Annons:
Etikettkost-mat
Läst 6616 ggr
IceTee
1/25/15, 11:07 PM

Kvälls-mellanmål?

På kvällen brukar jag bli illamående för att jag blir hungrig, jag undrar ifall någon har några bra tips på vad man kan stoppa i sig då? Bör ändå äta regelbundet och med korta mellanrum

Min mage klarar inte: för mycket mjöl och för mycket fiber
Dessutom får jag inte äta för mycket socker för tänderna, och jag får inte laga mat efter 10 (vilket klockan alltid hinner att bli…)

Några tips?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
aekitsune
1/25/15, 11:10 PM
#1

Banan, det har lite lugnande effekt också har jag hört, så en inte ligger vaken halva natten efteråt. Jag brukar göra det när jag har ätit sent på kvällen annars :P

http://aekitsune.blogg.se

JohannaEkroth
1/25/15, 11:13 PM
#2

Lite kvarg kanske?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

IceTee
1/25/15, 11:13 PM
#3

#1 dock är det väl en hel del socker i bananer? 😕

Medarbetare på Skor iFokus

aekitsune
1/25/15, 11:18 PM
#4

Nja, fruktsocker ska ju inte påverka på samma vis som vitt socker. Kvarg innehåller ju definitivt massa socker, och mjölkprodukter är inte alls bra för magen.

http://aekitsune.blogg.se

JohannaEkroth
1/25/15, 11:19 PM
#5

Det som är bra med kvarg är att det är väldigt proteinrikt 12%  och inte så mycket fett, 0,3% och 2,9 g kolhydrater per 100 g. Det är en mejeriprodukt, så det tar dessutom hela 6 timmar för magen att smälta den vilket är bra till natten, jämfört med annan mat som tar 4 timmar att smälta. Särskilt om man har lite magkatarr.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
1/25/15, 11:20 PM
#6

#4 En banan innehåller hela 18,3g kolhydrater.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
IceTee
1/25/15, 11:22 PM
#7

Kvarg äter jag till frukost, så det vill jag inte äta på kvällen också! 😕
#4 fruktsocker är lika illa som vanligt socker vad jag fått det förklarat för mig!

Medarbetare på Skor iFokus

JohannaEkroth
1/25/15, 11:23 PM
#8

Rå broccoli eller gurka är bra grejer. Skalad morot annars?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

IceTee
1/25/15, 11:28 PM
#9

#8 ja, får väl ta det, är bara rädd för hur mycket fiber sånt innehåller… får så himla ont 😕
Är det hemskt mycket fiber i råa morötter? (vi har varken gurka eller broccoli hemma just nu)

Medarbetare på Skor iFokus

Lexie82
1/25/15, 11:30 PM
#10

Om sockret bara är för tändernas skull, kan du inte bara borsta tänderna efteråt då?

JohannaEkroth
1/25/15, 11:32 PM
#11

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

IceTee
1/25/15, 11:32 PM
#12

#10 såklart, men det hjälper ju bara till viss del. Det ökar ju fortfarande risken för karies, speciellt eftersom man måste vänta en halvtimme pga emaljen

Medarbetare på Skor iFokus

JohannaEkroth
1/25/15, 11:39 PM
#13

#12 Jag fick tips av tandläkaren att tugga Extra efter måltiderna samt borsta med Sensodyne Pro Emalj. Sköljer med Dentan munskölj 0,2% mint vilken jag får utskriven av dentisten. http://www.apotea.se/dentan-munsk%C3%B6lj-0.2-procent-mint-500-ml

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
IceTee
1/25/15, 11:45 PM
#14

#13 dentan munskölj ska jag använda, men hjälper det verkligen mot sockret? 
Extra har jag inte råd att köpa i den mängden 😕

Medarbetare på Skor iFokus

JohannaEkroth
1/26/15, 12:01 AM
#15

Flour är ju skyddande mot emaljen, så på så sett hjälper det.

Kan tipsa om denna. 46 st för 30kr. https://www.apotekhjartat.se/produkter/mun--tander/tuggummi/extra-professional-white-citrus-tuggummi-1

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

IceTee
1/26/15, 12:02 AM
#16

#15 får köpa en burk, tack! 👍

Medarbetare på Skor iFokus

JohannaEkroth
1/26/15, 12:09 AM
#17

#16 Så lite så! ❤️Önskar du fick må bra i din mage.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

IceTee
1/26/15, 12:11 AM
#18

#17 ja, någon gång måste det ju vända! Får väl helt enkelt spara ett tag och köp små förpackningar av olika livsmedel och prova!

Medarbetare på Skor iFokus

JohannaEkroth
1/26/15, 12:23 AM
#19

Pasta hatar min mage. Ris fungerar. Potatis fungerar. Nötkött hellre än gris, då grisen är fetare. Kokt skinka går annars ann. Ugnslagad mat hellre än stekt. Men allrahelst kokt. Riktigt smör hellre än olja. Fisk älskar min mage. Åt ganska mycket fiskpinnar ett tag. Rödspetta gör jag ganska ofta och torsk i äggsås med tärnat ägg och smörsky (buljong, smör och hackad persilja) istället för mjölkbaserad sås.
Äter kokt ägg ganska ofta också.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

IceTee
1/26/15, 12:32 AM
#20

#19 pasta försöker jag dra ner på så gott det går (det är svårt ibland när det är så billig och enkelt och gott och snabbt), och kokt skinka har aldrig varit min grej. Kokt mat i almänhet har aldrig varit mi grej, men kanske borde bli lite bättre på att äta grytor?
Tack för massor av bra tips 🙂

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
grandma
2/23/15, 11:42 PM
#21

Jag har fått bukt med min mage sen jag slutat äta frukt helt och hållet. Fruktsockret gör att det jäser i magen lika mycket som vanligt socker. När jag gjort avkall någon gång har jag fått jätteont i magen. Äter inget spannmål heller och istället för pasta så skivar jag zucchini med osthyvel och kokar en stund, alternativt kör dem som lasagneplattor. Eller cannellonirullar. Det finns också shiratakinudlar som man bara slänger ner i kokande vatten för att värma men de måste sköljas ordentligt först. Nu tänkte jag inte på de här rätterna som kvällsmat  men varför inte köra en ostomelett då? Eller kesoplättar, 1 ägg, 1 dl keso och 3/4 msk fiberhusk vispas i hop med elvisp. Klicka ut med en msk i tre klickar i  teflonstekpanna  eller liknande. Stek på svag värme till de går att vända utan att falla sönder. Lägg på lite skivad ost som får smälta och lägg de tre plättarna på varann. Egentligen kan man ju lägga på vad man gillar. Kanske lite varma bär.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

IceTee
2/24/15, 12:09 AM
#22

#21 frukt har varken gjort till eller från för min mage faktiskt! Att steka kesoplättar fungerar ju inte riktigt då jag inte får laga mat på kvällen :/

Medarbetare på Skor iFokus

grandma
2/24/15, 9:58 AM
#23

Äter du efter 22.00 ? De behöver inte ätas varma. Kan med fördel göras på dagen eller dagen innan. Jag brukar göra en laddning ibland så jag har. Med tanke på ditt svar angående frukt så antar jag att du provat att vara utan det en längre tid?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

IceTee
2/24/15, 1:32 PM
#24

#23 gått utan frukt sen oktober, men nu på sistone har jag börjat smyga in det igen och det har inte gjort någon skillnad faktiskt Hur smakar kesoplättar? (Äter förresten kvällsmat vid 7 och hinner ofta att bli hungrig till halv 11 eftersom jag mår så dåligt om jag blir proppmätt)

Medarbetare på Skor iFokus

grandma
2/24/15, 3:44 PM
#25

Hur det smakar? Gott tycker de flesta som äter det. Har nog aldrig hört någon som inte gillar det. Det smakar inte som en vanlig pannkaka och det smakar inte jättemycket ägg.  Nej proppmätt ska man inte bli. Det mår alla dåligt av. 🤢

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: