Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 10027 ggr
Smultronsflickan
2014-03-27 00:57

Magsjuka orsakat IBS?

Min mage har krånglat i över 1 års tid

Allt började med att jag fick magsjuka och en vecka efter jag blivit frisk åker jag på den andra sortens magsjuka. 

Efter detta, fick jag otroligt äckliga fisar som turligt nog lagt sig och är normala nu. Jag fick plötsliga diarrer, magsmärtor och gasig och bubblig mage/tarm även slemmigt bajs.

Gick till läkaren, han hittade inga fel. Har bra levervärden osv. inga laktos eller glutenintolerans. Han sa om han inte hitta något skulle han säga att jag har IBS. Lämnade både blodprov och avföringsprov..
Fick tabletter för gasig mage..😕

Symtomen jag har just nu är att ifall jag använder kläder som trycker mot magen under naveln och ner, får jag diarre, och verkligen allt jag ätit den dagen bara forsar, inget kvar och jag får extrema smärtor i magen och gasigt och mår allmänt jättedåligt. Speciellt när jag typ vet att det inte finns någon toa i närheten, jag fick samma känsla som när jag hade mens(började ta p-piller för att undvika mens då jag kände mig så äcklig och nervös och dåligt i sociala situationer pga måste ha toa osv)
Kan även få kramper som varar i ca 5-60 minuter som verkligen gör så ont att jag måste sitta i fosterställning och jag har hög smärtgräns

Jag kan alltså inte använda mitt favoritplagg.. Jeans. Alla tror jag är en lat människa som alltid går i mysbyxor men jag har ju faktiskt en anledning. Jag har 1 par jeans som jag kan använda… men de är inte fina.

Vissa  tänker haha vad är det för fel man kan ju inte alls ha problem med magen pga jeans på det viset. Det känns som en kniv i hjärtat på mig då jag verkligen vill ha jeans och kan inte pga magen .. 

Men är det verkligen IBS om det enda som just nu orsakar min känsliga mage är jeans eller åtsittande byxor?

Annons:
[Kreatia]
2014-03-27 17:36
#1

För mig startade min IBS också med en hemsk magsjuka. Efter det blev min mage aldrig sig lik. Nu mår jag bra om jag sköter mig med kosten och inte äter för mycket kolhydrater. Jag undviker också konserveringsmedlet E330 som är kemiskt framställd citronsyra gjord på svartmögel. Det är så härligt slippa ha ont i magen med ständiga kramper, bränningar och diarrér. Numera är jag inte som en spärrballoong och kan lätt ha tajta jeans :-) Lycka till!

JohannaEkroth
2014-04-05 14:26
#2

Ja, det är vanligt att en magsjuka är starten på IBS. Så var det även i mitt fall.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Smultronsflickan
2014-04-13 21:53
#3

Åh jaså! Va jobbigt, finns det något sätt att minska när det är just "kontinuerligt tryck på magen" som orsakar mitt problem?

Min läkare tog mig inte direkt seriös :/  Fast sen så har jag stora problem med att berätta mina bekymmer och börjar ofta panikgråta osv vid berätta symtom så kan kanske trodde jag var en som överdrev

Glorious
2014-09-07 22:33
#4

#3 Det var ju längesen du skrev detta men jag hoppas du mår bättre och kanske fått löst ditt problem med uppsvälld mage? 

Kosten är viktig och googla sånt som motverkar diarré, för mig är det mycket mjukt (speciellt vitt) bröd som gör att jag blir uppsvälld. Tycker också det är jobbigt att ha tajta jeans ibland men om jag äter försiktigt så går det oftast bra :) 

Du får passa på att ha jeans alla dagar då du mår hyfsat, och när du känner dig mer orolig kan du ha lösa sköna bralls, du kanske ska investera i ett par löst sittande jeans? (boyfriendjeans är ju väldigt trendigt nu) ;)

Arny
2014-09-23 16:46
#5

Hej!

Be läkaren kolla ett avföringsprov för clostridium. Det är en bakterie. Jag fick den och mina symptom stämmer bra överens med det du berättar. Slemmig avföring och kramper så man nästan trillar av toastolen.

[Torahzen]
2014-09-26 14:01
#6

Äter du bakterier som är bra för magen? Har du slutat/minskat med socker? Socker är nam nam för dåliga bakterier.

Annons:
Smultronsflickan
2016-05-24 14:25
#7

Oj jag har inte vart online här på tok för länge faktiskt och varför inte uppdatera :)

Jo mina problem har faktiskt minskat drastiskt senaste året och det är jag riktigt glad över :)

Men jag använder fortfarande inte jeans, annat än superstretch  high waist MOLLY från Gina Tricot och de trycker inte på min mage alls lika mycket. Min mage kan fortfarande bubbla åt det vissa dagar, speciellt om det är stress och tidspress eller att jag ätit något som den reagerar mot 

Ett litet problem med alla jeans som inte går upp till naveln är att någonstans där på magen kommer det bli ett tryck och min mage klarade inte av det, men tack för boyfriendjeans förslaget! :)

Vet dock inte vad min mage reagerar mot när jag vet att det inte är stress  ;( Men iallafall vissa dagar tar jag Dimor, en tablett om jag känner det på gång eller två om de redan behövts ett toa besök

Men generellt så får jag symtom nu för tiden kanske varannan månad ( ibland lite oftare och ibland lite färre gånger)

[Torahzen]
2016-05-24 14:31
#8

Äter du glutenfritt? Kolla om de dagar du är bubblig i magen har ätit mycket pasta och/eller bröd.

Smultronsflickan
2016-05-24 14:41
#9

Äter inte glutenfritt eller laktosfritt  och äter socker 

Men nu har jag försökt sluta med rent socker, och även läsk med socker i :) 

Men det är något jag kanske kan tänka på och se efter, tack! :D 
Kanske någondag kommer jag vara helt symtomfri om den inte sätts igång igen 😊

[Torahzen]
2016-05-24 15:31
#10

Socker är mycket bra att utesluta och det finns i allt möjligt. Fruktsocker är något annat, så gärna en frukt om dagen.

poppe10
2016-08-21 18:02
#11

För mig började IBS med en blodförgiftning och CP-skada i grunden…

Har precis som någon annan här i tråden inte uppvisat laktosintolerans (snarare tvärtom mjölk känns bra för magen och lindrar besvären) eller gluten…

För mig verkar nyckeln vara tarmfloran?

Upp till toppen
Annons: