Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 8562 ggr
Cezia
2014-11-02 21:48

IBS och p-piller?

Jag har nu haft IBS i ca 2-3 år och har världens mensvärk, har egentligen alltid haft mycket mensvärk men nu har jag så otroligt ont så jag knappt kan röra mig varje gång och bara vill krypa under täcket. Så nu undrar jag om någon av er med IBS kan äta p-piller? När man googlar så står det mest att det inte fungerat alls..

Jag är medveten att alla har olika :)

Annons:
IceTee
2014-11-02 22:14
#1

det fungerade på mig, men jag fick för mycket humörsvängningar, så det fick till slut bli p-ring för min del!

Medarbetare på Skor iFokus

Sisselie
2014-11-03 08:17
#2

Låter som endometrios. Då brukar det rekommenderas p-piller som första alternativ, för att bromsa sjukdomen. P-piller må vara skadligt på vissa sätt, men endometrios är inte heller att leka med. Jag äter Cerazette, och har inte märkt av några biverkningar. Jag slipper smärtorna helt, och behöver inte äta värktabletter längre.

Cezia
2014-11-05 11:35
#3

Har haft ont sedan jag fick mens för första gången, har gått på många undersökningar förr och om jag hade det hade de sagt det :) Ja, jag funderade mest om någon har fått mer problem med IBS och p-piller :)

Sisselie
2014-11-05 17:46
#4

Tyvärr så är okunskapen om endometrios fortfarande stor, så många som har det missar diagnos, och därmed förvärras sjukdomen och de lider i onödan. Jag var också hos flera olika gynekologer under många år och frågade varför jag fick så fruktansvärt ont, men ingen kunde svara på det. Jag var 35 när jag slutligen fick diagnos - och det var i samband med att jag opererade bort livmodern, för jag stod inte ut med menshelvetet längre… 

Vanlig mensvärk (dvs om man inte har endometrios) gör inte så in i h-e ont… Många får diagnos enbart pga smärtorna, om de träffar en kunnig gynekolog.

mimåne
2014-11-05 19:36
#5

Det brukar inte rekommenderas att äta p-piller vid den här typen av magproblem. Näringsupptaget av tabletten hämmas när man har diarre och dålig mage, man får alltså inte ett optimalt skydd mot graviditet. Istället brukar det rekommenderas P-stav. Det är ett säkrare alternativ då det hela tiden utsöndrar verksamma ämnen. Har du jobbiga menstruationer kan p-stav vara ett bra alternativ då tanken är att man inte ska ha någon mens alls med det preventivmedlet. På så vis kan du vara skyddad samtidigt som du slipper må dåligt varje månad.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

IceTee
2014-11-05 20:59
#6

#5 dock bör man komma ihåg att p-stav kan ge mer mens! 

Från FASS: 
"Blödningar blir ofta oregelbundna när man använder Cerazette. Det kan röra sig om en stänkblödning som inte ens kräver binda, eller blödningar som liknar en sparsam menstruation och kräver menstruationsskydd. Det kan också hända att menstruationen uteblir helt."
(detta var dock om cerazette, men det är samma hormoner i, och min barnmorska sa att de har samma biverkningar när jag satte in en p-stav)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
mimåne
2014-11-07 06:39
#7

Givetvis om slemhinnan blir för tjock att en slags mellanblödning uppstår för att tunna ner den igen, men det är inte mens.

Man utgår från att preventivmedlet borde ta hand om det här själv vilket det också gör och då uppstår inga blödningar. Ibland (som med allting finns det undantag) växer slemhinnan snabbare och då tar kroppen själv omhand den genom att man får en blödning. Helt ofarligt och bara bra i sådana fall!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

IceTee
2014-11-07 14:09
#8

Som #7 säger är det helt ofarligt ja! Synd dock att du har IBS, annars hade jag rekomenderat att prova icke-kombinerade p-piller först, för att se hur du reagerar! Kanske ska ta upp det med en barnmorska?

Rens mens- och smärtmässigt kan jag tillägga att p-stav funkade bra för mig! Dock gjorde hormonerna att jag fick väldiga humörsvängningar, men sånt är väldigt olika! Jag är jätte känslig för allt sånt personligen

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: