Annons:
Etikettallmänt-förstoppning
Läst 6838 ggr
Kasumi
2015-09-13 03:42

Förstoppning

Hej! Jag är hemskt jävla förstoppad, vilket jag har lidit av i ett år nu. Men nu får jag inte ut det överhuvudtaget, har provat Duphalac, Olivolja, Dulcolax, Microlax samt Ricinolja. Inget funkar :( Har svullna lymfkörtlar vid bäckenbenet, o det konstiga är att i Juni fick jag svullna lymfkörtlar på halsen, men jan ju va ett sammanträffande bara.. Har även rygg o bröstsmärtor, benen domnar ibland, det sticker i hela kroppen o såklart värker som fan i magen, ibland kommer det i intervaller, tänker typ som tarmvred. Blir kallsvettig, andfådd men dock ingen feber dom ggr jag har kollat. Jag trycker allt vad jag kan på toan men känns som jag har en vinkork i röven typ, känner mej helt proppfull i magen. Är obehangligt att ligga o sitta på ett speciellt sätt, typ som att jag har stoppat en kudde under tröjan ungefär. Men eftersom jag knappt ätit nåt under 1 vecka så kan jag ju inte va 100% säker att det är bajs?, kanske bara är gaser? För tkr jag borde få ut nåt så mkt som jag trycker :( Var på Koloskopi i Februari, där sa dom att min tarm är helt normal o fin, som den ska. Så läkarna kan alltså inte göra nåt mer, så vad ska jag göra? Jag har inte gått ordentligt på 2 veckor (med undantag 1 gång i tisdags med hjälp av 2 Dulcolax som jag hade tagit i ungefär 1 veckas tid).

Annons:
Jensknut
2015-09-13 08:37
#1

Togs det några prover på tarmvävnaden? Har det tagits avföringsprover med avseende på kalprotektin?

Jag känner igen dina besvär alltför väl. Min tarm var grymt inflammerad, men av någon anledning syntes det ingenting på koloskopin. De kunde dock se spår av inflammation på vävnadsproven när de väl hade analyserat dem så jag fick rätt behandling. Vid inflammerad tarm "ska" man tydligen inte bli förstoppad, därför tänker inte heller de flesta läkare på det.

Kalprotektin är huvudindikatorn på inflammation. Det tar man med avföringsprov.

Något som är viktigt är att du står på dig mot läkarna. Det måste man tyvärr göra i det här landet för att få hjälp.

Sisselie
2015-09-13 11:36
#2

Det bästa, enligt min erfarenhet, för att lindra symptomen vid förstoppning är c-vitaminpulver som man tar på tom mage. Då går c-vitaminet + vattnet man tar det med rakt igenom tarmsystemet, ner i tjocktarmen,  och mjukar upp "skiten". Det rubbar inte tarmens naturliga funktion på något sätt. En förutsättning är att man inte har brist på c-vitamin (för då tar kroppen upp c-vitaminet) eller vätskebrist (då tar kroppen upp vätskan). Det ska helst var buffrat (syraneutralt, för att vara skonsamt för magen) och blandat med kalcium, magnesium och kalium, annars riskerar man få brist på de mineralerna. Har man varit förstoppad en längre tid, så det hunnit packa ihop sig, kan man behöva börja med en c-vitaminflush, dvs man tar så mycket som behövs tills man får diarré.

Jag var tvärförstoppad, kunde inte gå alls utan lavemang, knappt det ens funkade med starka laxermedel på slutet, i ca 9 månader. Sen började jag med c-vitamin och sen dess rullar det på. Jag tar en tsk c-vitaminpulver (Thorne Research: Buffered C Powder) i ett glas vatten direkt jag vaknar på morgonen.

Det här är givetvis bara symtomlindring, det gör ingenting åt orsaken till förstoppningen. Men i väntan på att kunna göra nåt åt orsaken så behöver man ju symptomlindring.

En väldigt informativ sida: www.gutsense.org

Kasumi
2015-09-13 12:39
#3

#1 Ja dom tog prover o det var helt normalt! Ojdå men gud vad läskigt, tur dom tog prover oxå så det upptäcktes. Hoppas du mår bättre nu. Ja jag vet, men jag har jätte svårt för att tjata. Säger läkaren "det är ingenting att oroa sej för" etc. så svarar jag typ "jaha okej, tack för hjälpen" o går hem med samma smärta igen :( Men jag var på akuten hela morgonen idag iaf (då min vårdcentral är stängd o jour-vårdcentralen kunde inte göra nåt o 1177 tkt jag skulle åka in). Fick Movicol med mej hem för det sitter högre upp i tarmen då min ändtarm var helt tom o sen ett annat liknande på recept, men kan inte hämta ut recept förrens imorgon. Iaf läkaren idag sa att jag inte behövde oroa mej, men hon på 1177 sa att jag måste få vård idag annars kan jag spy bajs. Men dom på 1177 har ju inte undersökt mej så antar jag kan lita på läkarens ord, har dock så jävla ont än men men :(

Kasumi
2015-09-13 12:42
#4

#2 Tack så mkt för tipsen, kommer definitivt prova c-vitaminflush'en, o den där Thorne Research ska jag även lägga på minnet. Tur det ordnat upp sej för dej nu iaf. Jag var på akuten idag, du kan läsa om hur det gick i min kommentar till #1 ovan.

Kasumi
2015-09-14 05:10
#5

Usch jag mår jätte konstigt, fryser o är jätte trött, kan knappt hålla ögonen öppna. Hittade inget på fass, men nån som vet om det är en oskriven biverkning av Movicol?

Kasumi
2015-09-17 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här i min mage blir det som en svullen knöl/bula som rör sej sen försvinner den oså efter en stund kommer den tillbaka. När den är där gör det jätte ont just där, känns typ som en orm som slingrar sej därinne lr nåt. Haft så i ungefär 4 veckor nu i samband med förstoppningen, kan det vara gaser lr bajs jag känner? :( (Tog första bästa bilden på google o försökte pricka ut rätt ställe)

Annons:
Zepp
2015-09-27 19:40
#7

Magnesiumsalt och loppfrön är de främsta huskurerna!

Räcker inte bulkmedel används Laxoberal som är tarmretande!

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Laxoberal/?ar=True

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Österlenhäst
2015-11-12 20:35
#8

Det är lätt att magen blir förstoppad om den hamnar i obalans. Äter man mediciner dessutom mot problemen så rubbas balansen av mikroorganismer i tarmsystemet, vilket gör det ännu värre i längden. Det är också vanligt att tarmfloran rubbas efter tex antibiotikakur eller annan medicinering. Mitt förslag är att fylla på med en bra levande probiotika av bredspektrumtyp för att återställa balansen i magen. Inte konstigare än att äta tex Proviva fast utan allt socker och mer kraftfullt. Jag kör med EM Bright från Greenfoot.se, men det finns många sorter att välja mellan såklart. Kom ihåg att det ska vara levande probiotika bara, och inte dyr torkade små kapslar som många vill sälja på en. Jag hade stora problem med förstoppning tills jag kom på detta "tricket". Lycka till!

Kasumi
2015-11-12 20:37
#9

#8 Okej tack! :) Jag har kört med Lunelax i ca 1 månad o har gått iprincip varje dag nu :)

fannylinda
2016-01-18 02:08
#10

Jag kan rekommendera alla med förstoppning att börja dricka guldmjölk 1-2 gånger per dag. Funkar skit bra!

Recept:

http://kurera.se/antiinflammatorisk-guldmjolk/

Upp till toppen
Annons: