Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 6901 ggr
Love Lejonhuvadekaniner
2015-07-22 16:34

Vad hjälper mot IBS?

Som rubriken lyder vad hjälper mot IBS?:) Är så ledsen trött och vet inte vart jag ska ta vägen:( Är vara 14 år och bu har jag fått en riktig diagnos som säger att jag har IBS efter 2 års utredning!

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Annons:
JonnaCecilia
2015-07-22 16:45
#1

Finns massa saker man kan testa, du får egentligen testa dig fram och se vad som funkar för dig! Många hjälps av tex sunwic, fiberhusk, probimage eller iberogast. Känn efter om du reagerar starkt på någon viss sorts mat, jag har tex gått över till vegetarisk kost och mår bättre i magen. Vissa mår bättre av Fodmap-diet (googla) men för mig blev det tvärtom sämre. Alla är vi olika så lyssna på din kropp mer än på goda råd från förståsigpåare! Lycka till.

Nils52
2015-07-26 04:33
#2

Eventuellt så kunde Kolloidalt silver vara till hjälp. Läste på hemsida  Kolloidalt silver 2.0  , om en person som blivit bättre med just det. På den sidan hittar man också mer uppgifter om medlet, eller så kan man ställa frågor precis som här.

The_pearl
2015-08-11 07:41
#3

Proibs är fantastiskt bra för min mage, finns på apoteket! 😊

grandma
2015-08-24 10:13
#4

Jag har genomgått två faecestransplantationer via gastroskopi och är sedan dess, okt 2014, i stort sett helt bra. Innan dess rann allt bara ur mig. Jag utesluter också alla spannmål och frukt samt socker. Jag äter alltså inte mjölmat, ris och potatis.  Kött i mindre mängder, fisk och grönsaker, kålrot och palsternacka. De sista mindre mängd. Kollodialt silver är bara humbug.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Wony
2015-08-27 06:33
#5

#3 För mig hade proibs motsatt effekt, hade diarré konstant i en vecka av det. Kunde knappt gå utanför huset mer än fem minuter innan jag fick springa till toan igen…

För min del funkar det bäst om jag ser till att stressa av, var alite försiktig med laktos, kaffe och framförallt fett. Min mage klarar inte alls av fett i större mängder.

Nils52
2015-08-27 09:21
#6

Här lite info från en engelsk hemsida:  news.therawfoodworld.com/reverse-ibs-naturally/

Annons:
grandma
2015-08-28 21:50
#7

Och trådskaparen verkar inte vara med oss längre.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Love Lejonhuvadekaniner
2015-09-07 17:49
#8

Har provat massa saker allt ni skrivit men det hjälper inte:( är 14 år och det här förstör mitt liv! Kan knappt gå till skolan eller om vi ska någon stans med klassen och måste gå då får jag panik för min mage för varje gång jag går får jag jätte ont. Orkar. Rikligen inte gå till skolan eller någon kompis då jag får huvudverk och ont i huvudet av att jag får panik hela tiden för min mage. Får som panik ångest. Jag blir jätte lätt åksjuk så kan knappt åka i 10min utan att jag mår jätte dåligt och känns som jag ska spy. Jag mår illa hela tiden och är jätte rädd för att jag ska spy. Jag vet inte varför jag är så rädd för att spy men det ör jag. Varje gång jag mår illa får jag upp minnen om när jag var magsjuk sist och sypydde och så får jag ännu mer panik. Alla vill att jag ska ut och gå men jag klarar inte det för måste springa på toa direkt nästan fast jag redan varit på toa.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

grandma
2015-09-07 18:57
#9

Jag tycker verkligen synd om det men jag undrar om du verkligen provat att lägga om din kost. Det tar månader innan man får full effekt. Har de testat dig för gluten? Själv är jag enligt prover inte glutenintolerant men jag mår kraftigt illa när jag äter något med gluten i. Man kan ju vara överkänslig utan att vara intolerant

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Love Lejonhuvadekaniner
2015-09-07 19:02
#10

Testat mot gluten. Har varit gluten fri och mjölk fri i ett halv år nu.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

grandma
2015-09-08 18:48
#11

Har du testat FodMap?  Om du bara är 14 år och har haft så stora problem med magen så länge så tycker jag du ska försöka få en tid för att prata men en gastroläkare och diskutera möjligheten att göra en FT.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Love Lejonhuvadekaniner
2015-09-09 18:47
#12

Ja har testa fodMap

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Love Lejonhuvadekaniner
2015-09-09 18:48
#13

Vad är FT för något?

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Annons:
grandma
2015-09-09 21:26
#14

Faecestransplantation. Man får en annan persons friska tarmbakterier som förs ner till tolvfingertarmen via ett gastroskop. Jag har gjort den för snart ett år sedan och jag kunde knappt gå ut genom dörren innan dess. Nu går jag inte ens på toaletten varje dag längre. Sen har ju ändrade kostvanor också hjälpt en hel del. Jag hann aldrig testa Fodmap men det tar ju lång tid. Var gick du någonstans? för det är ju inget man kan göra själv.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Lia
2015-09-11 10:41
#15

Jag har hemsk ibs. Det började med diarréer för 1,5 år sen, och på alla hjärtans dag i år bröt det ut ordentligt. Smärtor och gaser och hela köret. Jag blev utsedd och fick så diagnosen. För mig är imodium mycket verksamt vid diarré. Och nu har jag aldrig ont i magen längre, så länge jag äter rätt. Jag började med stenålderskosten för att se om det var mjöl och mjölk som orsakade det. Jag blev plötsligt helt besvärsfri i flera veckor. Tills jag började introducera majs igen. Då gick magen igång. Provade flera gånger och fick till slut ge upp. Sen testade jag soja och blev så sjuk att jag nästan fick åka till akuten. Provade igen med samma resultat. Så läser jag bara innehållsförteckningen noga och utesluter dessa livsmedel är jag näst intill besvärsfri. Bara diarré vid mycket stress. Så mitt råd är att antingen prova dig fram bland olika livsmedel, eller ta hjälp av en dietist som kan guida dig igenom olika livsmedel. Det är inte lätt att göra det helt själv och det kan vara bra och tryggt att få hjälp!

grandma
2015-09-11 10:50
#16

#15 Jag förstår att du blev dålig av majs för det innehåller ju mycket socker och socker är ju som säkert alla vet jästsvamparnas favoritföda.  Angående att ta dietistråd så är det vanskligt då många dietister idag är väldigt konservativa. Det sa till och med min mag-och tarmläkare.  De som håller på med Fodmap är lite mer öppna för nytt tänk vad gäller kosten.

Kanonkul att du blivit bättre.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Lia
2015-09-11 11:04
#17

#16 Det beror på stärkelsen och inte sockret. Jag kan äta hur mycket godis och läsk som helst utan att bli dålig :-D Ja så länge jag väljer soja- och majsfritt godis.

Wony
2015-09-11 11:10
#18

Jag har nu tagit kapslar med mjölksyrabakterier (BifAcid) sedan början/mitten på augusti och upplever att magen är "nästan normal" nu. Eftersom min IBS kommer och går tänker jag fortsätta med dem och se om det håller i sig, men har sluppit några sådär extremt rinniga diarréer åtminstone. Lite uppblåst blir jag emellanåt och så, men det har i alla fall lugnat ner sig en aning. Hoppas på att ha hittat något som hjälper nu 🙂

Nils52
2015-09-14 23:50
#19

Lite information  om IBS , från kostdemokrati.se , råkade se de här sidorna som ev. kan vara av intresse : http://www.kostdemokrati.se/wp-content/uploads/UC.pdf    ,eller  http://www.kostdemokrati.se/…/en-bok-om-att-bli-frisk…/…

Nils52
2015-09-17 09:47
#20

Tips på en bok, som en person som blivit fri från IBS hänvisade , heter "Fettskrämd"  av Martina Johansson. Påminner lite om LHCF kost, som Annika Dahlqvist skrivit mycket om.

Annons:
Upp till toppen
Annons: