Annons:
Etikettövriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 2624 ggr
PH79
11/12/15, 11:08 PM

Magont

Hej! Jag är en man på 36 år och har haft problem med min mage länge. Tror att problemen började när jag var runt 13-14 år gammal. Jag tänker beskriva mina symtom och se om det är någon som kanske känner igen sig.

Jag har aldrig problem med gaser, avföring, illamående eller sura uppstötningar i samband med mina problem. Jag får ont i magen i kanske snitt en gång per månad, ibland mer sällan. Det börjar med en svag molande värk som inte sitter på något speciellt ställe utan känns över hela magen. Magen är lite öm när jag klämmer på den. Värken tilltar sedan sakta och brukar inte försvinna av sig själv. Det hjälper inte när jag går på toa och kissar eller bajsar, snarare känns det ibland värre efteråt.

Värken blir tillslut väldigt besvärande, känns som att jag vill klättra på väggarna. Magen känns också något uppspänd, dock inte mer gaser än normalt. Oftast tar jag nån form av värktablett då vilket brukar hjälpa. Ipren eller Alvedon. Tar numer endast Alvedon då det är skonsammare för mag- och tarmkanalen.

Jag har försökt att sätta dessa episoder i samband med något jag gör eller äter men utan att direkt lyckas. Ibland får jag det efter jag druckit alkohol eller mycket kolsyrat, men är inte säker på om det finns något samband och det sker inte alltid.

Värken i magen brukar sitta i en dag, men ibland två dagar max. En gång när jag låg på sjukhus i Miami för lunginflammation och var ca 15-16 år gammal så fick jag mitt magont och läkarna där undersökte mig utan att finna något onormalt, minns dock inte exakt vad de gjorde den gången. Har inte varit hos läkare här i Sverige.

Någon som känner igen symtomen eller tror sig veta vad det kan vara?

Annons:
Sommarek
11/13/15, 10:20 AM
#1

Jag hade kollat upp det med läkare, men jag kan själv få liknande symptom om jag dricker vissa sorters viner eller cider - kanske det är allergi eller överkänslighet av något slag? Min mamma hade något liknande där hon fick ont i nyckelbenet (!) när hon drack rödvin…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: