Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 8027 ggr
[JeanetteK]
6/5/14, 2:28 PM

Min väninna har stora problem med sin mage

Hej! Jag har en väninna som i snart 14 år (!) haft problem med sin mage utan att dom kommer fram till vad det är. Hon får som hon säger maganfall, då hon får ont i magen, kräks och får diaree. Detta under kanske ett dygn och det är gigantiska mängder som kommer ur henne. Hon säger själv att det luktar jäst och ruttet om det som kommer ur henne.

Detta händer helt utan anledning. Hon kan själv inte hitta något mönster - om det skulle vara något hon äter, oro, ja allt sånt.

Hon har röntgats på alla ledder, hon har åkt in mitt under pågående anfall, hon har legat inne för kontroll flera gånger mm. Dom hittar ingenting. Möjligen lite förhöjd sänka under anfallen. Galla är bra och de hittar inget på tarmarna.

Någon som känner igen detta? Hon lider verkligen av det här.

En sak jag oroar mig för är att hon ganska överviktig samt har diabetes som hon missköter.

Annons:
AnnaFagerell
6/5/14, 2:31 PM
#1

Troligtvis diabetes och fel kost

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sjöstjärna
6/5/14, 2:39 PM
#2

Att det luktar jäst och ruttet brukar vara ett tecken på brist på matsmältningsenzymer. Försök få iväg henne till en naturläkare eller näringsterapeut, de har bättre kolla på sånt än vad sjukvården har.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[JeanetteK]
6/5/14, 2:44 PM
#3

#1 Kan det ge såna symtom? Hennes tester när hon går till diabetesläkaren är bra. men det kanske är en annan sak?

#2 Tack, det ska jag säga till henne! 🤗

AnnaFagerell
6/5/14, 4:33 PM
#4

#1 Kosthållningen är mkt viktig, speciellt när man är diabetiker. Man kan lukta sig till om en människa har diabetes. Finns massor av bra information på nätet. Googla. Min far hade typ 2 diabetes så jag är uppväxt med detta

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sjöstjärna
6/5/14, 7:08 PM
#5

Om någon går omkring med obehandlad eller underbehandlad diabetes så luktar de aceton ur munnen så det är rätt att man kan lukta sig till diabetes, men luktar avföringen ruttet handlar det inte om diabetesen i sig utan om dålig matsmältning och vanligen enzymbrist.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[JeanetteK]
6/5/14, 7:31 PM
#6

#4 och 5. Det visste jag inte om diabetes, att man kunde lukta sig till det. Ska absolut nämna detta om enzymbrist för henne. Kanske en näringsterapeut kan hjälpa henne till en bättre kost som även passar hennes diabetes. Tror ju inte att det hjälper hennes mage att hon missköter sin diabetes.

Annons:
[::Vera::]
6/7/14, 2:34 PM
#7

Jeanette..Klickade fel och hamnade här 🙂. Jag har inte problemen själv men eftersom jag själv ganska nyligen har fått diabetes typ 1, så läste jag en hel del om alla möjliga komplikationer…

Det autonoma nervsystemet kan ta skada…Gastropares är en av många knepiga komplikationer, och symptomen är faktiskt just de som din vän har. Fördröjd matsmältning typ. Har hon haft förhöjda blodsockervärden under många år så skulle jag rekommendera att hon bokar tid med sin läkare. Det finns läkemedel som hjälper om det skulle vara Gastropares. Och se till att läkaren tar det på allvar, så att hon blir undersökt för just det här problemet. Det kanske redan är gjort, men det låter ju lite konstigt om en diabetesläkare inte har den här kunskapen. Var envis! Som sagt det finns i så fall medicin!

Det är lätt att bli nonchalant eftersom problemen uppstår först efter så många år av misskötsel. Jag kommer förhoppningsvis att klara mig ifrån de värsta problemen inom min livstid, och har tack och lov inte problem med övervikt, som kan ställa till en hel del. Att ha kunskap är viktigt för henne, och det finns massor att läsa på nätet som du kan rekommendera henne att göra om du vill.

Nja…man kan inte lukta sig till diabetes om man inte missköter sig rejält. Och då menar jag rejält och under några månaders tid!

Fint att du vill hjälpa din vän! Känns som att hon behöver lite draghjälp med kraft ifrån dig. ❤️

[JeanetteK]
6/7/14, 7:17 PM
#8

#7 Tusen tack! Vad glad jag är att du klickade fel! 🙂Har pratat med henne och hon har inte hört talas om detta. Hon tror alltså inte att detta är kollat. Så hon ska ringa läkaren på måndag. Tänk om du slagit huvudet på spiken!

[::Vera::]
6/7/14, 7:30 PM
#9

Jeanette Jag vet ju för lite om just detta eg, men det är bra att hon ringer och kollar upp det!… Hoppas att hon kan få hjälp.

[JeanetteK]
6/7/14, 7:32 PM
#10

#9 Ja precis. För det verkar som att dom kollat samma sak om och om igen.. så jättebra med lite nya infallsvinklar.

JohannaEkroth
7/11/14, 12:10 PM
#11

Kan det vara bukmigrän?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[JeanetteK]
7/11/14, 2:55 PM
#12

#11 Det har jag aldrig hört talas om. Kan du berätta lite om det?

JohannaEkroth
7/11/14, 10:09 PM
#13

Det brukar drabba barn mest, men vuxna kan få det också. Som migränanfall men ingen huvudvärk då då, utan det onda sitter i magen med kräkningar och diarré. 

Mesta fakta om bukmigrän står det om barn, men vuxna har samma problem.dock inte lika vanligt. T.ex.

"Bukmigrän och cykliska kräkningar

Bukmigrän och cykliska kräkningar är föregångare till vanlig migrän och innebär återkommande episoder av illamående och kraftiga buksmärtor, så kallade periodiska syndrom, som hindrar barnets normala aktiviteter. 

Vid bukmigrän sitter smärtan oftast runt naveln, men den kan också vara diffust lokaliserad. Anfallen kan variera mellan en timme och tre dygn. Andra symtom är ansiktsrodnad följt av blekhet, illamående, ljus- och ljudkänslighet. Yrsel kan också förekomma och det är vanligt att barnet besväras av åksjuka. 

Bukmigrän och cykliska kräkningar förekommer oftast före puberteten. Så småningom, när barnet blir äldre, ersätts buksmärtorna i de flesta fall av migränhuvudvärk."

"Bukmigrän behandlas på samma sätt som annan migrän, men ofta är behovet av läkemedel mot illamående större."

Källa: http://www.migran.org/subpage1.asp?nodeid=61462

"Bukmigrän

Diagnosen bukmigrän är kontroversiell.[58] En del bevis tyder på att återkommande episoder av buksmärta i frånvaro av huvudvärk kan vara en typ av migrän,[58][59] eller åtminstone ett förstadium till migrän.[12] Dessa smärtepisoder kan eventuellt påminna om migränliknande försymptom och varar i dessa fall vanligtvis i minuter till timmar.[58] De förekommer oftast hos personer som antingen själva haft typisk migrän eller har någon i familjen som haft det.[58] Andra syndrom som tros vara förstadier är: cykliskt kräkningssyndrom och benign paroxysmal yrsel i barndomen."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Migr%C3%A4n#Bukmigr.C3.A4n

Mer:

http://www.1177.se/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-gor-man-at-bukmigran/

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[JeanetteK]
7/12/14, 2:26 PM
#14

#13 Tusen tack för info! Ska meddela detta vidare till henne. 😘

JohannaEkroth
7/12/14, 2:30 PM
#15

Hoppas det hjälper något. ❤️ Som det står så hjälper migränmediciner - Triptaner, om det är bukmigrän. Men man kan få äta medicin mot illamående också som extra hjälp.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Nils52
7/13/14, 10:40 AM
#16

Diabetes 2  kan man bli fri från , om man övergår till  lågkolhydratkost. Finns också böcker som handlar om det.  Bl..a. på  2000-Talets Vetenskap/webshop           sålde  några av dem tidigare. En av författarna hette  Litsfeldt (osäker på stavning)  

Andra böcker i ämnet är :  "Gluten och Mjölk" av Micke Skribent                                    www.gluten-celiaki.blogspot.se

Boken  "Nu räcker det"  av  Ursula Jonsson                                                                                  Handlar om hur man botar sig mot mjölk- och glutenintolerans.                                      www.bortmedallergierna.se

Upp till toppen
Annons: