Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 10139 ggr
Sommarek
2015-10-05 12:18

IBS och fasta? Erfarenheter?

Jag tänkte höra om det är någon som har några erfarenheter av att ha IBS och att delvis fasta. Som de flesta andra har jag ingen aning om precis VAD min IBS reagerar på; det kan vara ett äpple ena dagen, choklad (visserligen förståeligt) andra och ett ägg den tredje, kanske nordvästlig vind den fjärde…

Däremot har jag upptäckt att om jag helt avstår från fast föda under dagen och håller mig till smoothies, juicer, yoghurt och annat, så mår jag inte bara bättre i magen, men är på mycket bättre humör och har, paradoxalt nog, mer energi! De dagar jag har gjort såhär har jag ätit som vanligt på kvällen, utan problem (och dessutom behöver man inte vara orolig för att magen ska balla ur på andra ställen än hemma, vilket nog också bidrar lite till att man mår som man gör).

Finns det andra som har erfarenhet av detta och har ni några tips på hur ni mår av det och vad som funkar för er? Jag tänker mest på om detta är hållbart i längden, eller om jag kommer spåra ur och bli ett monster efter en vecka…  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Malinolsn
2015-10-05 12:34
#1

För min del har fasta fungerat bra, under skolåren så har jag i princip fastat från kvällen före, till kommande eftermiddag när jag kommit hem från skolan. Det har funkat skitbra, men eftersom det inte är "bra" för kroppen, så är det ingen läkare eller liknande som har hållt med mig. Men hade jag ätit frukost hade jag aldrig kommit iväg till skolan över huvud taget, och hade jag ätit lunch på skolan måste jag ha sett till så att någon ur familjen har kunnat hämta mig efter skollunchen. Alltså skulle detta ha inneburit mycket frånvaro från skolan, därför struntade jag i att äta helt. 

Idag är det väl delvis samma sak, ska jag iväg på något under dagen så äter jag inte förrän jag kommer hem. Nu kan jag dock känna av magen när jag blir för hungrig, att det börjar mola osv, men långt ifrån den smärta, kramper och akuta toalettbesök jag får efter måltid.

Sommarek
2015-10-05 14:04
#2

#1 Vad läkarna säger kvittar; jag slutade bry mig om det när de berättade för mig att man "inte kunde ha" den typen  av penicillinallergi som jag har…  ;)

Men roligt att höra att det funkar - fastar du helt, eller kan du inta något flytande?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Malinolsn
2015-10-05 14:10
#3

#2 Fastar helt, förutom vatten då. Juice och mjölkprodukter får jag ont i magen av :)

Sommarek
2015-10-06 10:20
#4

Får jag lov att fråga om det haft någon inverkan på din vikt? Jag är lite nojig över att min kropp ska göra en sån där "aaaaargh, vi dör! Samla fett nu!" så att jag går upp i vikt om jag så mycket som går förbi ett äpple (det har hänt för…)   🥵

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

fridelfina
2015-10-06 21:24
#5

Jag "fastar" ibland med Nutrilett och byter ut alla eller de flesta måltider när jag känner mig dålig i magen och det funkar bra. Innan jag fick diagnosen hade jag kommit på den "metoden" själv och dietisten tyckte det var ok. 

Jag vet inte riktigt om en juicefasta skulle vara så bra för mig med tanke på att för mycket fruktos (för många med IBS) är inte så bra. Jag kan tex inte äta/dricka äpple, päron, svartvinbär, russin mm men tål banan (inte för mogen), hallon, kiwi mm. Har du testat FODMAP? Rekommenderar det annars, hör av dig till dietist för det är lite meckigt i starten!

 
 

Sommarek
2015-10-06 21:36
#6

#5 Inte än, problemet är att jag även har en ätstörning, så det är lite begränsat hur mycket jag kan mecka med maten just nu.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Malinolsn
2015-10-07 10:39
#7

#4 Alltså nja, det skulle jag inte säga att det gjort. Det har funnits andra orsaker till det :)

Sommarek
2015-10-07 13:22
#8

#4 Okej, tack.  :)

Ska dock säga att detta är ett system jag tänker försöka fortsätta med; magen mår bra, humöret är i topp och jag har underligt mycket energi att göra saker fast jag inte har ätit. Ska bara knåpa lite med vad jag kan få i mig istället för fast föda under dagen eftersom mitt blodsocker åker i backen väldigt plötsligt.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Record
2015-10-07 22:58
#9

Om du är frisk i övrigt, gäller evig fasta bara för, vitt bröd o näringsfri mjölk och halvfabrikat kanske, men riktig mat har ingen lidit någon skada av. 👍

Sommarek
2015-10-08 09:20
#10

Evig fasta ska det ju inte precis vara, heller.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Record
2015-10-08 09:39
#11

Med "Evig fasta" menar jag "Uteslut detta", om du använder sök-funktionen överst i tråden får du lite exempel till din hjälp, men allt är inte "guld".

http://kurera.se/har-ar-maten-du-ska-valja-och-undvika-vid-ibs/

Upp till toppen
Annons: