Annons:
Etikettkost-mat
Läst 4682 ggr
Glorious
6/23/14, 6:16 PM

Mjölkfritt?

Jag tycker min IBS är okej att leva med sålänge jag är hemma. Då är det inte så himla omständigt, men så fort jag ska iväg så bråkar magen och bussresor är det värsta. Vilket nu blir 2 timmar / dag  då jag sommarjobbar.  

Därför har jag bestämt mig för att testa att ändra kosten mer. 

Tycker det är sjukt svårt att veta vad man ska äta till frukost. Vill testa helt mjölkfritt (redan testat laktos i alla fall i två veckor) men vet inte vilken sort som är godast. Känns som man måste ha någon sorts ersättning? Man klarar sig väl inte bara en frukt eller ett fröknäcke?

Gärna tips på goa produkter som kan ersätta t ex. mjölk eller yoghurt och gärna även om man ska köra LCHF, istället för potatis, ris och pasta. 

Räcker det för det mesta att bara köra laktosfritt eller mår många med IBS bra av att skippa mjölk helt? 

Många frågor blev det inser jag…

Annons:
Fridaaaa
6/23/14, 6:18 PM
#1

Jag misstänker personligen att jag har IBS (symtom mm stämmer), men jag kör på laktosfritt och glutenfritt, tycker det hjälper bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Glorious
6/23/14, 6:20 PM
#2

Vad är det hjälper mot tror du? Jag är mer uppkörd och förstoppad än det andra. Magen är dock lite oberäknelig och på morgonen får jag ofta gå flera gånger efter varandra, vilket är lite jobbigt.

Fridaaaa
6/23/14, 6:21 PM
#3

#2 Jag fick magknip, illamående, svullen mage och ja helkörd mage men sedan jag började med det har det knappt varit någonting sånt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jensknut
6/24/14, 6:16 PM
#4

Mjölkfri frukost är ju rätt enkel, säger jag som fick mjölkproteinallergi för nästan två år sedan. Börjar man läsa på bröden i affären är det faktiskt inte många som innehåller mjölkprodukter. Carlshamns mjölkfritt med omega3 har faktiskt någorlunda rätt balans av fetterna också. Annars tenderar margarin att innehålla mer omega6 som är inflammationsdrivande, och det är inget du vill ha. 

Istället för grädde i maten finns ju återigen Carlshamns "Gott i maten", och att dricka finns det havredrycker från både Oatly och Icas egna. När man väl har hittat rätt hyllor i affären är det faktiskt ganska enkelt :). 

Eftersom jag misstänker glutenallergi också så blir det ju inte så mycket bröd, även om det finns helt ok gluten och mjölkfria sorter, t.ex. "Limpan" tillverkad av "Fria". Själv äter jag dock oftast inte mer än två kokta ägg på morgonen.

Våga prova saker, det var väl där det största hindret satt för egen del.

Chaktio
6/26/14, 4:57 AM
#5

Ägg och bacon. Smootie på banan, frusna hallon och kokosmjölk. Gårdagens matrester. Kall potatissallad på färskpotatis. Avocado och räkor. Gäller bara att göra sig fri från föreställningen om att frukost är lika med yoghurt och musli eller smörgås och juice ;-)

Själv har jag gått från glutenfritt till fritt från vete, gluten och mjölkprotein och nu slutligen (?) tagit bort alla spannmål, alla mjölkprodukter och alla växtoljor utom olivolja och kokosolja.

Fridaaaa
6/26/14, 8:12 AM
#6

#5 Ja om man klarar att äta sånt till frukost 😉 Själv behöver jag, oftast, bara något lättare till frukost, så "mat" i den bemärkelsen skulle jag sällan få ner på morgonen 😛 Men potatissallad är så gott. Gör du egen?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Chaktio
6/27/14, 12:43 AM
#7

Ja, jag gör egen. Blandar kokt potatis (fortfarande något varm) med lite finhackad rödlök och lite hackade gröna oliver. Häller sen över en god vinägrett (numera oftast på olivolja, citron, fransk senap och kryddor), blandar och låter det dra medan det kallnar.

Annars är kokosmjölk med hallon och lite frön eller nötter knappast så kraftig frukost, för tunt om du frågar mig ;-)

Fridaaaa
6/27/14, 6:02 PM
#8

#7 Måste man ha lök & oliver i? 😉 Alltså för att få god smak?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
7/4/14, 10:43 AM
#9

Jag kör inte mjölkfritt. Jag är också i experimentsfasen. Hittills undviker jag bröd, godis, kakor, chips, söta drycker och annat onyttigt. Jag äter lite frukt i stället för jag är rätt sockerberoende. Till frukost äter jag havregrynsgröt med lite sylt och mjölk. På en rätt kort tid har magen lugnat sig rejält. Jag ser inte gravid ut så fort jag ätit vilket är trevligt. Inget rally till toan i tid och otid heller. Jag är liiiite hoppfull att detta funkar.

Upp till toppen
Annons: