Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 5798 ggr
flatulens
11/12/14, 5:58 PM

Hög gasproduktion av kolhydrater

Hej!

För ungefär 3-4 år sen så började jag dra ner på kolhydraterna och äta mer fett och protein istället, då jag anser att det är mer hälsosamt. Under denna tiden kunde jag ibland bli väldigt illamående och vära nära på att spy relativt ofta (vilket troligen alltså berodde på en förhöjd fettkonsumtion).  För ungefär 3 år sedan började jag producera oerhört mycket gas då jag åt någon typ av kolhydrater. Äter jag snabba kolhydrater, såsom socker, kommer gaserna snabbt men för fiber kommer gaserna långsammare osv. Bör även nämnas att jag har rapat väldigt mycket så länge jag kan minnas. 

Har testat matsmältningenzymerna KarboZym, men de tycks inte hjälpa. Har besökt två olika läkare på vårdcentralen, men de har i princip ingen kunskap inom detta område, och verkar motvilliga att remissa till expert.

Vad tror ni kan vara anledningen bakom mitt gasproblem?

Har läst att när man äter stora portioner fett och protein så kan saltsyratillgången minska och därmed kan bakterierna i kolhydraterna inte brytas ned lika effektivt och därmed börja jäsa i tarmarna. Borde jag börja ta saltsyratillskott eller är detta för riskabelt att självmedicinera? 

Tacksam för alla förslag eller teorier!

Annons:
Kizzyou
1/15/15, 8:12 AM
#1

Jag äter också lchf men har en dag i veckan då jag äter " vad fasen jag vill med kolhydrater" och gud vad gasig och kass jag blir. Finns inga ord. Jag är alltid väldigt gasig och blir illamående hux flux även vid strikt lchf utan dagar med kolhydrater. Har fått veta att jag har en svampöverväxt (candida) i tarmarna. Det gör att det jäser och blir gasigt och ger illamående och allmänt krångel. Att få bort denna svampövertillväxt är jobbigt och kräver att man är väldigt noga med att inte äta något socker och gluten på helst helst helst 1 år. Jag har inte den karaktären då jag är sockerberoende och måste få ha min ätardag för att känna glädje. Jag vet att sockerberoendet kommer av svampen i tarmarna som "ser till" att man blir just sockersugen som självaste satan om jag får lov att uttrycka mig så. Så det är en ond cirkel. Men. För att göra det bästa av situationen så dricker jag 1 msk Kung Markattas kravodlade äppelcidervinäger i ett glas vatten 2 gånger om dagen. Det är svampdödande och hjälper till att bryta ner mat och ska hjälpa mot gaser. Så testa! Skit i smak och lukt på det….bara kör!

Record
1/29/15, 10:17 AM
#2

Socker = Kolhydrater är ett gissel, magen blir ett "jäskar" och nån stans skall gaserna ut kanske #Kizzyou kommit på ett recept för Candidan, kan kokosfett vara bra. För att gynna tarmens bakterier som skall bryta ner maten kan RS= Resistent stärkelse hjälpa? Det måste vara ett medel som klarar att gå igenom magsäckens sura innehåll.

Kizzyou
1/29/15, 11:12 AM
#3

#2 hej Record : )). Kul att bli påmind om RS. Skulle vara intressant att höra med någon som testat det ett tag. Min personliga direkta tanke om RS med min mage är typ - skräck. Men man vet ju aldrig. Tänk om det är nåt bra? Men jag tänker att det är förstoppande? och min mage är trögare än …..ja jag vet inte vad jag ska jämföra med. Fibrer i mina tarmar har jag dålig erfarenhet av. Det skapar en fruktansvärd obalans och gaser. Kolikaktigt. Smärtsamt. Jag dricker PH-lever te varje kväll för att kunna gå på toa dagen efter. Igår glömde jag mitt te och jag känner noll behov av att gå på toa idag. Så nu är magen stor och svullen och man blir ju på det humöret magen också är på. Men det är alltid intressant att få höra tips som andra har att dela med sig av för rätt som det är så kansker man finner nåt som fungerar. Ska man våga testa RS tro? Fasen….man kanske borde våga.

Record
1/29/15, 4:14 PM
#4

#Kizzyou

Hej, RS är det mest harmlösa du kan prova, men det får inte värmas innan då tappar de sin verkan, det skall passera genom magsaftens sura PH och bli mat till miljoner bakterier i tarmen vilka ska ta upp näring till dig. Kan nog inte rekommendera fibrer då dessa sliter på tarmludden och när den inte finns så blir det kritiskt . Hellre då Magnesiumhydroxid vilket är laxerande, men välj tid så du är hemma då det blir kaos. dock inte farligt.

En stor matsked potatismjöl (stärkelse) uppslammat i ett glas vatten, sätt till lite smakförstärkare (citron), så går det lättare ner. vi hörs.

Kizzyou
1/29/15, 8:36 PM
#5

#Record: ). Har använt Epsomsalt för att VERKLIGEN få ut mycket ibland men allt havererar och blir konstigt i veckor efter. Men använder det om det är totalstopp. Jag ska ta mod till mig och testa RS………när jag har en bra dag även psykiskt. Vill känna mig lite stark och i lag när jag gör det : ). Men jag tänker bannimig testa. Vet du hur lång tid det tar innan den rätta effekten kommer i tarmen?

Record
1/29/15, 9:57 PM
#6

#  Kizzyou

Kan nog ta några dagar om du dagligen tar behandlingen, Du får fråga "Verkmästaren i maggen" som du säkert hört.😎Av…?

Och tarmens muskler hjälper du med Magnesium, felet som många gör är att använda laxermedel för att chocka tarmen tills den "självdör" detta förlänger problemen för naturlig tarmrörelse.

Annons:
Kizzyou
1/31/15, 8:18 AM
#7

#Record : ) Magnus och Brasse var det tror jag hi hi. Ja magnesium är som du säger fint för tarmarna så det äter jag : ) Och jag ska vara försiktig med att chocka med epsom för det lät hemskt med att tarmen självdör. Kan tänka mig att det är så. Hu!!

Record
1/31/15, 10:23 AM
#8

#Kizzyou

Tack, ibland tappar man namn, men du visste bättre, därför skrev jag Av? Men det övriga känner jag bra till o detta funkar med RS och Magnesiumhydroxid. Tidigare fanns det något som heter Xenical med en fruktansvärd reaktion. När man fått klart för sig vad som ligger bakom tillverkarna, så förstår man att de vill sälja mera av mediciner man blir beroende av. Kroppen behöver vätska också, så denna gång, skålar vi i vatten…..

Kizzyou
1/31/15, 10:52 AM
#9

# Record. Jag fick googla Xenical. Oj fy vilket preparat. Tror jag hade blivit sängliggande av det. Bra att bli varnad : )). Och ja!!! Vi skålar i vatten som du föreslog och gärna med ekocitron i ; )))

Record
1/31/15, 11:13 AM
#10

#9 Kizzyou

Hej! Jag har nog någon paket kvar av detta då dyra preparat (800kr) men linfrö vilka legat i vatten en natt funkar nog bättre, får inte krossas så blåsyran kommer ut. Kokosfett i lämplig mängd hjälper upp lite med och är inte gasbildande.

Kizzyou
1/31/15, 9:00 PM
#11

# Record. Oopps!! Vet du. Jag har vetat detta med linfrö och blåsyra och ändå åt jag krossade linfrö i fil idag och tänkte " men om dom är krossade så borde väl blåsyran försvunnit eller? ". Men vad säger du? Är det farligt? Har undvikit det i alla år men fick en flipp och åt det för jag fick fel påse i affären.

Record
1/31/15, 9:46 PM
#12

#Kizzyou

Hej, Har du köpt det som krossade har blåsyran nog avdunstat tror ja, kan även försvinna om man hettar upp fröna (hela), e.x.v. bakar fröknäcke. Så det är inte farligt, men sockret i filen kan vara värre, det lägger sig som bomull runt kroppen.hi hi…

Skall linfröna göra nytta o bilda gel bör de ligga i blöt en natt innan du dricker upp blandningen, det är gelen som smörjer så bra.

Kizzyou
2/1/15, 6:52 AM
#13

# Record : )) hoppas du har rätt i att blåsyran dunstat! Det borde ju vara så……?! Och japp….filen är en liten bov men min homeopat sa att jag kan äta lite av just Kefir en gång om dagen för det skulle vara nåt (han uttryckte det på ett bra sätt men jag minns inte) som var bra för mig med det. Men jag vet om sockret. Det har jag i bakhuvudet ; )). Jag har druckit uppslemmade psylliumfrö för magen ordentligt innan men nja…..det gav ingen verkan direkt konstigt nog men jag vet att det fungerar på endel. Men åååhhh vad bra det är att få höra alla möjliga tips och trix här på iFokus : )))). Rätt var det är så ramlar man över nåt man inte testat - som RS! Jag har snart mognat för att börja med det. ….behöver bara köra tankarna i huvudet lite till. När ska man ta det på dygnet? Som det sista "målet" innan man lägger sig?

Annons:
Kizzyou
2/1/15, 7:50 AM
#14

Ps. Läste på förpackningen med de krossade linfröna - det står(!) att det finns gift i och att man inte bör inta för mycket om dagen. Det finns viss mängd kvar även efter upphettning. Jag slängde påsen.

Record
2/1/15, 12:24 PM
#15

#Kizzyou

Du kan nog vara lugn angående linfrö, Livsmedelverket säger 1-2 matskedar men inte mer/ dag. När det gäller psylliumfrö skall även dessa ligga o dra sig för att bilda gel annars har jag hört receptet ofta. Kefir är väl hyfsat angående socker men jämfört med Smetana vet jag inte det tillsatta sockret (Googla). Prova du med RS som sista måltid för dagen. Pumpakärnor är populärt, men även de har sin skyddsmekanism för att ingen skall äta dem förrän de gror, innehåller fytinsyra, men om man fuktar dem så de börjar gro försvinner fytinsyran och blir ätbara, men den syran är inte så farlig för människor. Berberis har en liknande frukt som fåglar tycker om och speciellt Sidensvansar berusar sig på.

Kizzyou
2/1/15, 10:02 PM
#16

# Record. Fin text och intressant : )). Jag är nog extra känslig idag för den sista meningen du skrev fick mina tårar att rinna för det var så fint. Så fint.

Record
2/1/15, 10:54 PM
#17

#Kizzyou

Va rörd jag blev.

När Sidensvansarna sitter i min berberishäck o äter bär, ligger katten under en tät buske o väntar, därefter hoppar den rakt upp o tar en fågel till middag, grymt men inte mycket att göra något åt, det är tråkigt men naturens sätt att handla. klockan i halsbandet hinner inte ringa. Tack:))

Kanske skulle döpa om fytinsyra till bara Fytiner i tidigare inlägg vilket är mer rätt.

Kizzyou
2/2/15, 8:52 AM
#18

Har läst på om fytiner nu : ))). Man lever ju inte alltid efter allt som är bra tyvärr men bara det att VETA OM hur det ligger till och vad som är bra är mycket vunnet : )) Och att din fina misse fångar fåglar och att naturen har sin gång är ju vad det är och som det alltid har varit så det gör inte lika ont som när människor beter sig illa mot djur och natur. Personligen hanterar jag bättre att människor far illa än djur. Nu är jag långt ifrån TS rubrik känner jag : ))). Får ta och återknyta till den med att påminna : kung markattas kravodlade äppelcidervinäger utspätt i vatten 2 ggr om dagen gör skillnad på mig och är värt att prova för den med matsmältningsbesvär och gaser. Det trollar inte bort allt jäkelstyr i mag och tarm men det gör skillnad och det är tacksamt : )))

Record
2/2/15, 11:09 AM
#19

Tråden har i dag lästs 1148 gånger, så intressant är den, tipsen enligt mig syftar också till #Flatulens frågor från 12 Nov 2014, så spridningen i tiden är stor för andra att skriva. Vi får väl lämna en lucka för andra oxo. Samtidigt bevaka verkan av tipsen… :)))

Kizzyou
2/2/15, 9:09 PM
#20

# Record Wohoo!!! Vad kul!! : )) ja jag hoppas verkligen verkligen verkligen att något av tipsen gör fin verkan för lilla maggen( fluffpluffsmaggen för min del he he). Allt gott till alla på tråden!!!! : ))

Annons:
Upp till toppen
Annons: