Annons:
Etikettallmänt-förstoppning
Läst 4422 ggr
vaniljkaka
2015-06-26 12:58

Tänkte sluta med laktos

Jag känner mig ofta förstoppad med en hård och öm mage. 
Tänkte om det kanske kunde hjälpa med att sluta med laktos. 
Men vad är de som innehåller laktos? Ända jag har gjort är att byta ut mjölken och youghurten mot laktosfria produkter. Kommer inte på någon mer mat/dryck att akta sig för

Annons:
VildaVittra
2015-06-26 13:04
#1

Äter inte du olika mediciner för ditt psykiska mående? Förlåt om jag blandar ihop dig med någon annan.

För förstoppning kan vara en biverkning av dom och då är det bättre att du pratar igenom det med din läkare, antingen för korrigering av medicin eller dos, eller för att sätta in laxerande medel/kostråd av en dietist.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Katthemsmatten
2015-06-26 13:07
#2

Allt som kommer från mjölk innehåller laktos. Så du kan inte använda smör eller typ Bregott och inte heller ost i någon form. Sedan får du kolla produkter som t ex leverpastej om de innehåller mjölkprodukter.

Laktosintolerans är inte så vanligt som vi förleds att tro av t ex Arla som tjänar mer pengar på laktosfria produkter än de naturliga produkterna. Därför tycker jag att du ska se över hur du äter. Får du i dig tillräckligt med fibrer genom frukt och grönt? Du bör äta minst 500 g grönsaker och frukt per dygn. Dessutom välja fiberrika mjölprodukter när du äter bröd.

Ett annat tips är att verkligen inte försöka "hålla dig" när tarmen signalerar att den behöver tömmas. Det är en av de vanligaste orsakerna till förstoppning. Ignorera vi kroppens signaler tillräckligt ofta så sätts den ur funktion.

Sist men inte minst, du bör tala med din husläkare för att diskutera din mage och få hjälp att komma till rätta med problemet om inte några allmänna tips hjälper dig.

Lycka till med att finna orsaken till problematiken.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Zepp
2015-06-26 13:09
#3

Man blir snarare lös i magen om man är laktosintollerant!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vaniljkaka
2015-06-26 15:46
#4

#1 jo det stämmer, jag äter antidepp, men kan verkligen inte sluta med dom. 

#2 läste någonting om att smör onödigt att köpa laktosfritt eftersom det ändå innehåller så lite laktos, det är typ bara ett säljknep. Så jag tänker att man kanske inte behöver köpa allt laktosfritt? Kanske bara de produkter där man får i sig som mest laktos. 
Har precis beställt hem tabletter från apoteket som heter frukt och fibrer som man ska ta innan läggdags. Hoppas de funkar. 

#3 ja men läst att de även ger spänd, hård, öm ballongmage som jag har

VildaVittra
2015-06-26 15:54
#5

#4 Då kan ju läkaren föreskriva tarmreglerande medel som hjälper magen som laxoberal, laktulos osv. För det låter verkligen inte som att du är känslig för laktos. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
2015-06-26 16:40
#6

Jag är laktosintollerant!

Jo om jag dricker mjölk så blir min mage rena ballongen.. samt att jag får lös avföring så småningom!

Laktosen bryts ner i tjocktarmen av bakterier och resulterar i fettsyror och gas!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
parsley
2015-07-08 13:22
#7

Livsmedelsverket har en tabell över laktosinnehållet i olika livsmedel.  http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/mjolk-och-laktos/

Tänk på att smör som har en fetthalt på 80 % och säljs i paket med texten "Smör" på inte är samma sak som t ex olika smörgåsmargariner, som ofta kallas smör i dagligt tal. Smör kan smältas om till ghee (googla för recept). Då blir bara smörfettet kvar och laktos och kasein försvinner. 

En del kan tåla laktos bättre om man istället tar bort gluten, eftersom gluten kan ge upphov till falsk laktosintolerans. 

Har man problem med hård mage, pga biverkningar av mediciner, kan man testa att t ex äta ett par katrinplommon per dag eller ta magnesiumoxid. Magnesiumoxid säljs som kosttillskott och är laxerande. Finns i billiga magnesiumtabletter, typ Ledins, och en del av Apotekets magnesiumtabletter.

M
2021-01-05 00:04
#8

Jag får förstoppning av laktos och ibland diarre. Det är inte bara diarre man får som alla tror. Man kan få både förstoppning och diarre

Upp till toppen
Annons: