Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 3136 ggr
Sisselie
2014-08-17 17:39

Hur mycket kan man svälla upp egentligen?

Jag börjar undra hur mycket det är möjligt att svälla upp, och vad händer sen? Det känns som att jag är maximalt uppsvälld nu. Igår och idag har jag känt att det tryckt uppåt, som vid reflux/halsbränna/sura uppstötningar, och jag brukar aldrig ha det! Det känns verkligen att det är så fullt så det trycker uppåt. (Och för mig började det nerifrån.) Vad händer om jag fortsätter äta och svälla? Kan tunntarmen utvidgas för att rymma mer gaser eller skulle det bara göra mer ont och att jag spyr upp det jag äter? Jag vet inte vilken graviditetsmånad jag ser ut att vara i, gissningsvis 5:e. Så de som ser ut att vara i 8:e månaden, hur är det möjligt? Är en del av det fett då? Jag är mager, vartenda revben syns, så det är inget fett som bidrar till min stora mage.

Det verkar inte finnas mycket information om SIBO på svenska. Av det jag läst på amerikanska sajter verkar det finnas 2 huvudtyper:

1) Den vanligaste orsakas av att bakterier överlever i magsäcken pga för lite saltsyra, och tar sig ner i tunntarmen . Då börjar man svälla upp uppifrån, eftersom bakterierna befinner sig i den övre delen, och då får man vid reflux/halsbränna/sura uppstötningar (vad heter det med ett enklare ord?). Den formen brukar producera vätgas och orsaka diarré. (Fast det borde väl ändå bero på vilken typ av bakterie det är…)

2) En mindre vanlig orsak är att bakterier tar sig upp i tunntarmen från tjocktarmen, vanligtvis pga att tarmrörelserna inte fungerar som de ska, de som annars ska knuffa innehållet (och bakterierna) neråt och hindra dem från att ta sig upp igen. Den sorten brukar producera metangas och orsaka förstoppning. (Men även det borde väl bero på vilken typ av bakterie det är…) I det här fallet är trycket neråt och orsakar alltså inte reflux osv som symptom.

Med reservation för att jag kan ha missförstått en del av det jag läst…

I mitt fall verkar den troliga orsaken vara att jag åt för mycket fiberhusk med för lite vätska den där ödesdigra helgen i början av mars, som satte sig som en propp i tjocktarmen. Den täppte inte till helt, utan lämnade en smal passage så skiten kunde komma ut lite i taget. Därför fattade jag inte att jag var förstoppad. Det dröjde 3 månader innan jag slutligen gjorde en tarmsköljning och fick bort den. Så jag antar att bakterierna då haft möjlighet att ta sig upp i tunntarmen, när det packades igen mer och mer, för nån rubbning av tarmrörelserna har jag inte, och jag är inte heller förstoppad.

Gaserna måste alltså produceras i tunntarmen, så jag antar att det är den som är full. När gaserna väl kommer ner i tjocktarmen får jag ut dem. Jag brukar massera längs med tjocktarmen, särskilt efter måltid, och får då ofta ut några rejäla gasbubblor. Om jag dessutom haft en rejäl tarmtömning (ofta 2-3 ggr/dag) så känns tjocktarmen mjuk. Men magen är nästan lika uppsvälld. Det minskar marginellt högst upp, ovanför naveln. Har jag tur kan jag då äta en måltid till den dan. Men det börjar bli mer och mer tveksamt, jag får ont och det känns proppfullt redan efter ett par tuggor. Men hungrig blir jag likt förbannat, och äter jag inte  så får jag magkatarr…

Annons:
Upp till toppen
Annons: