Annons:
Etikettcancer
Läst 13868 ggr
[JosefineK]
4/15/09, 9:31 PM

Tjock- eller ändtarmscancer?

Har du drabbats av cancer? Eller är du kanske anhörig? Här får du gärna skriva av dig.

Mvh Josefine

Annons:
[JosefineK]
4/18/09, 11:46 AM
#1

Jag funderar ibland över cancerrisken vid inflammatoriska tarmsjukdomar.

Jag har läst att det beror på vilken typ av sjukdom man har, var i tarmarna den sitter och hur utbredd den är. Och att det på sikt är förknippat med en ökad risk för cellförändringar, polyper, och i slutändan även tjocktarmscancer.

Ingen som har någon fundering?

Tesa66
4/18/09, 6:05 PM
#2

Min läkare på medicin har flera gånger sagt att det inte finns någon ökad risk för cancer i tarmarna pga crohns.Jag försöker att tro o lita på honom.Men det klart att man är orolig.

Min man har haft ändtarmscancer.Det spred sej även till levern.Men han är frisk nu,efter ett antal operationer och cellgiftsbehandlingar.Det var en riktigt jobbig tid men han mår jättebra nu.Glad

kram

[JosefineK]
4/18/09, 9:41 PM
#3

Jag hoppas att han har rätt! Jag vill heller inte tro att det finns en ökad risk.

Måste ha varit en riktigt jobbig tid för er! Men vad skönt att din man mår bra nu!

Kram på dig!

lisaminelli
7/11/11, 2:26 PM
#4

Min mage har besvärat mig en längre tid nu med plötslig smärta, täta toalettbesök, blod i avföringen. Har ätit LCHF ett tag och då jag började äta vanligt igen uppkom problemen. Blir inte bättre fast jag återgår till kosten.

moeler
7/11/11, 10:03 PM
#5

har du blod i avföringen skall du absolut kolla upp det. Det behöver absolut inte vara cancer, troliast inte, men det skall kollas. Tjocktarmscancer är ju trots allt en "hyfsad" diagnos om den upptäcks i tid!

Jag opererade bort hela min tjocktarm för två år sedan efter att man hittade en tumör i den och, peppar peppar, än så länge har allt gått bra. Ingen spridning och inga symptom på cancer. Jag fick en stomi på kuppen men det är det värt. Altenativet är inte riktigt lika kul:-)

Kolla upp det!! Snarast!

Qamilla
7/12/11, 9:07 AM
#6

Jag hade likadant i vintras och rasade även i vikt. Eftersom jag är sjukhusrädd så tog det evigheter för mig att söka läkare och i efterhand kan jag erkänna att det var ett dåligt beslut. Jag hade UC och för att jag väntat så länge med att söka läkare så blev det jobbigare än vad det hade behövt bli. Sök läkare direkt. Du får antagligen en medicin och sen blir du bättre. Kosten kan inte hjälpa dig när det gått så långt.

Annons:
ninanni
8/25/15, 10:44 PM
#7

Hej! Känner att jag måste få skriva av mej min oro 😕 Jag har påtagliga problem med min mage som bara blir värre och värre.. Jag har slem och blod i avföring samt inslag lite svart ibland..vatten diaree och fast?? mår illa..enormt trött orkeslös, sista tiden har det blivit svårt att svälja ned maten och jag kan inte äta kött. 

jag har haft problem av denna karaktär nu i ett år men sista tiden har allt tvärt försämras så…problemet är att jag har svårt för att tömma magen med ex laxabon osv för att min magen vill inte sluta trots att man upphör med medel…den som hakar upp sej och det blir enorm påfrestning för min övriga problematik som är artrit , inflammerad ryggrad och kroppens leder osv..jag svimmar till slut av smärta.Mina prover visar lågt Hb positivt F-hb i avföring samt högt Tpk

(äter cellgifter pg av inflammationen och tar vanliga smärtstillande) 

FRÅGA: Finns det verkligen ingen metod el undersökning som är utan detta tarmtömning? är rädd och ängslig för det som sker i kroppen och undersökningar.😭

Ninanni RosenBlomma

annia1
8/26/15, 4:27 AM
#8

ninanni jag har tyvärr inga svar på dina funderingar. Att jag skriver är bara för att tala om att de som tidigare skrivit i tråden endera har avslutat sina konton eller så är det länge sen de var inloggade så de kommer inte se ditt inlägg och ge ev svar. Vet inte heller hur ofta nån som egentligen läser här inne.

Det jag kan göra är att ge tips för att du ska få svar. Endera starta en helt ny tråd här inne på den här sajten för då dyker den upp uppe till höger under nya inlägg på iFokus, då ser andra som är på iFokus det och kanske svarar.

Ett annat alternativ att skriva på nån annan sajt. Tänker då på två stycken. Ena är hälsa den sajten är aktiv, men vet ju inte om nån kan svara på just din fråga, men chansen finns. Andra sajten jag tänker på är cancer och det med tanke på rubriken på den här tråden som du valt att skriva i. Cancer sajten är inte så aktiv och det är ju i och för sig positivt, men det brukar finnas nån som dyker upp där.

Jag vet inget om de mag/tarm sjukdomar som finns och vad de kan ställa till med, men jag hoppas du får en ordentligt undersökning så att du åtminstone kan utesluta cancer.

.

aklman
1/16/16, 12:04 AM
#9

Hej,

Jag har gått igenom min cancerbehandling, de tog i princip hela tjocktarmen samt satte mig på cytostatika i 6 mån. Jag kämpar dock med att få normal tarmfunktion. Just nu så går jag på toaletten var 3-4 timma dygnet runt, vissa dagar så kan jag sitta upp mot 40 min innan det känns klart.

Jag har testat bulkmedel, kodein och imodium. Inget verkar hjälpa att minska farten i tarmen. Imodium (5 tabletter/dygn) stoppade visserligen upp men jag behövde fortfarande gå på toa (men det kom inget).

Det jag har kvar nu är Imeprazol, Papaverin och Opiumdroppar. Är det någon som har någon erfarenhet som vill dela med sig? Gärna erfarenhet om Opiumdropparna, det står inte å mycket om det men det verkar som om det hjälper på vissa som inte Impodium funkar på.

Jag har dock en sista utväg och det är att minska mängden mat så att det inte bildas så mycket tarminnehåll.

annia1
1/16/16, 2:47 AM
#10

aklman jag har tyvärr inget svar att ge. Utan det blir mer av det jag skrev tidigare att de som skrivit i den här tråden inte varit inloggade på länge och själva sajten är inte så aktiv. 

Så testa inne på cancer, den är visserligen inte heller så aktiv, men nån brukar kika in där.

Sen finns det en sajt (visserligen också ganska inaktiv) som du kanske kan få råd på fast det egentligen är helt fel sajt och det är viktoperation. Men likheten är ju att de om genomgått viktoperation måste lägga om sina matvanor. Och jag tror att du kanske är inne på rätt tanke där att det är det du behöver göra. Att äta på annat sätt. Kanske att äta lite men oftare.

Nu kommer jag inte ihåg, men jag har för mig att i tunntarmen så är avföringen lättflytande och först när den går över i tjocktarmen som den blir fast. Så du har sannolikt för kort tjocktarm kvar för att det ska hinna bli fast. Jag antar att dom talat om det och att det är därför du äter mediciner.

Om du klickar på länkarna här i mitt inlägg här så kommer du till de sajterna.

.

grandma
1/16/16, 11:24 AM
#11

Admin på denna sida kan ju låsa tråden för fler kommentarer så kanske nya gör egna trådar vilket underlättar.  Vill ändå svara aklman , har du testat Odansetron? Det är ju egentligen ett medel som ges mot illamående vid cytostatikabehandling men det har också en lugnande och stoppande effekt på tarmen för en del.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: