Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 3978 ggr
Arny
2014-09-23 16:43

Jobbigt psykiskt med tarmproblem =(

Längesedan jag gjorde några inlägg nu. Mycket som har hänt. Fått mitt första barn. En son. Han är nu 5 månader gammal! =)

Sen han föddes har jag haft konstant diaré. Ibland även lätt illamående och ont i magen. Eftersom jag har både Ulcerös och Ibs har jag lämnat prover och enl proverna är jag frisk! Så då skyller läkaren på min Ibs. Jag får nu Saroten mot Ibs, är endast uppe i 20 mg än så länge. Har inte märkt av någon bättring.

Ni som har det som mig. Hur klarar ni av er vardag? Jobb, barn, fritidstintressen?

Det har nu satt sig på mitt psyke att aldrig kunna göra det jag vill, att jag nu går hos en psykolog på sjukhuset i Halmstad.

Jag har inte varit besvärad av min Ibs så mkt innan. Äter laktosfritt och har gjort det i ett år. Uteslöt gluten en period utan framgång. Undviker fibrer, stark mat och vissa grönsaker och frukt. Men ingenting hjälper.

Tips och råd mottages tacksamt!

Annons:
fruktgumman
2014-09-23 16:49
#1

Har du testat LCHF? Min IBS var jättebesvärlig innan jag kom på att jag fick diarréer av för mycket kolhydrater. Gluten var också en stor bov för mig.

Arny
2014-09-25 07:48
#2

Tack för ditt svar. Hade hoppats på fler svar. Och hur man ska klara av det psykiskt. Skulle vilja veta hur andra gör

mimåne
2014-09-28 00:53
#3

Hej Arny.
Jag har crohns samt Ibs och har idag varit heltidssjukskriven i ett och ett halvt år.

Det får helt enkelt inte bryta ner en. Jag har bestämt mig, min sjukdom har tagit min mage ifrån mig men det får inte ta mitt psykiska mående. Att bli nedstämd är så otroligt lätt om man tittar på vad man inte kan och hur allt skulle kunna gå fel. Men vad är egentligen problemet, lite bajs och någon prutt dör väl ingen av! Det får dem tåla, jag har en sjukdom och det är Okej. Jag rättar inte sjukdomen efter andra. 

Jag tror det är viktigt att ta livet för stunden också. Fundera varken bakåt på vad du möjligtvis missat, eller framåt på vad du kanske går miste om. Det är inte där fokuset behöver ligga.

Alla har vi olika villkor men Du kan precis som alla andra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

grandma
2014-10-02 12:09
#4

Jag tvingade mig till en faecestransplantation som jag ska göra om en vecka. Jag hoppas på den. Inte lätt att hålla humöret uppe alltid när det känns som att  hela livet rinner ut ur ändan på en.  Vi misstänker att min IBS är antibiotikarelaterad. Har även Crohns.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: