Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 3315 ggr
Emmsan84
8/22/14, 6:07 AM

Nån som känner igen symptomen?

Hej! Mitt magont började för någon månader sedan och har förändrats i karaktär. Från att ha fått märkligt ont vid matintag och behövt gå på toa till nu ha ont nere i buken som mensvärk. Det kommer och går samt har jag värk uppe i magen främst höger sida vid blindtarmen. När dom undersökte mig sist gjorde det ont precis vid blindtarmen . Men då jag varken hade feber eller några förhöjda värden så valde hon att skicka hem mig. Då gjorde hon även både en gynundersökning och ändtarmsundersökning . Men inget fel hittades. Men där är ju nått fel… Jag har inget illamående och magen verkar vara något lugn förutom vid värken i övre magen ( både högra och vänstra sida) samt värk som kommer och går i nedre buk som mensvärk. Öm. Jag är så fruktansvärt orolig över vad detta kan vara… Ska börja äta omprasol imorgon och hoppas på det bästa.. När ni har undersökts har ni haft ont i magen när dom tryckt? Prover bra? Jag är rädd för att nästa gång jag söker behöver göra en gastro, vilket är min värsta mardröm!!

Annons:
[hannaaeeriksson]
8/23/14, 5:52 AM
#1

Läs på om Endometrios- en gynekologisk sjukdom som faktiskt är vanligare än man tror. Känner igen mig lite i dina besvär (har bla. Endometrios). Vid Endometrios får man mer ont vid nedre delen av magen - liknande mensvärk. Jag själv åt massor med smärtstillande i form av Ipren/Naproxen/diklofenak när mina smärtor började och fick då smått med magsår - vilket gör ont i övre delen av magen. Endometrios kan vara något som kan förklara nedre smärtorna. Sen - om det nu är samma problem både uppe och nere i magen - så bör du kolla för födoämnesallergier. Jag gick omkring ett tag och hade småkräkningar på grund av hög magsyra pga mjölkallergi. Det trixiga med allergier är att det inte alltid visas på några prover - utan lättast är att prova själv att gå utan ämnet ca två tre månader och se on det blir bättre. På grund av sådan utredning har jag både fått fram mjölkallergi och äggalleri. Kom ihåg också att jag bara hört en liten del av din historia och kan inte på långa vägar diagnostisera dig. Men dessa saker var något många läkare missade - då dom var helt inne på att det var något med min tarm (vilket det också är, men inte bara). Hoppas dom hittar något och att du blir bra snart! Om du undrar mer om något om detta så kan du skriva på PM till mig :) Mvh Hanna

Snobbella
8/23/14, 10:25 AM
#2

Hejsan! :)

Jag känner igen mig lite i din beskrivning. Jag har gjort många olika tester, exempelvis, blodprov, avföringsprov, ultraljud, röntgen, gastroskopi.. Men alla dessa tester har inte visat något annorlunda, de har varit normala. 

Jag har haft ont i magen sedan jag var riktigt liten. Min magsmärta har suttit över hela magen och runt naveln. När läkarna har känt på min mage har det varit jobbigt och det var mycket obehagligt att jag en del gånger började gråta. . (men jag var liten då) 

Ibland kan jag också få ont i magen antingen direkt efter eller under tiden som jag äter och då får jag också springa på toaletten. 

Jag har en sjukdom som heter IBS. Det är en sjukdom som inte visar något på alla prover, men man gör dom för att utesluta något annat. Det tog mig cirka 14-15 år innan jag fick en diagnos, ett svar på varför jag hade ont i magen. 

Men som ovanstående person skriver, jag har ju bara hört en liten del i din sjukdomshistoria. Och jag hoppas att du snart blir bra :) 
För det är fruktansvärt jobbigt att gå runt och ha ont i magen och inte veta vad det är eller beror på. 

Sköt om dig! :)

Upp till toppen
Annons: