Annons:
Etikettallmänt-diarr
Läst 6753 ggr
takykardi
2015-05-01 07:21

morgondiarré

Jag har haft diarré varje morgon nu över en månads tid. Tog kontakt med läkare och hon skickade mig på olika prover. Dom hittade förhöjda värden i kalprotektin och vitablodkroppar, så nu ska jag på kolonskopi om några veckor. Läkaren verkade tro att det kunde vara crohns eller någon colit-vad-det-nu-heter. Men jag har inte speciellt ont i magen, men kan man ha någon av sjukdomarna för det? Lite knip just före och väldigt mycket bubbel i magen. Och det är bara på morgonen och sen behöver jag oftas inte göra nummer 2 flera gånger under dagen. På kvällarna blir jag ofta uppblåst i magen och det kan vara svårt att få ut gasen. Är det någon som har/haft liknande symptom? Är väldigt tacksam för svar, börjar kännas så hopplöst. :/

Annons:
takykardi
2015-05-01 13:52
#1

Jag har alltid haft känslig mage och mår lätt illa, men nu är det något helt annat. Och största problemet är att jag blir sen till jobbet i princip varje dag.

Jensknut
2015-05-02 08:00
#2

Förhöjt kalprotektin tyder på inflammation i tarmen. Så Crohns/Ulcerös kolit kan det vara. Jag tillhör den skara som är övertygad om att dessa sjukdomar har samband med vad man äter. Läkarkåren tror generellt inte på detta.

För egen del har jag blivit mycket mycket bättre sedan jag uteslöt mjölkprodukter (mjölkprotein) och gluten. Jag fick medicin, men blev inte mycket bättre förrän jag uteslöt detta och då gick det fort.

takykardi
2015-05-02 18:54
#3

#2 Tack för svar! Ja det där med kalprotektin lyckades jag leta fram. Tror mitt värde var 418 så det kunde ju ha varit högre. Om de inte hittar nåt fel på mig kommer jag nog att testa gluten- och mjölkfri kost, för så här kan man ju inte ha det!

takykardi
2015-05-26 17:25
#4

Imorgon är det dags för min koloskopi. Håller som bäst på att försöka tvinga i mig denna äckliga vätska som ska tömma tarmen, fyf*n säger jag bara! Lite orolig för morgondagen, men jag får smärtstillande och avslappnande om jag vill ha, och det vill jag. Önskar nästan att dom hittar nånting så man inte har gått igenom det här i "onödan".

[JeanetteK]
2015-06-07 12:17
#5

Hur har det gått?

takykardi
2015-06-12 10:30
#6

Undersökningen gick bra, dom tog prover som jag får svar på om några veckor. Men kalprotektinet hade sjunkit till 58 så det var ingen inflammation mera. Men han såg några röda fläckar som där det kunde ha varit inflammerat då. Men annars såg det bra ut, så jag blev väl inte direkt klokare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: