Annons:
Etikettövriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 5564 ggr
Anonym
Anonym
2014-04-07 18:08

Luktande bajs

Både mitt och min sambos bajs luktar väldigt mycket. Vet inte om det brukar vara så för andra också eller om det är så att det är något som är "fel" på oss? Såklart att bajs kan lukta, men jag tycker det luktar väldigt mycket och länge. Känner ju såklart mer från honom än från mig själv, men känner även att jag själv luktar illa. Mer illa ibland och mindre ibland. Undrar om det är så att det hänger ihop med vad vi äter? Eller om det är något fel i magen på oss?

Vi lagar det mesta från grunden. Till frukost äter vi macka med ost/skinka, ibland hembakat och ibland köpt bröd. Till lunch och middag äter vi mer lagad mat och då som sagt lagat från grunden och hela kostcirkeln är med, även om det ibland slinker ner någon pizza eller så.

Mitt problem är att vår toalett ligger i mitten av huset och vi har inte så bra möjlighet till ventilation därifrån. Så det luktar på toaletten och ibland i hallen utanför, väldigt mycket och länge. Känns så pinsamt när man får besök. Försöker att spraya med lukta-gott-spray och sådär men hjälper ju inte helt. 

Är det normalt att det luktar eller är det tecken på att något är fel?

Annons:
Leon1973
2014-04-07 18:13
#1

Jag har lagt märke till att saker som blomkål, broccoli, brysselkål osv gör att det inte luktar hallon när man gjort "nummer 2"…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Anonym
Anonym
2014-04-07 18:18
#2

#1 Nej, kål över lag brukar ju ha den effekten. Och även om det är sådant vi äter ibland så är det inte så jätteofta. Och nu var det ett bra tag sedan. Likaså kan ju bönor av olika slag ge lukt, men sambon vägrar bönor alls så det händer bara någon enstaka gång ibland att jag får i mig. Här hemma har vi det i princip aldrig.

Men kan ju helt klart vara värt att fundera igenom vad man brukar äta. Vet att min mage även är lite känslig för mycket lök, det kan också ge lukt.

Kan ju tillägga att vi fiser ganska mycket båda två också.

Inkanyezi
2014-04-07 18:19
#3

Problemet kanske är ventilationen i högre grad än hur avföringen luktar. Det har varit vanligt att placera toaletten i mitten i en del radhusbyggen, och samtidigt ha nästan obefintlig ventilation.

Eftersom man ofta har bad i samma utrymme är ventilationen extra viktig, då fukt, mörker och värme befordrar mögeltillväxt. Kolla vad det kan kosta att fixa till riktig ventilation.

Anonym
Anonym
2014-04-07 18:25
#4

#3 Hyr så jag kan inte fixa med ventilationen, eller rättare sagt har inte lust att lägga ett öre på det pga att vi ändå flyttar snart. Just nu bor vi i lägenhet där badrummet är inknött under trappan (vanligt hus som är ombyggt till några lägenheter). Flyttar snart och komemr vi att ha det lika dant. Ett gammalt 1800-tals hus som från början hade utedass, men badrum är inknött under trappan mitt i huset. Samma där, vill inte lägga ett öre på ventilation då vi inte planerar att bo där särskilt länge.

Och som jag skrev i #2 så har vi ju över lag även problem med att vi fiser en hel del båda två. Och jag undrar om det verkligen är normalt att det luktar så mycket av bajs och fisar? Misstänker ändå att något kan vara fel i tarmen. För mig började det då jag blev laktosintollerant, då hade det ju en förklarlig anledning, men även då jag utesluter laktosen så känner jag ändå själv av lukten ibland. Och sambon vet jag inte hur länge det pågått, men kan nog tro att det iaf ökades på efter att han låg på sjukhus och opererades. Svårt att säga, men jag upplever det som att det luktar mer nu än det gjort innan, och även att vi båda fiser mer nu än vi gjort innan. Men vet inte att något ändrats i kosten mer än att vi oftare använder havre/soya produkter än vanliga mejeriprodukter.

Anonym
Anonym
2014-04-07 18:28
#5

I dagsläget har vi jobbigt med att vi har vardagsrummet precis bredvid hall och badrum, vilket gör att man sitter i soffan precis intill dörren till toan. Inte så kul. Och man vill ju inte behöva planera sina toabesök heller, måste man skita så måste man ju liksom. 

Det kommer bli bättre i andra huset, för där är det sovrum och mellanrum bredvid hallen där toan är. Och där går dessutom ytterdörren rätt ut och inte ut i trapphus, så där kan man faktiskt öppna helt ut så man kan vädra på så sätt. Men kan ju ändå vara pinsamt om man får besök precis efter att man gjort nummer 2.

Leon1973
2014-04-07 18:56
#6

Ni kanske ska testa dofilus eller vad det heter för att återställa bakteriefloran i magen?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Anonym
Anonym
2014-04-07 19:05
#7

#6 Är inte det sånt som finns i yoghurt? Kan inte äta det isf. Fast sambon kan förstås.

Leon1973
2014-04-07 19:31
#8

Ska finnas en som är mer som en dryck, typ blåbärsoppa…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Inkanyezi
2014-04-07 20:18
#9

Om du bara är laktosintolerant så ska det inte vara något större problem med yoghurt eller andra mjölkprodukter, om du ser till att tillföra enzymet laktas. Jag tycker att det är enklast att helt enkelt öppna en kapsel Lactrase och hälla i lite i filen och röra om. Låt det gärna stå ett tag i rumstemperatur, så att laktasen hinner börja verka. Det blir mer fart på den när den kommer ner i magen. Den spjälkar laktosen, så att den inte vållar något problem vid laktosintolerans. Det finns också laktosfria mjölkprodukter.

Lactrase finns på apotek. Hälften av innehållet i en kapsel räcker för en portion yoghurt eller fil. Det funkar inte att blanda det i het mjölk. Man kan svälja kapseln en halvtimme innan man ska äta/dricka något laktoshaltigt. Om man gör det samtidigt finns en viss risk att man ändå reagerar i tarmen.

Anonym
Anonym
2014-04-07 20:51
#10

#8 Du tänker på Probiotika va, som finns i Proviva. Dricker det ibland men märker ingen skillnad.

#9 För mig fungerar det dock inte fullt ut, även om det blir bättre med lactraz så mår jag ändå inte helt bra. Och då försvinner ju liksom vitsen.

Upp till toppen
Annons: