Annons:
Etikettallmänt-illamående
Läst 8347 ggr
Onslow
3/5/15, 7:21 AM

Ihållande illamående?

Hej! Jag är en vanlig, i övrigt hälsosam tjej på snart 17 år. När jag kom hem från min pojkvän förra torsdagen efter att ha varit hos honom ett par dagar kände jag på kvällen ett extremt illamående. Jag hade under dagen ätit två portioner snabbmat (en sallad med räkor på ett pizzaställe och en grön curry med räkor på ett thaiställe) och tänkte väl att det är väl bara det som spökar. Mådde riktigt illa på kvällen, skakade som satan och ville kräkas men gjorde det inte utan somnade. Sen dess har det hållt i sig. Har inte kräkts, peppar peppar, men mår väldigt illa konstant. Vi hade några primperan hemma som fungerade någon timme, men nu är de slut. Kan inte gå till skolan, kan inte åka bil/buss/tunnelbana, det blir värre då. Det är torsdag idag så det har alltså gått en hel vecka. Är det någon som har minsta aning av vad det kan vara? Jag börjar bli både orolig och frustrerad. Kan tilläggas att graviditet är helt uteslutet samt att jag är frisk i övrigt.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Annons:
[EvelinaL]
3/6/15, 1:31 AM
#1

Koltabletter är din räddare i nöden. Finns receptfritt på apotek och hjälper mot illamående.

 Det låter ju inte som matförgiftning för då borde det ju gått över. Har det hållit i sig så länge så tycker jag ändå att du ska ringa vårdcentralen. Det låter ju inte som matförgiftning för då borde det ju gått över.

JohannaEkroth
3/6/15, 3:04 AM
#2

Har du drabbats av magkatarr. Prova och drick Samarin.

Kan du äta någonting öht?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Record
3/6/15, 11:35 AM
#3

Har du ätit ris på thaistället kan det vara arsenikförgiftning, aktuellt nu .

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6108493

Onslow
3/6/15, 2:39 PM
#4

Det håller i sig fortfarande, har dock varit på VC idag.

Läkaren sa att han gissade att det inte var någonting utan hänvisade mig till psykolog (??!??!?) men jag har tagit lite blodprover nu och ska lämna avföringsprov så ska vi se vad det kan vara. 

#2 Jag kan äta. Det har inte varit något större problem förutom att det mest är väldigt obehagligt, men när jag har tom mage blir illamåendet värre.

Har börjat på en kur omeprazol som hittils fungerat okej, och har hämtat ut mer primperan. Får dock inte enligt skollagen stanna hemma mer så jag hoppas verkligen att det går över tills på måndag.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[EvelinaL]
3/6/15, 2:56 PM
#5

Illamående som beror på något psykiskt får man inte sådär plötsligt. Så trött på läkare inte orkar utredan och säger att allt är utmattningssyndrom och att man ska gå hem och vila. Hoppas att de hittar felet.

JohannaEkroth
3/6/15, 10:29 PM
#6

Låter som magkatarr när det blir värre när du är tom i magen.

Jag äter 20 mg esomeprazol till natten då jag har problem med magkatarr. Omeprazol fungerar inte på mig utan det måste vara esomeprazol, men funkar omeprazolen på dig så är det bra.

Samarin kan du dricka för att neutralisera den sura magsyran. Det hjälper mot mitt akuta illamående som jag får vid magkatarr. Kan inte själv äta Pimperan då jag är överkänslig för det. 10 mg däckar mig till nästintill medvetslöshet i 2,5 dygn. Så den är svartlistad i min journal. Fick den också mot illamående, men kunde inte äta den.  Men det är ovanligt att man är så överkänslig. 😛 Postafen fungerar för mig. Fast den tar lång tid att verka.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Upp till toppen
Annons: