Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 2477 ggr
Glorious
2014-07-14 20:50

Jobbiga bussresor

Psykbryt på bussen idag. Har skrivit om det här förut men vill ha lite snabba tips, dröjer ett tag innan remiss till Mag & tarm avdelning och sen förhöppningsvis påbörja en KBT-behandling. Har inte möjlighet att ta mig till jobbet på annat sätt än bussen, åker med min kollega, som jag INTE kan berätta för, har gått hyfsat bra hittills men har alltid ångest under hela bussresan och väldigt långt innan, ja redan kvällen innan känner jag "å nej, inte åka buss, magen kommer strula". Det är så svårt att tänka bort. Cyklar först till bussen och hela cykelturen går i princip ut på att huvudet talar om för mig hur läskigt det blir att sätta sig på bussen. Går oftast bättre när jag åker utan någon bekant med mig för då känner jag att blir det på allvar jobbigt så får jag gå av närmsta hållplats.

Imorse då var det riktigt jobbigt, kände av magen under cykelturen och hade riktig panik innan jag steg på bussen, såpass mycket att jag funderade på att ljuga om att jag missat bussen och ta en senare för att slippa oroa mig. Bussen kom o jag klev istället bara på, satte mig bredvid kollegan och kände mig så orolig, det handlade om 20min bussfärd och trodde flera gånger "nej nu fan "skiter" det sig", eller "ska jag gå av nu?" krigade på och så fort jag gick av bussen med honom så kände jag mig genast lugnad och sen var ju magen bra i säkert 2 timmar, utan något toabesök alls.

Detta bevisar ju tydligt på att det är mitt huvud, men hur ska jag effektivt kunna slå bort det. Jag känner ju något först på riktigt i magen, sen blir det värre av mina tankar, o då kan jag verkligen inte slå av det?

Finns det några bra knep? som inte är typ lyssna på musik för det går ju inte när jag åker med en annan.

Är så nervös, rädd och trött på det. Gillade ju att åka buss en gång i tiden.

Kanske ska tillägga att jag oftast har problemen med resan på morgonen. 

och så undrar jag över typ Imodium som många verkar ta inför sånt här? Är det något för mig? Har inte diarréer, är mer förstoppningsdominerad, tar en inolaxoldos varje kväll.

Annons:
Nils52
2014-07-15 17:45
#1

Tror att homeopatmedel skulle vara till stor hjälp.   Vid t.ex. torgskräck, så är ett bra medel   Argentum nitricum  D-12 , 5 piller  2 ggr  dagligen.                                         Men vill rekomendera att låna nån bok i ämnet från bibloteket.  Eller köp en. En som  jag själv tycker är bra är "Homeopati & healing" av Maj-Lis Hagenmalm            (IKA-bokförlag) kostar ca 200 kr.)  men ändå ganska billigt, om man ser till vad det kostar med läkarbesök. I boken beskrivs  också hur man behandlar sig själv.

Annars så finns ju  " Hyperiforce-johannesört"  att köpa i hälsokost affärer.  Det är bra vid lindrig oro.

Vanlig   B-vitamin  är också bra. Men då helst   B-kombi strong , så får man flera B-vit  samtidigt.

Upp till toppen
Annons: