Annons:
Etikettläkemedel-naturläkemedel
Läst 3644 ggr
Emmsan84
8/23/14, 11:58 PM

Omeprazol??

Nån som har ätit omeprazol ? Det känns som att läkaren skrev ut det till mig för att han inte visste vad som var fel men ville ge mig något för min onda mage. Kan medicinen vara skadligt på nått vis?

Annons:
[Emma--]
8/24/14, 12:02 AM
#1

Funkade jättebra för mig när jag hade problem med halsbränna och sura uppstötningar.

Läs bipacksedeln, minns inte om det fanns biverkningar. 🙂

Leffe
8/24/14, 12:02 AM
#2

Jag har ätit den morgon och kväll sedan oktober 2009 utan problem

Lexie82
8/24/14, 12:10 AM
#3

Omeprazol är relativt milt, vad gäller biverkningar. Ett universalmedel mot magproblem, kan man säga. Det kanske inte löser ditt problem, men det är ingen fara att äta det ändå.

VildaVittra
8/24/14, 12:23 AM
#4

Omeprazol är samma sak som Losec och har en enormt hög toxisk dos, så nej, den är inte vidare farlig. Du kan ta den utan någon vidare oro.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sisselie
8/24/14, 9:24 AM
#5

Jag åt Omeprazol i ett år, och utan att jag märkte det så slutade det fungera. Jag var alltså mer känslig än jag skulle varit om jag inte hade ätit det, men det visste jag inte då. Varje gång jag försökte sluta så gick det ca 2 veckor, sen kom symptomen tillbaka - trodde jag… I själva verket var det en reboundeffekt som kom efter 2 veckor. När jag hade läst om det så stålsatte jag mig, och genom skonsam kost tog jag mig igenom det. Jag tror det tog ca en månad innan magen blev bättre, men då blev den också betydligt tåligare än den varit under större delen av det år jag ätit Omeprazol. Numera skulle jag aldrig ta i Omeprazol med tång ens än gång! Får jag magkatarr tar jag Zantac, men bara när det är absolut nödvändigt. 

Det är märkligt att Omeprazol hjälper mot halsbränna och sura uppstötningar, med tanke på att det ofta orsakas av för lite saltsyra i magsäcken…

Man ska aldrig äta syrahämmande mediciner om man inte verkligen behöver! Det är den vanligaste orsaken till SIBO - bakterieöverväxt i tunntarmen. Om det inte är tillräckligt surt i magsäcken kan bakterier överleva och ta sig ner i tunntarmen, där de kan växa till sig obehindrat, och det kan vara nästintill omöjligt att bli av med.

[Emma--]
8/24/14, 11:31 AM
#6

#5 Har inte fått höra det från läkare, eller läst när jag googlat så skulle du kunna länka till lite mer info kring bakgrunden till halsbränna? Vore intressant att läsa då jag haft problem med det då och då? (mest troligt till följd av mediciner)

Annons:
Leffe
8/24/14, 12:12 PM
#7

#5 Det är medicinerna som ger mig halsbränna och uppstötningar. Omeprazolen har hela tiden hjälpt

Sisselie
8/24/14, 3:38 PM
#8

#6 Jag kommer inte ihåg exakt var jag läst om det, men om jag hittar det så ska jag länka.

Upp till toppen
Annons: