Annons:
Etiketttips-råd
Läst 8877 ggr
[SporeDiatrymisss]
2/10/12, 9:40 PM

Varför tvätta händerna?

Varför ska man tvätta händerna efter att man gått på toa?

Jo för att i tarmen (tror det var tjocktarmen :-/) finns det en bakterie som heter E coli. I tarmarna gör den inget. Den finns på exkrementer eller avföring. Den är väldigt farlig om man får i sig den genom munnen. I sverige har det dokumenterats endast ca 16 fall av E coli, och endast 1-2 dödsfall. E coli är dödlig. Så tvätta händerna efter VARJE TOABESÖK.

Tack!

Annons:
DenDär
2/10/12, 9:48 PM
#1

Alla småbarn som inte tvättar händerna. Dom dör väl inte?

[hyperiion]
2/10/12, 10:31 PM
#2

Kanske inte är lika starkt utvecklat hos barn?

[silkesnosen]
2/11/12, 5:24 PM
#3

Man tränar ju små barn att tvätta händerna efter varje toalettbesök, finns väl ingen förälder el förskolepersonal som struntar i det. Ingår i uppfostran!

[Cleopatra]
2/11/12, 6:08 PM
#4

Oftast tål man lite bakterier och oftast får man inte heller direktkontakt med bajs när man varit på toaletten; men man bör förstås ändå tvätta händerna.

[Ivycorn]
2/14/12, 1:59 PM
#5

Jag själv tycker det är lite snuskigt o äta bajs…

[Cleopatra]
2/15/12, 2:50 PM
#6

Att inte ha tvättat händerna är inte samma sak som att äta bajs.

Annons:
[Ivycorn]
2/15/12, 11:14 PM
#7

I mitt fall som biter på naglar är det det =/ jag har mani när det kommer till o tvätta händer

[SporeDiatrymisss]
2/25/12, 6:16 PM
#8

Alltså när man torkar rumpan med pappret kan ju bakterier typ följa lite med…

[SporeDiatrymisss]
2/25/12, 6:18 PM
#9

Ähum överdrev jag lite med att E.coli är DÖDLIG, jag menade typ att ja den är dödlig men kan behandlas och EN bakterie gör inget, värre om man typ suger på fingrarna efter ett besök…

Madameh
3/2/12, 2:40 AM
#10

Man ska väl alltid tvätta händerna när man varit ute och när man varit på toa. Det finns massor av bakterier på händerna, smitta från andra och smuts som sen fastnar på dörrar sängkläder andras kläder etc. Snor svett bajs med mera som man får in i sin egen kropp via ögonen näsan munnen… usch äckligt!!!

[Cleopatra]
3/9/12, 7:54 PM
#11

Nr 10, ja det är äckligt men hur vi än tvättar så blir vi inte av med alla bakterier. Det är tur att de är osynliga, annars skulle vi alla hamna på psyket!

Linnea
3/15/12, 11:14 AM
#12

#10 Man kan inte tvätta sig så fort man tagit i nåt man vet eller tror har farliga bakterier på sig, då hinner man inget annat. Lite skit rensar magen. Om man inte får i sig bakterier så blir immunförsvaret sämre därför att det måste jobba lite för att funka ordentligt.

Däremot tar jag inte på dörrhandtagen på offentliga toaletter! Där går gränsen. Efter jag har tvättat händerna tar jag ett papper och öppnar dörren med eller använder armbågen. Dom handtagen är nåt av det skitigaste som finns.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[tk1971]
3/18/12, 11:32 AM
#13

Självklart tvättar väl de flesta (förhoppningsvis!) händerna när man varit på toa, eller när man ska laga mat, eller när händerna är synbart smutsiga. Men att hålla på och tvätta hela tiden är nog inte vidare sunt, det leder ju till tvångstankar.

Som f.d. livsmedelsinspektör så tror jag ändå att jag tänker lite mer på bakterier och virus än andra. Därför har jag en liten desinfektionsspray i handväskan. Bra att ha när man inte kan tvätta händerna men ändå vill fräscha upp händerna.

By the way, det skitigaste som finns är pengar!

Annons:
Linnea
3/19/12, 8:54 AM
#14

#13 Nycklar ligger nog tätt efter!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[SporeDiatrymisss]
3/19/12, 6:18 PM
#15

Hej igen! Visste ni att i kontor på telefonknapparna finns det (faktiskt! :-O) mera sjukdomsalstrande bakterier än på allmäna toalettsitsar (eller änd-ringar). på tangentbordet också…

blä

#13 vad smart! :-D

#14 nötter i lösvikt är också en riktig bakterieodling… och den stackars tandborsten som får alla bakter som yr upp ur toan då man spolar på sig! Trevligt…

Upp till toppen
Annons: