Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 16786 ggr
rausing
2/2/14, 3:32 PM

Långvarig diarre och illamående/yrsel

Hej. Jag har nu i tre månaders tid haft problem med illamående och yrsel och framförallt diarrér. Varje dag finns en allmän sjukdomskänsla som begränsar mina vardagsbestyr. Problemen med yrsel och illamående avtar i regel när jag inte äter men då kommer ju huvudvärken istället. De dagar det är som värst tar jag bara energiersättning i form av en brustablett. Har därmed också tappat en del i vikt. I perioder har jag även haft ont högt upp i magen/bröstet, haft feber och ont i muskler och leder. Min vardag är lugn och jag är inte stressad. Jag har provat vissa läkemedel som PROIBS (har ibs sedan 10 år), novalucol, losec utan att magen vill samarbeta igen. Jag har provat undvika laktos och gluten i perioder utan framgång. Nu börjar det bli riktigt outhärdigt, värst är som sagt magbesvären, yrseln och illamåendet tillsammans med allmäna sjukdomskänslan. På VC har de tagit några prover men verkar måttligt intresserade av att hjälpa. Någon som känner igen sjukdomsbilden?

Annons:
fuldansa
2/3/14, 6:15 PM
#1

Hej hej!

Det kan ju vara så att illamåendet/yrseln/sjukdomskänslan kommer av att du har diarréer hela tiden. Det påverkar allmäntillståndet jättemycket och man får dessutom lätt vätskebrist av diarré, vilket ger huvudvärk och yrsel. Det låter inte alls bra att du går ner i vikt på det här sättet, det blir bara en ond spiral neråt med följdproblem.

Jag har själv massa matallergier och Ulcerös Kolit och har ingen bra erfarenhet av vårdcentralen när det kommer till att få hjälp med vidare utredning. Gör så här att du bokar ny akuttid hos dem och när du kommer dit ser du till att de skriver remiss till en gastroenterolog som får ta över. I och med att du redan har IBS, är det oavsett vad, bäst att du får komma till någon som är expert på området istället. 

Nu när du inte får i dig näring kan du få utskrivet näringsdryck av dietist, något som du kan komplettera din knappa kost med. Är du väldigt känslig i magen finns det näringsdrycker i pulverform (utan smak) som är helt sönderdelade i sin näring så att kroppen kan ta upp det utan att behöva omvandla näringsämnena först. Om det är lång väntetid till gastro vore det bra om du även fick remiss till dietisten redan nu så att du inte behöver vänta dubbelt.

Jag har legat riktigt sjuk i perioder och fått åka in till akuten, men har oftast inte fått någon hjälp alls förrän jag verkligen krävt det. Vid ett tillfälle åkte jag faktiskt till sjukhuset och lurpassade i korridoren tills läkaren gick förbi. Man får ta situationen i egna händer och inte ge upp för att de är ointresserade. Det är ganska vanligt att vi som har tarmsjukdomar har bra blodvärden och verkar friska, så deras prover behöver inte alls vara ett mått på hur du mår. Det gäller att stålsätta sig och helt enkelt vägra lämna rummet om det inte ger en remissen.

En till sak när du ändå går på nästa besök: be dem kolla B12-värdet! Det är en vanlig brist vid IBS och som påverkar både kroppen och psyket jättemycket. Det är inte alla läkare som tar det provet automatiskt, så kolla att det blir gjort!

Lycka till och berätta hur det går!

Lööv
2/4/14, 7:34 PM
#2

Bulljong  kokt ris riskakor. Vätska. Ta vatten med lite socker och salt och drick klunkvis.  Brustabletter bubbel dricka ska man inte dricka om man har IBs.       Drick  rött te med lite socker i. Eller honung.

    Köp hem B 12  från hälsokost apotek och ät.  Banan och blåbär brukar funka.

        undvik starka kryddor alkohol kaffe och Lök.

Man kan behandla själv med Losek  eller Trevis  dimor reseptfritt på apoteket.    Lycka till Blossas matte

smurfis
9/23/14, 7:38 PM
#3

Hur har det gått för dig? Jag upplever själv lite liknande och har gjort i några månader nu. Inte varje dag men till och från.

Upp till toppen
Annons: