Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 12453 ggr
Lia
2015-05-01 17:06

Vad tål inte du?

Ni med ibs, vad tål ni inte? Själv har jag upptäckt att jag inte tål majs och soja/ bönor och kål. Jag har även helt uteslutit sädesslag och mejeri och känner mig bättre. Men att endast äta det lilla som finns kvar är svårt för mig, och då blir det lätt att jag skjuter på eller helt struntar i att äta. Det är så jobbigt och utmattande! Så vad tål inte ni? Och hur löser ni er kosthållning?

Annons:
Fridaaaa
2015-05-01 17:07
#1

Jag har inte fått diagnos men stark misstanke av IBS
Jag klarar inte gluten eller laktos. Jo i liten mängd men inte regelbundet eller mycket. Känslig mot koffein med. 
Kål är magen med känslig för.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
2015-05-01 18:16
#2

#1 Men du tål alltså livsmedel utan laktos och gluten? Det låter jätteskönt, för mig är det liksom strukturen på det, magen protesterar oavsett om mjölken är laktosfri eller ej :-/ Jag fick min diagnos efter att ha gjort koloskopi. Hade jag varit du hade jag begärt det, det kan ju vara något mer allvarligt du har också. Hoppas verkligen det blir bättre eller att du får diagnos!

Fridaaaa
2015-05-01 18:24
#3

#1 Japp det går bra 🙂

Jag som avskyr läkarbesök haha. Så inte direkt sökt för det xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
2015-05-01 18:41
#4

#3 Hatar också det, brukar inte bli tagen på allvar :-P Men de sa till mig att det var viktigt att göra tarmundersökningen så fort som möjligt om det var något farligt. Hoppas du tar mod till dig, själv ska jag samla kraft att ringa på måndag om diverse andra saker!

Fridaaaa
2015-05-01 18:44
#5

#4 Ja jag får försöka samla mig kanske 😉 Håller med, många gånger sjukvård inte tar folk på allvar 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
2015-05-02 17:51
#6

Är inte diagnosticerad med IBS, men har ofta problem med magen. Havregrynsgröt på morgonen är big no no, i övrigt kan jag äta det mesta.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
fridelfina
2015-05-07 19:39
#7

Kolla om du kan få kontakt med dietist som kan FODMAP kost! Det ser ut som att du skulle ha stor nytta av det!

 
 

Lia
2015-05-07 19:52
#8

#7 Det var flera grejer i fodmap som jag inte tål tyvärr. Så stenålderskost funkar bättre för mig. Synd att det ska vara så bökigt :-/

fridelfina
2015-05-08 17:01
#9

Jaha, men grejen är ju att man lär sig vad man inte tål. Och då var det ju bra att du kom underfund med det. Jag tål tex inte vetestärkelse och guarkärnmjöl så då undviker jag det med. Fick du dietistkontakt eller testade du själv?

 
 

Lia
2015-05-08 17:04
#10

Jag provar själv tills jag känner mig nåt så när färdig. Jag lider även av ätstörning, men det finns seriöst inte en enda dietist inom 15 mil som vill hjälpa, eller ens prata om det. Så det gör det hela lite svårare. Och eftersom det är så svårt att få hjälp så kan jag ju lika gärna försöka själv så mycket det går.

fridelfina
2015-05-08 19:58
#11

På ibsfri.se kan man få stöd på distans!

 
 

Luis_felipe
2015-05-12 15:45
#12

Jag har heller inte fått diagnosen av någon läkare men är rätt så säker på att jag har IBS, samma som min mamma.  Jag kan inte käka gluten, mjölk går bra men på sista tiden har min mage börjat säga ifrån när jag äter ketchup… Konstigt nog kan jag äta McDonalds cheeseburgare utan problem (både med ketchup och vanligt bröd) men det går absolut inte att käka vitt bröd hemma eller t.ex. Max/Burger Kings bröd.

Som mackor så kan jag i stort sätt bara äta Skogaholmslimpa tror jag det heter.
Sen kan jag äta vanlig pasta om jag hållt i kosten i några dagar. Dvs inte fuskat med nå vitt bröd eller så. Det är nästan som att jag kan vila upp magen för att äta fel eller hur jag ska förklara.

Ni som har IBS här, kan ni dricka alkohol? Öl är ju ett stort nono men cider brukar fungera t.ex.

Lia
2015-05-12 16:15
#13

Nu har jag provat vete i några dagar, samt bara välja lösgodis utan soja och majs, och min mage mår super! Hoppas det håller i sig, jag ska ge det en månad innan jag provar mjölk. #12 Jag klarar av all alkohol utom cider. Men det är inte pga magen, jag får ont i ryggen av cider x)

Annons:
Wony
2015-05-21 16:07
#14

Jag håller fortfarande på att komma fram till vad jag tål/inte tål. Det blir marginellt bättre om jag undviker laktos i alla fall, och allt för söta saker i för stor mängd. Det är bara det att det är svårt att hitta exakt var gränsen går! Jag brukar skämtsamt säga att min mage inte tål mat i allmänhet… 🤪

Det känns som att fisk oftast går bättre än kött, men jag har inte testat så noga med det, men det är en känsla. Oftast hittar jag inga samband mellan vad jag ätit och hur magen mår, så det är svårt. T ex så under perioden då jag uteslöt laktos helt var den bra ett par dagar sedan blev det en segdragen period med magont, gaser, diarréer osv. Igår hade jag riktigt ont, men hade inte ätit något utöver det vanliga på flera dagar. Eller jo, leverpastej. Men känns som en lite udda produkt att få uppblåst mage av.

Alkohol går i allmänhet bra. Dock inte gräddlikör som stått framme i öppnad flaska i en månad… Men det får nog vem som helst magont av, skulle jag tro! 

Men jag testar mig fram. Har dock precis börjat ta Proibs för att se om det kan hjälpa litegrann i alla fall.

Lia
2015-05-21 16:15
#15

#14 Jag får så skull reaktioner av majs och soja, och det finns i typ allt. Så det är inte konstigt att jag varit sjuk! Jag uteslöt allt och åt stenålderskost, så när jag sen skulle testa majs efter några veckor märkte jag hur sjuk jag blev efter att ha varit så frisk. Samma med soja, men där fick jag mer allergisk reaktion. Så det kanske är liknande för dig? Att det är något som finns i det mesta och därför svårt att identifiera?

Wony
2015-05-21 16:28
#16

#15 Det är möjligt, men är fundersam på vad. Sojabönor älskar jag t ex men har inte märkt av att det blir värre av det. Borde ju bli värre av "the real deal" kan man tycka. Majs äter jag också ibland men samma där. Det jag vet att jag är känslig för är koffein och stark mat, tyvärr. Tyvärr eftersom jag mer eller mindre är kär i min kaffebryggare och är galen i stark mat, curry osv bortom allt förnuft. 😉

Men med kaffet vet jag hur reaktionen blir, och den är rätt mild om jag håller mig till 1-2 koppar om dagen. En annan sak som verkar förödande för mig är att äta stora portioner. Mår bättre med en liten frukost, typ en liten macka, eller en liten skål fil & flingor osv. Fast vissa dagar tål jag stora portioner bättre, det verkar bero väldigt mycket på dagsform. Jag borde för min vikts skull dra ner på socker och läsk, även om det också är svårt. Men jag misstänker att det också kommer att ge en markant förbättring. Jag kan nämligen se ett litet, om än inte irrelevant, samband mellan stressigt jobb/studier med mycket läsk för att hålla sig vaken och en elak mage.

majlar
2015-06-03 09:59
#17

Grillat och apelsiner är döden för mig.  Har inga bra tips att komma med, då jag ibland kan äta och nästa gång jag äter samma sak, kan jag bli riktigt dålig.  Jag kan aldrig äta varmt och kallt tillsammans, då blir magen som bomb.

Wony
2015-06-03 13:56
#18

Apropå varmt och kallt, jag verkar vara känsligt för kall mat/dryck på tom mage. Då får jag riktigt ont ett tag…

emms
2015-06-16 21:26
#19

Tål inte stress 😉 Efter stress känner jag hur magen börjar flippa ur. Lärt mig känna de första symptomen och kan ta medicin, hade varit lättare om man kunde lära sig att vara lugn men det kommer nog ta ett tag.

Annars tål jag inte samma typ av mat i för stora mängder. Skulle aldrig kunna dricka en stor milkshake, äta 5 mackor eller en skål med pasta tillexempel. Lite av varje tycker magen bäst om. 

Inga problem med gluten eller laktos vilket är skönt. Men ibland tål jag allt och andra gånger tål jag inget alls. 

Alkohol och energidryck får jag alltid problem av och om jag vill dricka dessa måste jag ta medicin innan. 

Kaffe går inte alls, tur jag tycker det är äckligt 😃

Emma

Lia
2015-06-16 21:29
#20

#19 Vad är det för medicin du tar? Och vad hjälper dem mot? Gaser?

Annons:
emms
2015-06-16 21:41
#21

#20 Använder Loperamid, är egentligen för tillfällig diarre men går att ta mer långsiktigt också. Läkaren tyckte jag skulle ta en om dagen men tar bara vid behov då jag tycker det är onödigt att trycka i sig massa mediciner de dagarna man inte behöver. 

Om jag vet om att jag ska dricka alkohol eller äta mycket på kalas eller liknande tar jag även omeprazol innan. 

Så skönt att ha hittat något som funkar. Tar jag det direkt när jag känner att magen inte är som den ska slipper jag oftast diarre. 

Den normaliserar tarmens rörelser men kan inte säga om den hjälper mot gaser eller inte. Brukar inte ha problem med gaser och diarre samtidigt nämligen. :)

Emma

lindquizt
2019-11-21 12:42
#22

gurkmeja läker min IBS inifrån om ni inte vet vad gurkmeja gör för kroppen leta upp det har massa egenskaper och är mycket starkare än vitaminer och läkande för kroppen tack vare kurkumin man ska helst ta det med svartpeppar som innehåller piperin och då blir effekten 2000%. Jag äter 1 matsked per dag och det läker min tarm.

Upp till toppen
Annons: