Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 2598 ggr
Erik J
2/21/16, 5:13 PM

Precis börjat utredning av min mage.

Hej. Jag är helt grön här, hittade sidan efter att jag googlat på magproblem, känner igen mångas problem med mina egna. Nu till min story. Jag har haft dålig mage nästan så länge jag minns. När jag var 14 fick jag magkatarr diagnostiserat, men när jag flyttade hemifrån vid 20 års ålder började min problem på riktigt. Jag har varit hos läkare många gånger med min mage men ingen har satt igång en utredning. Men i veckan gick jag till läkaren igen efter att ha bajsat blod och då berättade jag min maghistoria och läkaren satte igång en utredning direkt. Jag misstänker själv att jag har IBS eftersom jag känner igen alla symtom. Ett av mina största problem är att jag bajsar 4-6 gånger om dagen och speciellt på förmiddagen, då kan jag bajsa 3-4 gånger på två timmar. Dessutom behöver jag ofta bajsa inom en timme efter lunch och middag och när jag känner att det är på gång måste jag vara på toaletten inom några minuter. Någon som känner igen sig i detta och kanske kommit tillrätta med det på något sätt? Jag har fått inolaxol utskrivet. Det har jag ätit förr med viss framgång. Jag drömmer om att bara bajsa en gång om dagen 😊 men vet inte hur jag ska nå dit. Jag vill även påstå att det satt sig i huvudet på mig, eftersom jag alltid vill ha koll på var det finns toaletter om jag med familj är någon annan stans än hemma. Min sambo säger att jag har tvångstankar när det kommer till att bajsa. Vet jag inte vart toaletter finns blir jag stressad av det och börjar så klart direkt känna att jag blir nödig. Detta har lätt till att jag ibland skippar att äta, för att slippa bli nödig om vi ska iväg någonstans där jag inte vet vart eller om det finns toaletter. Dessutom går jag och försöker tömma innan vi ska iväg även fast det inte kommer något. Jag har funderat på kognitiv beteendeterapi angående detta.

Annons:
Sundaychild
2/21/16, 7:50 PM
#1

Ja men visst, jag kunde ha skrivit det där själv!!! I 20-års åldern var jag helt nojig, kunde inte gå nånstans om jag inte var 100 säker på att det fanns en toa i närheten. Vet inte hur många resor jag har skippat pga. detta!! 

Jag har blivit utredd, både koloskopi och gastroskopi, första gången i 20-årsåldern, och på nytt efter att jag redan fyllt 40. IBS.

Men jag har inte lika häftiga symptom längre. Får nog springa på toa flera gånger på förmiddagen, och ofta just som du skriver, efter att man ätit. Men det är i allmänhet inte lika akut längre. Nån egentlig medicin har jag inte ätit, lärt mig att undvika råa grönsaker, fibrer och annat "nyttigt". 🤔

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Erik J
2/21/16, 10:05 PM
#2

Jag vill tillägga att jag snart är 32 år, så mina problem har jag haft länge. Jag tänker ofta på vad jag äter och försöker äta "bra", men ibland fuskar jag och då kan magen krascha totalt. Jag är som sagt precis i början av min utredning och ska nu äta laktosfritt i tre veckor för att kunna utesluta laktosintolerans. Har dessutom än så länge lämnat blodprov och avföringsprov. Det känns som att det är min mage som har kontroll över mig, men önskar att det var jag som hade kontroll över min mage. Skulle kunna ge mycket för att få en normal mage.

Erik J
2/24/16, 11:53 AM
#3

Läkaren ringde precis och sa att alla mina tester ser bra ut, vilket är skönt. Nu ska jag dock öka doseringen av inolaxol i två veckor och blir det inte bättre då ska jag återkomma till vårdcentralen.

Urhasten
3/8/16, 9:45 AM
#4

Jag har Ulcerös Kolit, och mina symtom stämmer in på dina ganska bra. 

IBS är enbart ett samlingsord på flera olika symtom, sjukdoms tillstånd och olika sjukdomar. Våga sök hjälp och våga kräva att de verkligen ska hjälpa dig med planering av behandling, osv, för att du ska bli så nära bra som möjligt. 

Det går att leva normalt, men det är en bra bit tills dess. Det tog ca. två år för mig att hitta en bra balans. Jag fick uppleva ungefär 10 månader helt symtomfritt. Vågade till och med sluta med medicin och mådde precis som om jag aldrig varit sjuk. Men så ska ju precis allt i livet stämma och sen brast något och då var det bara börja med medicin igen och hålla god kontakt med läkare.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: