Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 3134 ggr
Lexie82
2014-08-24 01:01

Hirschprungs sjukdom eller IBS?

Jag föddes med hirschprungs sjukdom. När jag var bara nio dagar gammal lades jag in på sjukhus och strax därpå fick jag diagnosen. När jag var runt året (tror jag) fick jag stomi, som lades tillbaka när jag var 6 år. Totalt har jag genomgått 6-7 operationer på grund av den här sjukdomen, varav en var en ögonoperation.

Vid två tillfällen under min barndom "sprängde" läkarna av misstag min tarm, när de skulle undersöka med ballongkamera (det blev hål på tarmen så att hela ryggen fylldes med luft = smärtsamt som fan)
Så småningom blev jag väl "friskförklarad" antar jag. Jag har inte haft kontakt med läkare av den anledningen sedan jag var runt 12-13 nånting. Är idag 32.

Jag har alltid haft en känslig mage. I tonåren var det mest att jag var väldigt gasig och nästan alltid fick ont i magen första gången jag åt för dagen (dock bara ett par minuter, sen gick det över)

De senaste åren har det dock varit värre. Jag är fortfarande gasig och jag får fortfarande ont i magen när jag ätit, men nu får jag oftast även kuta på toa efter maten på grund av diarré. Det kommer allt ifrån medan jag fortfarande äter till en timme efter maten. Jag har inte lyckats komma på någon viss mat det beror på, för något om går jättebra att äta ena dagen blir jag jättedålig av nästa gång jag äter det.
 Har jag inte diarré så är jag förstoppad, vilket på sätt och vis är värre eftersom det påverkar mitt allmäntillstånd mer och under längre tid. Den senaste tiden har det varit mycket förstoppning, trots att jag rör mig mer än vanligt.
De få gånger jag har "normal" avföring kan räknas på en hand/år, och då känns det som julafton, så glad blir jag.

Så för att sammanfatta så är jag väldigt gasig och uppblåst, har magsmärtor och växlar mellan diarré och förstoppning - oavsett kost.

Blev långt det här, så ska väl komma till poängen med inlägget nu. De här symtomen jag har nu låter ju väldigt mycket som IBS (enligt vad jag läst om det), men kan det istället bero på kvardröjande problem orsakade av min Hirschprung? De läkare jag träffat verkar inte tro det, men de verkar å ena sidan inte ta mina problem på allvar, och hittills har jag bara träffat EN vc-läkare som ens visste vad Hirscprung var för något..

Annons:
Upp till toppen
Annons: