Annons:
Etikettmagkatarr-magsår
Läst 25346 ggr
dementia
11/17/14, 3:16 AM

Sluta med ezomeprazol

Har haft stora problem med kronisk magkatarr och magsår och därför ätit ezomeprazol i mer än 6 månader nu, 40mg om dagen. Jag mår "som vanligt" när jag äter dem, försökte trappa ner för 4 månader sedan men blev genast dålig så fortsatte.

Nu känner jag att verkligen skulle vilja försöka trappa ner till i alla fall 20mg, och kanske sluta en vacker dag - om det nu går vill säga. Finns mycket negativt med att äta ezomeprazol under långa perioder och därför vill jag försöka sluta.
Kan tillägga att läkare säger att jag kan testa och se, annars är det bara att fortsätta. Så så enkelt är det tydligen…

Har någon av er gjort denna nedtrappning efter en så lång tid? Hur gjorde ni? Åt ni efter någon speciell diet under tiden?  Tänker mig att jag kan gå ner till 20mg först två dagar i veckan, sedan tre, fyra osv…  minska en tablett i veckan helt enkelt för att inte gå för fort fram.

Annons:
Sisselie
11/17/14, 8:39 AM
#1

Jag åt Omeprazol i över ett år receptfritt. Jag antar att det är liknande med Ezomeprazol. Jag försökte sluta flera gånger utan att lyckas, tills jag läste om reboundeffekten som kommer ca 2 veckor efter man slutat. Jag klippte tvärt för jag kom aldrig på tanken att man kunde ta varannan dag som nedtrappning. Jag åt superstrikt skonkost i minst en månad. Efter det blev min mage tåligare än den varit större delen av den tid jag ätit Omeprazol. Den hade alltså slutat att fungera utan att jag förstått det. Inget kaffe, inga starka kryddor, inga sura saker (tex tomater), inget stekt eller friterat, osv.

JohannaEkroth
11/23/14, 10:21 AM
#2

Prova och drick Samarin när du ska sluta. Det neutraliserar magsaften.

Du kan ju dela tabletterna, prova 3/4 delar tabletten, ät det en vecka, 1/2 tab sedan osv.

Jag äter 20mg esomeprazol till natten. Perfekt dos och bra på natten då magen är tom länge då.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

dementia
11/6/15, 12:57 AM
#3

Ett år senare har jag gjort 2 försök, tog mig saaakta ner till 20 mg efter 1,5 månads nedtrappande. Det höll i två dagar.. för att bli RIKTIGT dålig och tvingas gå upp på 30. Och nu 40. Mår trots det fortfarande riktigt riktigt dåligt. Har inte varit så snäll mot min mage utan ätit ganska vanlig mat och godis osv. så får på ett vis skylla mig själv. Men ändå, riktigt dålig är jag nu och hoppas verkligen att det snabbt ska vända.

Verkar vara helt omöjligt för mig att sluta. Risken finns ju att något är fel vilket gör att jag faktiskt måste äta esomeprazol hela livet…

Sisselie
11/6/15, 8:48 AM
#4

Det kanske är nåt du är överkänslig mot? Om jag äter t ex ägg, räkor, olivolja eller honung så får jag känslig magslemhinna och lättare magkatarr. Reaktionen kan komma upp till flera dagar efteråt.

Jag har lyckats bota min känsliga magslemhinna med kombinationen kolloidalt silver och färskpressad vitkålsjuice. Jag åt samtidigt L-Glutamin, så det kan också ha hjälpt till, men det ensamt räckte inte. På bara en vecka  läkte den så jag kunde tom. äta apelsiner och tomater, och diverse annat starkt/surt. Det har jag inte kunnat på 10 år!

dementia
11/7/15, 1:14 PM
#5

Tror inte det, men vet att de vanliga sakerna gör det värre. Alltså friterat, alkohol, surt och starkt. Äter jag exempelvis thai en dag så mår jag alltid dåligt, detsamma om jag äter på t.ex. McDonalds.. Alkohol fungerar ibland och bara vissa drinkar, tyvärr inte vin och öl.

L-glutamin har jag, men tar det väldigt oregelbundet.. ska ta det två gånger om dagen nu och vara noggrann!

Tänk vilken dröm att kunna äta apelsiner igen! Och dricka vin… 

Åt du omeprazol eller liknande tidigare?

Sisselie
11/7/15, 4:10 PM
#6

Jag åt omeprazol i ett år innan jag lyckades sluta med det genom strikt diet, då jag undvek allt starkt och surt. Efter jag slutat blev jag faktiskt tåligare än jag varit medan jag åt det. Så den inte bara slutade fungera, utan hade även motsatt effekt…

Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att det var olika saker jag var överkänslig mot som orsakade mina återkommande magkatarrer. Jag har senaste tiden gjort några misslyckade experiment, provade att äta ägg en gång och fick världens magkatarr. Den läkte på en vecka med glutamin, kolloidalt silver och vitkålsjuice. (Jag tror vitkålsjuicen är det viktigaste.) Reaktionen kom först 2 dagar efter, när jag åt för mycket surt. Hade jag inte vetat att jag reagerat på ägg tidigare, kunde jag lätt tro att det var det sura jag åt den måltiden det bröt ut som var orsaken.

Några dagar efter att det hade läkt (som jag kunnat äta apelsiner mm igen), så provade jag att äta olivolja. En halv matsked 2 dagar i rad, det är ju inte mycket. Men jag fick en reaktion igen, när jag ätit något annat surt, nån dag efteråt. Hade jag inte vetat att jag reagerat på olivolja tidigare skulle jag inte kunnat göra den kopplingen.

Eftersom det tar en vecka att läka, så räcker det ju att man äter en sak man är överkänslig mot en gång i veckan, för att ha konstant magkatarr, utan att veta varför…

Annons:
dementia
11/7/15, 11:57 PM
#7

Hur var din strikta diet? Behöver tips på saker man kan äta utöver det jag redan gör, och är så innerligt trött på!

Sisselie
11/8/15, 10:06 AM
#8

På den tiden var jag vegetarian och åt bara mungbönor och basmatiris, som jag kokade ihop till en gröt, med rapsolja och morötter mfl snälla grönsaker (dvs inte tomat, paprika, lök). Kryddat bara med gurkmeja, korianderpulver (ca 1 msk /portion) och salt. Tror inte ens jag använde peppar… (Det här var för flera år sen.) Väldigt ensidigt, och inte alls bra i längden… Men magen mådde bra av det. Jag tror jag åt enbart det i en månad, när jag slutat med omeprazolen, innan jag vågade prova andra saker.

Det jag brukar äta nu för tiden när magen är extra känslig är ris, kokt vit fisk och en stor portion med spenat (spenat hjälper också till att läka magkatarr). Spenaten kokar jag bara med kokosolja och vatten, kryddar med salt,  gurkmeja och koriander (mina favoritkryddor!) och lite peppar (för annars börjar jag frysa). Oftast kokar jag spenaten tillsammans med riset (med mer vatten än när man kokar vanligt ris, och låter det koka längre), så blir det både ris och sås i ett. Jag använde mest grötris, som jag kokar minst en kvart i tryckkokare. Det blir grötigt och gott. Ofta börjar jag med att koka spenaten i vatten några minuter, sen mixar jag det innan jag häller i riset, oljan och kryddorna, så blir det ännu såsigare. Men då blir koktiden längre.

Att jag kom fram till att jag inte tål en massa saker var som en extra bonus när jag körde strikt uteslutningsdiet pga andra hälsoproblem. Så det var bara en ren lyckträff att jag lyckades utesluta de saker jag inte tål, och sen märkte när jag återinförde dem att jag fick tillbaka magkatarren, som varit bra ett tag.

dementia
11/8/15, 2:07 PM
#9

Tack för tipsen!

grandma
11/8/15, 5:45 PM
#10

Jag har ätit Esomephrazol i närmare 20 år då jag har diafragmabråck. För 1½ år sedan började jag äta LCHF och sen dess har jag endast ätit 2 st tabletter efter jag ätit extremt stark mat. Trodde aldrig att Lchf skulle hjälpa mot bråcket också..

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

dementia
11/8/15, 10:08 PM
#11

Men hur kan LCHF hjälpa? Jag får ont i magen bara av att tänka på fett och liknande :(

grandma
11/10/15, 1:25 PM
#12

# 11 Jag tålde inte alls fett innan men det är ju inte meningen att man ska  bada i fett. Det som är viktigt är att man äter bra fetter och så börjar man försiktigt. Mina gallproblem är för den delen också borta. Märkligt va? 🤔 😃 I början mådde jag väldigt illa och insåg att jag fettade på för mycket. Då tog jag det bara lite lugnare. Äter aldrig pasta, bröd, potatis och ris längre. Socker går helt bort och jag känner aldrig någon längtan heller. När man varit utan ett tag så smakar det inte gott när man provar. Jag började med Lchf enbart för att bli frisk. Jag var superskeptisk innan men jag är omvänd kan man lugnt säga. Det bästa av allt är att det inte är någon som tjänar pengar på att jag mår bra. Bara jag själv som inte behöver vara borta  från jobbet p.g.a magen längre. Det går inte över en natt att bli bra. Tvärtom kan det ta ½-1 år innan den är helt ok men redan efter en vecka försvann min utspända buk och mitt ständiga illamående . Värt att tänka på , eller hur?  Ett annat tips är också att strunta i samarin som du fick råd om här ovanför, då det  är laxerande och kan ge gaser och andra trista biverkningar.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

dementia
11/12/15, 9:57 PM
#13

#12 ja verkligen värt att tänka på! Men har aldrig känt att jag mår dåligt av kolhydrater, tvärt om så gör de snarare att jag känner mig bättre i magen än av grönsaker och protein…
Jo samarin har jag testat någon gång och det mådde jag bara konstigt av så det håller jag mig undan…

Annons:
anette1981
3/8/17, 1:21 PM
#14

Testa bikarbonattest på morgonen när magen är tom. Jag har ätit Esomeprazol sedan 2007 och ska nu dirigera om kosten så att min magsyreproduktion ökar istället. Läs mer på ex http://martinajohansson.se/?s=magsyra

Jag känner inget annat än lättnad av att kunna styra detta via kosten. Och det klart att det blir obehagligt i början, men det går ju över. Bättre än att knapra medicin resten av livet. Jag är känslig mot läkemedel också efter att ha drabbats av MCS (www.mcs-sweden.se) så kosten är min viktigaste väg till läkning :)

Lycka till!

Carrosh
4/8/17, 3:23 PM
#15

Det här är nog något du bör ta med din läkare. Hen har ju din fulla sjukdomsbild klar för sig och kan ge de allra bästa och korrekta råden gällande medicin. Lycka till med magen!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: