Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 41933 ggr
Sisselie
2014-06-22 15:06

Hur få ut gaserna?

Jag är enormt svullen av gas. Jag har kommit fram till att det är kolhydrater som gör att jag sväller upp. Alla kolhydrater, inte bara FODMAP. Jag har nu i 8 dagar ätit strikt lchf och nollat kolhydraterna, så jag äter bara kött el. fisk med buljong + fett (ej smör el. andra mjölkprodukter). Sen jag började med det har det i alla fall inte förvärrats mer, men det har inte heller förbättrats. Jag är fortfarande lika svullen som jag var för 8 dagar sen. Gaserna som redan fanns då kommer alltså inte ut.

Är det nån som har tips på vad man kan göra för att få ut gaserna?

Annons:
Lexie82
2014-06-22 15:11
#1

Om du har tagit bort kolhydrater men ända är uppsvälld, hur har du då kommit fram till att det är kolhydraterna som gör dig gasig?

iMAKiTTYCAT
2014-06-22 15:17
#2

Kanske är kött som gör dig uppblåst? Eller mejeriprodukter. Sen jag blev vegan så har jag inte haft några problem med magen 😛

grandma
2014-06-22 15:18
#3

kanske du behöver lite mer tid än 8 dagar. Hur är det med mjölkprodukter? Äsch då såg nu att du skrivit det.  Men andra gasbildande saker. Lök kål osv

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Dt1
2014-06-22 15:22
#4

Stå på huvudet kan funka, eller som ett upp och nedvänt V. Det kan lätta på gaserna.

Så gjorde jag en gång i tiden när jag hade hemska gaser.

grandma
2014-06-22 16:23
#5

#4 Ja den metoden har alltid funkat men det bästa vore väl om TS slapp sina gaser t.ex genom att hitta orsaken.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Sisselie
2014-06-22 17:38
#6

"Om du har tagit bort kolhydrater men ända är uppsvälld, hur har du då kommit fram till att det är kolhydraterna som gör dig gasig?"

Jag läste om det, ang SIBO som jag är rätt övertygad om att jag har. När jag slutade med kolhydrater slutade jag svälla upp mer, och stannade på den nivå av uppsvälldhet jag redan var.

Jag äter inte lök eller kål osv, eftersom jag har nollat kolhydraterna, och, som jag skrev, bara äter kött/fisk + fett (ej mjölk).

Jag försöker göra lite yoga varje dag, och då även "stå på skuldrorna". Ska prova att stå längre, och om det gör nån skillnad, även stå på huvudet.

Orsaken som jag identifierat är SIBO, dvs bakterieöverväxt i tunntarmen. Det är för att svälta ut bakterierna jag nollat kolhydraterna. Nån annan sibo-diet, som gick ut på att svälta ut bakterierna genom att äta "pre-digested food", nåt pulver som skulle smaka apa och var svindyrt, skulle behöva 2-3 veckor, så jag antar att de svälter ihjäl på samma tid genom att utesluta kolhydraterna. Men jag vet ju inte om gaserna kommer ut av sig själva när de dör. Jag är ju även urbota trött på att se gravid ut…

Annons:
grandma
2014-06-22 20:52
#7

Jobbigt det där. Jag kan då kanske rekommendera dig att köpa en pip på apoteket som vi brukade ge till bebisar på barnklinik som hade kolik. Det retar tarmen lite men en fråga, är du förstoppad också? Har du kollat om du har fickor i tarmen?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Sisselie
2014-06-23 19:06
#8

Tack för tipset. Jag ska kolla upp det.

Jag har varit förstoppad i några dagar nu. Jag vet inte om jag har tarmfickor, men om jag har det så ska de i alla fall var ordentligt ursköljda sen jag gjorde tarmsköljning för 2 veckor sen.

Sisselie
2014-06-30 09:52
#9

Jag frågade på apotek om pysventilen som används på spädbarn, men, som jag misstänkte, fick jag till svar att den var för kort för en vuxen person. Men ett annat tips var att ligga på  höger sida med en värmedyna på magen och stoppa in pipen, man klippt av en lavemangspåse, där bak. Efter 30 minuter skulle gaserna börja komma ut. Jag har provat flera gånger och legat minst 50 minuter, men ingenting händer… 

Det verkar som att det enda som funkar för mig är att framkalla diarré. Jag gjorde en kur igår, då jag kvällen innan tagit 2 Dulcolax och sen under morgonen/förmiddan drack 3,5 liter varmt saltvatten (1 tsk havssalt till en liter vatten). Det fick igång en rejäl utrensning, och då fick jag samtidigt ut en hel del gas. Det är fortfarande mycket kvar, så jag får väl upprepa behandlingen ca en gång/vecka, eller så ofta jag orkar. (Jag har semester nu, så jag får väl använda semestern till att kurera mig…)

Jag har lite försiktigt börjat dricka morotsjuice nu, som jag filtrerar för att få bort de sista fibrerna, späder ut med dubbelt så mycket vatten, och dricker sakta i små klunkar på tom mage före maten, allt för att maximera möjligheten att jag själv hinner ta upp kolhydraterna så det inte blir nån mat åt bakterierna. Jag har gjort det i 2 dagar, utan att svälla upp mer. I dag provade jag även att blanda lite filtrerad morotsjuice med buljongen jag drack till maten, för att se om jag även kan tåla kolhydraterna tillsammans med mat. Får se vad resultatet av det blir. Men skönt att i alla fall kunna få i mig lite kolhydrater, och bli lite piggare för en kort stund i alla fall…

[JeanetteK]
2014-06-30 11:38
#10

Det låter jättejobbigt.  Jag har också gasig mage men inte i den utsträckning du verkar ha. Jag fick tips att massera magen som man gör med bebisar som har ont i magen. Man masserar runt naveln medsols och varierar trycket lite . Funkar ibland för mig.

Sisselie
2014-06-30 14:42
#11

#10

Tack för tipset. Jag har redan provat det, utan resultat, efter att ha fått det tipset från en småbarnsförälder irl. Det verkar som att "allt" som funkar på "alla andra" inte funkar på mig…

[JeanetteK]
2014-06-30 15:04
#12

#11 Stackare. Hoppas verkligen att du kan få hjälp på något sätt. 🤗

Ella62
2014-07-24 13:13
#13

#0   Känner igen allt du skriver och mitt tips, som funkar mer än väl, är att du kör full dos av Minifom under en vecka, ta sedan 1-2 tabletter per dag. Minifom finns receptfritt på alla apotek och gör att gaserna "försvinner" i tarmsystemet utan att man behöver fisa ut dem.

Annons:
Sisselie
2014-07-25 13:07
#14

#13 Vart tar gaserna vägen om man inte fiser ut dem? Jag vill ha UT dem!

Jag har provat en vecka med resistent stärkelse, kallt potatismjöl utblandat med kall vätska. Dag 5 och 6 började jag fisa rätt mycket, och det bullrade och körde runt rätt mycket efter måltid. Det verkade som ett gott tecken eftersom det har varit helt dött därinne i flera månader, men det har avtagit nu (dag 8 idag). Det känns helt dött därinne även efter måltid. Jag fiser visserligen en del, men det är ju bara en "fis i universum" som kommer ut…

Jag har gett upp försöken att svälta ut bakterierna. Jag har blivit övertygad om att det inte går, att man bara svälter sig själv och de goda bakterierna och lämnar fritt spelrum för de onda. Jag försöker nu följa den här metoden:  (Hur gör man för att gömma länkarna bakom ett ord?)

http://www.drbganimalpharm.blogspot.se/2013/11/how-to-cure-sibo-small-intestinal-bowel.html

Hittills har jag bara svällt upp mer, men det beror ju på att jag nu äter kolhydrater igen. Får väl se om det vänder nån gång. Andra som är uppsvällda och ser gravida ut säger ju att det fungerar…

[JeanetteK]
2014-07-25 13:16
#15

#14 Du markerar ett ord - klickar på bilden med en liten kedja på i verktygsfältet - kopierar länken där och kommer ihåg att kolla så det inte blir dubbla http:// och sen - submit (eller vad det nu är det står längst ner). 

Det låter inte alls så bra att det bara står still där inne… Så där kan du ju inte ha det. 😕Önskar jag hade något tips som funkar.

Aniara14
2014-07-25 16:41
#16

#14 Hur vet du egentligen att det är just detta SIBO du har? Jag hade aldrig hört talas om det innan jag läste om dina problem på denna sajten. Har du genomgått en grundlig undersökning av mag- och tarmkanalen inom den vanliga sjukvården för att få den diagnosen säkert fastställd?

Att bara läsa om alla möjliga olika sjukdomar och åkommor på nätet, och jämföra sina symtom med det som står där, låter tyvärr inte som nån särskilt tillförlitlig metod för att få klarhet i vad det egentligen är man lider av.

Märker du nån skillnad om du motionerar ordentligt? Aktivitet och rörelse brukar ju ha en bra förmåga att sätta fart på slöa och inaktiva tarmar. 

#15  "sen - submit (eller vad det nu är det står längst ner)."

"Skicka fråga" står det, av nån för mig helt obegriplig anledning??? Måste ju vara väldigt förvirrande för nytillkomna medlemmar här. Vore ju mycket bättre att det stod t ex "Skapa länk" eller nåt liknande vettigt och logiskt. Förstår verkligen inte vad den tänkte på som bestämde att det skulle stå så som det gör nu.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[JeanetteK]
2014-07-25 16:43
#17

#16 Nu sen uppdateringen står det på engelska på min av någon anledning. Och ja skicka fråga är ju ännu konstigare. 🤔

Sisselie
2014-07-25 17:10
#18

#16 Jag vet egentligen inte om det är SIBO jag har. Det är bara en gissning eftersom symtombilden stämmer exakt, och jag har inte läst om nåt annat som verkar tänkbart.

Jag har gjort en grundlig utredning, som uteslutit alla kända sjukdomar. Min läkare var i alla fall ärlig och rak, och sa rakt ut att läkarvetenskapen har inte kommit längre, att de vet inte så mycket om problem med gaser och vad som kan hjälpa. Att jag själv får försöka hitta nåt som hjälper. Den ärligheten och rakheten uppskattar jag verkligen, för det gjorde ändå att jag kände mig respekterad och fick mina problem bekräftade, istället för att bara avfärda dem med ibs, som om det var en riktig diagnos på en bestämd sjukdom…

SIBO går väl inte att få fastställt hos läkare i Sverige? I såna fall är det mer än vad min läkare känner till… (Bara de svåraste fallen, då man ligger inlagd på sjukhus och svävar mellan liv och död.) Rifaximin (den antibiotika som ges mot SIBO i USA) är inte godkänd för det i Sverige.

Dessutom tror jag att jag har den sorten som orsakar förstoppning, eftersom jag varit förstoppad sen det här började, istället för den som orsakar diarré, och då räcker det inte med Rifaximin utan man måste kombinera det med bredspektrumantibiotika. Resultatet är väldigt dåligt, och om det över huvud taget hjälper så är det bara tillfälligt. Det kommer alltid tillbaka. Så jag är inte så lockad av det, efter allt jag läst om riskerna med antibiotika…

Jag har promenerat och rört på mig hur mycket som helst de senaste veckorna när jag har semester. Lite hjälper det, men det räcker inte på långa vägar.

Aniara14
2014-07-25 17:20
#19

#17 Ja, verkligen konstigt, men antagligen finns det väl nån förklaring till det som inte vi känner till… får man ju hoppas åtminstone.

Det var ju också konstigt att ditt plötsligt blivit på engelska. Funderar🤦‍♂️🤪Ingen ordning på nåt verkar det som…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[JeanetteK]
2014-07-26 09:32
#20

#18 Jag förstår att du uppskattar hans ärlighet. Just att bli tagen på allvar är så otroligt viktigt. Det tär på en att kämpa mot misstroende hela tiden. Samtidigt skulle du ju behöva en läkare som gräver vidare och kan hjälpa dig. Jag hoppas verkligen att du kan hitta din egen väg i detta.

Annons:
Sisselie
2014-07-26 16:43
#21

Hur ofta kan man ta Dulcolax? Nu är jag så enormt uppsvälld att det gör ont. Jag måste få ut gaserna. Igår kväll tog jag 6 st Gevita (magnesiumhydroxid) med förhoppning om att det skulle orsaka diarré så jag kunde få ut en del av gaserna. Det blev det inte, bara en "normal" tarmtömning. I morse tog jag 4 st till, och efter lunch 4 st till. Fortfarande ingen effekt av dem. I morse drack jag även 0,5 liter saltvatten, som borde ha kommit ut som diarré. Det har legat kvar och kluckat i tjocktarmen hela dan. Men ingenting kommer ut.

Jag börjar bli desperat. Har det inte hänt nåt ikväll "måste" jag ta Dulcolax, för det här går inte. Magnesiumhydroxiden ensamt är inte så effektivt. Det har inte gett nån riktig diarré, utan bara purekonsistens, och det följer inte mycket gaser med ut. Det enda sätt jag vet som fungerar för att få ut gaserna är alltså en riktig sprutande diarré. Men hur ofta vågar man ta Dulcolax? Förra gången var i måndags, och dessförinnan var också 5 dagar. Det verkar som att jag klarar max 5 dagar innan det blir så outhärdligt att jag till varje pris måste lätta på trycket.

Jag har aldrig haft problem med förstoppning tidigare. Bara att det ibland varit lite hårt, eller hoppade över nån enstaka dag, men det var sällan. Det här är ett nytt problem som kommit nu.

Jag försöker minnas hur det började. I början av mars åt jag för mycket fiberhusk med för lite vätska. Det orsakade "dold förstoppning", en propp antar jag, fast som inte blockerade fullständigt. I 2 månader gick jag med det utan att veta om det, för jag hade ju regelbundna tarmtömningar varje dag, fast jag fick alltså bara ut en del av vad jag stoppat in. 

Till sist lyckades jag ta mig iväg till läkaren. Det var hon som sa att jag var förstoppad, jag hade fortfarande inte fattat det själv. Jag trodde att det var gaser jag svällt upp av. Men då dröjde det alltså 2 månade innan jag blivit så uppsvälld att det började göra ont. Då fick jag utskrivet Minifom och Inolaxol. Då blev det värre! 6 dagar senare gick jag tillbaka, och fick annat utskrivet, receptfria laxermedel. Det blev alltså värre efter att jag varit hos läkaren… Det sista jag fick utskrivet var Duphalac. Det var rent förödande. Sen dess sväller jag upp lika mycket på 3 dagar som det tog 2 månader för i början…

Jag minns inte när jag började ta starka laxermedel (Dulcolax, lavemang eller dricka minst 1,5 liter saltvatten). Men det måste i alla fall varit efter jag börjat gå hos läkaren. Och nu verkar det som att mina tarmar har lagt av helt. Jag hinner ju inte låta dem komma igång själva emellan gångerna, för det blir för uppsvällt och gör för ont.

Jag är desperat, jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det här håller inte. Jag kan inte fortsätta så här. Men samtidigt vill jag inte gå tillbaka till zero-carb. Det gjorde visserligen att jag inte svällde upp mer, när jag inte åt några kolhydrater över huvud taget, men jag mådde inte bra på den kosten. Jag blev trött (även efter omställningsfasen) och började nästan bli på gränsen till deprimerad. Dessutom är jag rädd för konsekvenserna som kan bli när man svälter de goda tarmbakterierna, och samtidigt finns risken att candida (som finns naturligt hos alla) kan lära sig leva på ketoner. Det är även stressande för binjurarna, och mina binjurar är redan utmattade och behöver stärkas, inte stressas ännu mer. Och det sägs att det ändå inte går att svälta ut bakterierna från tunntarmen. Alla dieter som går ut på att svälta ut dem ger tillfällig lindring i början, men skadar långsiktigt och orsakar då värre problem. 

Så vad ska jag ta mig till? Be att få glukosdropp i armen? Då har jag åtminstone glukos i blodet, blir pigg av det och slipper riskerna med att vara i ketos… Och samtidigt fortsätta med resistent stärkelse, för att mata de goda bakterierna i tjocktarmen och förhoppningsvis knuffa ut dem från tunntarmen, utan att behöva svälla upp alltför mycket… "Dream on…"

Aniara14
2014-07-29 10:25
#22

#21 Då när du blev grundligt undersökt, diskuterade ni nåt då om ifall dina magproblem möjligen kunde bero på nedsatt funktion på tarmrörelserna? Här finns det en tråd som behandlar detta tillstånd, och en del tips på hjälp. Du kan väl titta på den, och se om du hittar nåt intressant där.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Sisselie
2014-08-10 20:11
#23

Kanske dags för en liten uppdatering. Det har skett stora framsteg, även om det är långt kvar. Jag följer alltså det "protokoll" som jag länkade till i inlägg #14

* Resistent stärkelse: Potatismjöl 1 msk 2 ggr/dag blandat med kallt vatten. Pisang-pulver (gjort på gröna kokbananer) 1 msk 2 ggr/dag. Jag kokar även ris och potatis i förväg så de hinner kylas ordentligt (8 timmar i kylskåp) så blir det en del resistent stärkelse från dem också.

* Probiotika: Både som kapslar och syrade grönsaker. (Har inte haft råd att beställa de sorter som rekommenderas, som innehåller de viktiga jordbakterierna.)

* Fibrer: Nästan det viktigaste av allt. Ju mer gasbildande grönsaker jag äter, desto mer fiser jag och desto mer av de instängda gaserna kommer ut. Selleri och sparris verkar funka bäst. Bönor vågar jag mig inte på än eftersom jag inte tål vissa, och vet inte vilka jag tål.

* Minifom: Efter viss tvekan bestämde jag mig för att göra ett nytt försök med det, och i kombination med allt det andra funkar det.

* Sitta på muggen i minst en kvart  och massera tarmarna efter varje måltid stimulerar så att gaserna (och ibland skit) lättare kommer ut. 

* Mycket promenader, gärna i kraftiga backar både upp och ner, och helst direkt efter maten (efter tarmmassagen).

Nu har det gått 9 dygn sen sista gången jag gjorde lavemang. Jag har inte tagit laxermedel en enda gång sen dess. Magen "sköter sig", dvs jag skiter varje dag, ofta flera ggr/dag. Och tillräckligt mycket gaser kommer ut för att jag ska kunna fortsätta äta. Jag ser visserligen gravid ut hela tiden, och ibland gör det ont för att det är så uppspänt, men förhoppningsvis ska det också bli bättre.

[JeanetteK]
2014-08-11 09:08
#24

#23 Men det var härliga nyheter! Grattis till framstegen. 🤗Det måste kännas skönt att något äntligen funkar.

Upp till toppen
Annons: