Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 4935 ggr
Wanzel
2015-09-29 18:41

Magont, slemmigt och... blod?

Nu börjar jag bli ganska rädd. Jag tror det var någon gång i torsdags/fredags som min mage började uppföra sig konstigt. Fick ont i magen och kände mig fisig/gasig (får samma smärta/känsla när magen reagerar på laktos. Är inte intolerant men känslig) så jag går på toa. Inga konstigheter när jag väl bajsat, allt kändes normalt. Men när jag torkar mig så möts jag av en orange, genomskinlig slemmig klump på pappret. Torkar igen, och då är allt slem borta, kvar blir lite gul/orange färg. Tänker inte mer på det, kanske bara åt något som magen inte ville. Fram tills igår så har det inte varit några problem. Lite slem (i samband med slemmet kommer bara små klumpar med avföring. Något lösare än vanligt) här och där, varvat med normal avföring. Igår kände jag av smärtan/spänningarna mer än tidigare dagar. Försökte gå på toa, då det försvinner om jag bajsar, men inget kom ut. NU DÄREMOT. Från ingenstans då kom magsmärtan plötsligt, och fick springa till toan för det kändes som att det skulle komma ut direkt. Avföringen är den samma som tidigare när den varit slemmig; något lösare, något ljusare i färgen. MEN istället för orange slem så är det nu rött slem. När jag torkat bort det lite slemmiga och torkar igen så blir det "fuktigt" och lite lätt rött på pappret. Det kommer alltså inga mängder med blod, och det är inte blod i avföringen. Sisådär 5min efter så kommer paniksmärtan igen. Springer till toan. Samma sak. Och nu sitter jag här inne en tredje gång med samma resultat. Tror ni att det är någonting allvarligt? Måste jag söka vård eller kan jag hoppas att det går över snart? Har aldrig haft något liknande förut.. Mvh en rädd Jennifer.

Annons:
Lamina
2015-09-29 18:53
#1

Ställ dig frågan, vad skulle du säga till en vän som undrade om hen borde kontakta vården? 1177 kan man ju alltid ringa, kostar inget. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Wanzel
2015-09-29 19:08
#2

Jag vet inte vad jag hade sagt till en vän, därav att jag frågar här. Visserligen kostar det inget, men har telefon"fobi"/rädsla så jag klarar inte av att ringa. Ingen annan är hemma nu, och vet inte när de kommer hem heller..

Wanzel
2015-09-29 19:10
#3

Magen har förövrigt hållt sig lugn sedan jag skrev. Inga akuta springningar. Magen känns något bubblig men gör inte ont.

Lia
2015-09-29 19:31
#4

Jag hade sådär i februari. Aldrig haft så mycket slem och ont. Blod kom det senare också, måste blivit någon spricka eller nåt på grund av de täta toalettbesöken och stressen. Det var då min IBS bröt ut på riktigt. Innan dess hade jag bara haft diarrébekymmer, men dessa dagar kom magsmärtorna och allt vad det innebär. Så länge jag undviker det jag inte tål och stress så klarar jag mig, annars börjar det likna det här igen…

starhawk
2015-09-29 19:31
#5

Antagligen har du spräckt en hemoröjd det kommer rätt mycket blod i samband med det men det men det är tillfälligt. Men den där paniksmärtan du beskriver låter inte bra,  gå till doktorn och kolla upp det.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wanzel
2015-09-29 19:42
#6

#4 Usch, det låter jobbigt :(. Jag har aldrig problem med magen utöver när den reagerar på laktos, vilket den inte alltid heller gör. #5 Har dock inte alls kommit mycket blod! Och "paniksmärtan" var kanske dumt formulerat! Menar mest att det kommer från ingenstans - från ena sekunden till den andra! Smärtan är som när jag reagerar på laktos, inte så allvarlig eller brutal - mest irriterande

Annons:
Lia
2015-09-29 19:51
#7

#6 Har du laktosintolerans på papper? Annars kan det mycket väl vara IBS som bryter ut nu. Men tycker också att du ska ta kontakt med vården. Hoppas du blir bättre snart!

starhawk
2015-09-29 19:52
#8

#6: beror på hur stor hemoröjden är ibland blev det lite ibland mer. I början av min IBS hade jag såna där panikrusningar till toan och sen blev det ingenting eller nästan ingenting. Magsmärtan fån gaser har jag botat med Dimetikon, den tar ett tag att verka men tar effektivt bort sådan magsmärta.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wanzel
2015-09-29 19:58
#9

#7 Tyvärr inte. Frågade min läkare om man kunde göra ett test för det eller så. Fick bara som svar att jag skulle utesluta laktosprodukter ett tag, och se om problemen återkom när jag började med det igen. Jag är nog inte intolerant utan bara känslig, då magen reagerar IBLAND.. Räcker det med vårdcentralen eller behöver man gå någon annan stans? #8 Låter iallafall inte mysigt! Jag som hade hoppats på att det här skulle gå över av sig själv. Behöver inte fler problem i livet just nu, hah.

Wanzel
2015-09-29 20:01
#10

Börjar läsa lite om IBS på 1177. Står att det oftast börjar i 30-40års åldern. Är det illa om man bara är 19?

Lia
2015-09-29 20:56
#11

#9 Jag fick mina första bekymmer när jag var 20, är nu 21. Jag har träffat många med sjukdomen i min ålder, det är väldigt individuellt och behöver inte betyda något speciellt. Det är ju trots allt ingen farlig sjukdom. Jag tog kontakt med vårdcentral och blev skickad till koloskopi för att utesluta andra sjukdomar. Därefter fick jag diagnosen. När jag var yngre hade jag problem med laktos, nu är det bara majs och soja jag inte tål. Och friterat då och då :-) du får gärna pm:a om du vill!

Wanzel
2015-09-29 21:18
#12

#11 Åh, då känns det inte så farligt att vara ung då, hah! Jag berättade precis för mamma, och hon sa att det kanske kunde bero på att jag ätit och druckit mindre än vanligt de senaste dagarna, vilket faktiskt är sant, vilket kanske kan ha irriterat tarmarna. Mamma hade liknande besvär när hon åt och drack dåligt. Men imon ringer hon till 1177 och hör efter!

Wanzel
2015-09-30 11:02
#13

(Det känns väldigt ovanligt, och lite skumt att dels stirra ner i toaletten och analysera det som kommit ut, för att sedan föra det vidare till andra…)

Godmorgon!
Tänkte tacka för igår. Ni fick mig att inse att det kanske inte var så farligt som jag själv trodde (jag började undra om jag skulle dö). Jag åt lite mer igår kväll innan jag lade mig i hopp om att magen skulle vara snäll tillbaka. Efter morgonens toabesök känner jag mig ännu lite lugnare: Mer avföring än senaste dagarna (har nog inte haft så mycket att få ut), något mjukare/lösare än vanligt men fortfarande inte rinnande, och väldigt lite slem som mest var åt det orangea hållet.

Tror ni att det kan ha varit så att magen/tarmarna kan ha tagit sådan stryk pga bristen av mat? Vanligtvis äter jag iallafall 2 gånger om dagen, och kanske frukt/godis/vad jag kan hitta emellan. Och sedan i fredags-ish (när det började) har jag ätit en gång, och då väldigt lite.

Annons:
starhawk
2015-09-30 15:11
#14

Hela matsmältningssystemet byts ut hela tiden, hudkostymen byts ut helt på fyra veckor, och tarmväggarna, som ju är en modifierad hud där går det ännu fortare, så vad du fick ut var mest avlagda slemhinnor och gammal tarmvägg så det ser ju lite skummt ut när det inte blandats ut med "vanlig" avföring som vi är vana vid.

Bra att du fått ordning på det 🙂

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wanzel
2015-09-30 15:15
#15

#14 Spännande! Jag har inte alls koll på hur mage/tarm fungerar, så det är alltid trevligt att lära sig något nytt! Hoppas magen lugnar ner sig helt nu, men jag känner mig iallafall mycket bättre idag :)

Upp till toppen
Annons: