Annons:
Etikettegenvård
Läst 4183 ggr
IceTee
8/26/14, 11:56 AM

Uppsvälld?

Jag är 19 och har antagligen IBS (alla sköterskor har sagt det och sist sa läkaren "ja men förmodligen har du IBS", men en diagnos vill hon minsann inte ställa… Hon proppar i mig mediciner vi båda vet inte kommer funka då jag testat likadana flera gånger, och magsyran är inte det jobbiga ändå) I alla fall, jag blir väldigt uppblåst. Har försökt gå ner i vikt, men efter att ha tappat 4kg på 10 dagar (fick en parasit) insåg jag att det var nog inte fett det där, magen är hård när man trycker och jag får väldigt ont samt har massa gaser (usch…), det är nog som jag är uppsvälld. Det kan man inte banta bort! Vad är era bästa tips på att bli av med det (har inga allergier, så mjölk är ok, blev ändå inte bättre av att utesluta) och få en plattare mage? Jag är smal i övrigt, men det tänker man ju inte på när jag har kul-mage!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Carrosh
8/27/14, 3:13 AM
#1

Är du mest förstoppad eller mest lös i magen? När, var och hur brukar problemen uppkomma? Ser du något speciellt mönster? Eller är det mest oros-/stressbaserat?

Om det är så att du känner att du testat allt, både med mediciner, utesluta mat osv. osv. så kan det ju vara så att huvudorsaken ligger i stress och oro över att få problem, och i så fall kan KBT vara en möjlig väg.

Men se till att pressa på för en ordentlig utredning, så att du får en diagnos! Det behöver ju inte vara IBS, men det går ju inte att veta innan man uteslutit allt annat.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Sisselie
8/27/14, 8:42 AM
#2

Googla på SIBO (small intestinal bacterial owergrowth - bakterieöverväxt i tunntarmen). Det finns nästan ingenting om det på svenska, men på engelska finns det hur mycket som helst. Det är vanligt att folk som får ibs-diagnos i själva verkat har SIBO.

Jag kämpat med det rätt länge, men har ännu inte lyckats bli av med det, eller fått ner det uppsvällda. Om det inte räcker med att lägga om kosten kan man behöva ta till bakteriedödande örtpreparat. Jag har precis börjat med det.

Men googla och avgör själv om du tror att det är det du har.

IceTee
8/27/14, 3:01 PM
#3

Jag är verken speciellt lös eller hård för tillfället (lös för att vara någon annan, normalt för mig)! Tycker jag är uppsvälld hela tiden, men om jag äter mycket dålig mat (fet mat och dricker kolsyra till) så blir det värre. Det börjar inte förrän jag ätit frukost, innan dess är det ganska lugnt.

Stressrelaterat är det säkert, men pga mina svårigheter och diagnoser är jag mer eller mindre stressad hela tiden just nu, så det är svårt att säga. Dock har jag börjat gå hos en ny psykolog som jag ska jobba på hela stress-situationen med, samt börja med en ny medicinering för mina depressiva perioder. 

Medicinerna jag testat har varit för att minska magsyra, vilket såklart inte gjort någon skillnad på svullnaden… Dessutom funkade de ju inte ändå! 

Ska googla på SIBO, tack!

Medarbetare på Skor iFokus

[JeanetteK]
8/28/14, 8:29 AM
#4

Jag känner igen det där. Jag har IBS. Några saker som funkar för mig är att undvika bröd så långt det går. Till frukost äter jag havregrynsgröt, det gör att frukosten funkar. Innan när jag åt smörgås till frukost så blev magen som en ballong direkt och bråkade hela dagen sen. Jag undviker kolsyra och jag försöker att äta långsamt och tugga noggrannt. Sen har jag dragit ner på kaffe och ser till att dricka mycket vatten. Vissa dagar ser jag knappt gravid ut… 😉 Jag började med att skriva dagbok över vad jag åt och försökte hitta mönster. I mitt fall är stress en stor bov och jag kan behöva en dag helt tom på saker som måste göras. En dag när jag bara tar det lugnt alltså. Jag tror att det här med IBS är mycket individuellt och att man får hitta sin egen väg. Lycka till! 🤗

Upp till toppen
Annons: