Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 5465 ggr
Pauan
10/22/14, 9:51 PM

Fått IBS hjälp?

Ja, jag kanske kan presentera mig lite kort. Jag är då en tjej på 20 år som bor ihop med min sambo och våran hund. För inte alls längesedan fick jag IBS så kallade Irritable Bowel Syndrome som såklart påverkar mitt liv. 
Den senaste tiden har jag haft sådana fruktansvärda smärtor att ambulansen har fått komma och hämtat mig.  Jag får då smärtstillande och sedan åka hem igen då dem inget annat kan göra, och det händer om och om igen. Jag har nu fått en muskelavslappande medicin jag skall ta vid behov men den hjälper inte alltid. jag har smärtor och illamående konstant…
Jag har haft dessa problem sen flera år tillbaka och först nu har jag fått diagnosen IBS. Detta hindrar då mig till att göra saker ihop med min sambo och mina vänner samt familj. Allt har blivit en ond cirkel.
Finns det någon som har några tips eller förslag på hur man kan komma ur denna cirkel?  Finns det någon typ av metod mot smärtorna och illamåendet?
Vad innebär egentligen detta med IBS?
Tack på förhand.

Annons:
IceTee
10/22/14, 10:18 PM
#1

IBS går ju inte att bota eftersom man inte vet så mycket om det, men några viktiga saker att tänka på är att träna regelbundet, sova regelbundet och äta "rätt" 
Här kan du läsa om det:
http://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/IBS---kanslig-tarm/

Medarbetare på Skor iFokus

Jofinen
10/22/14, 10:29 PM
#2

Är inte IBS egentligen bara ett sätt att säga "Vi vet inte vad problemet är mer än att du har magproblem"? Jag hade problem med magen förut, mådde illa, var konstant uppblåst och fick fruktansvärda smärtor och diarré, vågade knappt lämna huset för jag visste inte när jag skulle behöva gå på toa.  Till slut bestämde jag mig för att sluta med gluten (som för övrigt ingen bör äta då det retar tarmen) och har aldrig sådana problem längre! Så det tycker jag definitivt att du ska prova.

Ibsen
10/23/14, 1:48 PM
#3

@Jofinen
Exakt!
Den här diskussionen har jag haft med min läkare också. Jag menar precis som du att IBS inte är en diagnos, hon menar tillbaka att det är en uteslutningsdiagnos som kan ställas efter att man uteslutit IBD, cancer osv. Jag vet inte exakt vad definitionen på en diagnos är men att konstatera vad någonting inte är känns ju precis som du säger bara som en omskrivning av "Vi har ingen aning".

Det finns tyvärr inga universella lösningar på magproblem, men jag tror det är viktigt att inte tappa hoppet utan istället försöka fortsätta prova sig fram för att hitta faktorer som påverkar. Kost är kanske den mest uppenbara och där kan man ju försöka utesluta visa klassiska bovar som laktos eller gluten, många verkar även blir hjälpta av generell lågkohydratkost som LCHF. Men precis som ovan kan säkert sömn, träning och stressnivåer påverka.

fridelfina
10/26/14, 3:03 PM
#4

Jag fick diagnosen för ca 1 år sedan och blev remitterad till dietist som lärde mig följa en "kost" som heter FODMAP, eller rättare sagt utesluta/minska "FODMAPs" ur min kost. 

Här hittar du info om det: http://www.ibsfri.com/

Jag tycker att det är ett bra sätt att lära sig om vad som triggar just min mage och hur "stor hinken är" innan jag får symtom av olika livsmedel. Min mage är bättre och när den nu reagerar med symtom har jag allra oftast koll på varför. Jag tycker att det är viktigt att du testar kosten (om du vill testa) med dietist för att de vet mer än vad själva kostråden anger som man inte alltid tänker på själv. PÅ sidan jag tipsar om finns kontaktuppgifter till dietister som sysslar mer FODMAP, och om du inte hittar nån nära dig kan man gå internetbaserad kurs som finns på hemsidan. Ca 80% uppger att de blir hjälpta av kosten, så det är värt att testa tycker jag!

 
 

Cezia
11/2/14, 9:52 PM
#5

För mig tog det tid att orka göra saker, 2 år innan magen vill ens gå ut och gå(!) jag tar en slags muskelavslappnande för magen Papaverin 3 gånger om dagen och  2 Omeprazol och det hjälper någorlunda. Brukar även dricka Proviva vilket hjälper när jag har som ondast. Alla har olika detta med mat med men mjöl och mjölk gör alltid saken värre för mig så brukar äta oatly produkter och glutenfritt så gått det går. Oftast maten som står i fokus, tyvärr..

IceTee
11/2/14, 9:58 PM
#6

Något som hjälpt mig mycket är "probi mage", tar en kapsel varje morgon, och dragit ner på vitt mjöl, det har gjort under för uppblåstheten!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: