Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 2511 ggr
Emra
2015-06-12 09:58

Läkartips samt kostråd

Jag har under snart ett år fått svåra skov när det gäller magen. Under skoven vaknar jag varje morgon med extremt illamående och kan därför inte få i mig något utan tvång. Emellanåt reagerar jag på viss mat genom att övre delen av magen krampar och hela fylls med gas. Jag har på vårdcentralen fått Nexium utskrivet som jag ätit på dubbel dos i två månader utan att det hjälpt. I och med detta har avföringsprover och blodprover tagits för att utesluta vissa saker. Alla prover var negativa dvs ingen glutenintolerans, bra blodvärden, bra sänka, bra ämnesomsättning och inflammationer i magen är uteslutet, allt var bra! Detta gör mig väldigt förvirrad då jag känner att hela magen kokar liksom att det är en inflammation i övre delen. Remiss till gastroskopi ska vara inskickad men eftersom vårdcentralen ignorerar mig mer eller mindre så behöver jag hjälp. Efter uteblivna inbokade läkarsamtal över telefon, läkarbyten efter varje besök (1-2ggr/månad) och ignorans vid frågor under läkarbesök måste jag söka mig vidare. Jag har i ren desperation även besökt akuten men blev givetvis hänvisad tillbaka till vårdcentralen. Finns det någon därute som har tips om en bra eller för den delen lagom bra läkare i Göteborgsområdet? Det behöver egentligen bara vara någon som är påläst eller intresserad i ämnet och som inte fryser ut mig. Eftersom jag är desperat och inte kan äta eller arbeta måste jag skaffa annan hjälp fort då jag inte är sjukskriven av läkare och därför är även privata läkare av intresse. Jag behöver även tips på extremt lätt föda, nyttigt men lätt att äta och som inte gör att magen sparkar backut. Jag upplever att flytande föda är lättare att få i mig än fast. (Jag är vegetarian.) Under ett par veckor har jag uteslutit både laktos och gluten men märker ingen skillnad. Tar tacksamt emot alla tips!

Annons:
fridelfina
2015-06-14 12:27
#1

Mitt tips är att kontakta en dietist som kan hjälpa dig lägga upp en kostplan som funkar och blir bra för dig!

Jag har varit flera gånger hos dietist ang min IBS och jag är nöjd med det! Fick tips om FODMAP (mer info och även länkar till dietister) http://ibsfri.se/

 
 

Upp till toppen
Annons: