Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 3987 ggr
Ibsen
8/31/14, 8:44 PM

Om Pre- och Probiotika

Mitt senaste dietförsök är väl en kombination av low-carb, pre- och probiotika. Har nyligen börjat äta prebiotikatillskott i form av Topinulin och den har väl ungefär samma effekt som loperamid på mig, jag blir av med mina diarréer men smärtorna kvarstår. Men det känns ju betydligt bättre att äta tillskott än kemikalier. Probiotika har jag tidigare försökt med i pillerform utan att märka någon som helst skillnad. Hur som helst helst blir man ju lite nyfiken när man läser på kring bakterier och matsmältning och jag har listat några frågor som dykt upp nedan. När det pratas om probiotika så sägs det ju ofta att sådant tillskott endast har en tillfällig effekt och att bakterierna snabbt dör av. Är detta för att magbakterier naturligt har en kort livscykel eller är det något väsentligt som skiljer bakterier vi får i oss som tillskott från bakterier som lever i oss naturligt? Om prebiotika har jag hört att man skall vara försiktigt för att man precis lika gärna kan göda de dåliga bakterierna som de bra. Medan andra menar att prebiotika gör susen för just bara de bra bakterierna. Finns det någon bra forskning på detta området? Till sist undrar jag angående dosering av såväl pre- som probiotika, det finns ju ofta doseringsanvisningar som anger ungefär hur mycket man bör ta. Men kan man verkligen ha för mycket bra bakterier i tarmen? Eller handlar anvisningarna om att man skall börja med en lite mindre rekommenderad dos och sedan öka efter hand som magen vänjer sig?

Annons:
Sisselie
9/1/14, 6:52 AM
#1

Om man har SIBO, dvs bakterieöverväxt i tunntarmen, så har man för mycket bakterier på fel plats. Där ska knappt finnas några bakterier. Det kan lika gärna vara goda som onda bakterier, båda är lika illa när de befinner sig på fel plats. Då ska man vara försiktig både med pre- och probiotika. Men jag känner inte till att det kan bli för mycket av de goda bakterierna i tjocktarmen, där de ska vara.

Upp till toppen
Annons: