Annons:
Etikettallmänt-illamående
Läst 1648 ggr
PeachyAlice
2/22/16, 11:17 PM

Chronic Vomiting Disorder, kroniskt illamående

Tänkte jag slänger ut en blänkare med rätt rubrik, vet att det är fler än jag härinne som lider av kroniskt illamående sen flera år tillbaka. Har varit inne här med jämna mellanrum för att läsa om andras situation, se om nån kommit på något. I början på året läste jag att någon hittat ett läkemedel som i USA används mot något som heter Chronic Vomiting Disorder (dvs kroniskt illamående utan synbara skäl).

Läkemedlet säljs i Sverige under namnet Saroten, det är ett antidepressivt medel i grunden, det är inte beroendeframkallande och har funnits sedan 70-talet (de två senaste berättade min husläkare för mig).

Det kändes som värt en chans så jag ringde min läkare och frågade om han kunde skriva ut det. Det hjälpte nog att han har flera års journaler på att jag genomgått alla tänkbara tester och undersökningar så han sa ja och nu har jag tagit dom en månad. Mitt illamående har minskat avsevärt och då tar jag bara en tablett om dagen än. Han sa att man kan ta upp till 4-5 tabletter om dagen, de kan börja ge lite biverkningar men är inte farliga. Enda biverkningen jag fick var att jag blev helt vansinnigt torr i munnen de första två veckorna. Nu har det försvunnit så jag tänkte höja dosen och se om eländet kanske försvinner helt och hållet, det var nämligen mycket mindre medan jag fortfarande hade biverkningar så jag tänker att jag kanske inte nått min idealdos med bara en om dagen. 

I VILKET FALL, var inte meningen att babbla så mycket, men kände att jag ville dela med mig av informationen så att kanske någon annan som har samma problem kan testa.

Jag minns inte vad du hette som tipsade om dem, men TAAAAAACK, tusen tack till dig. Du kan ha räddat mitt liv.

Annons:
Emra
2/23/16, 8:06 AM
#1

Intressant! Jag mår också konstant illa. Var på gastroskopi i höstas där läkaren sa att jag har överaktiva muskler i magen, vilket leder till att jag måste ha något i magen som de kan arbeta med. Dock fanns det ingen medicin utan det är bara att leva med det. Problemet är att jag i perioder inte kan äta alls pga detta och det bidrar till mycket ångest och kramper i magen. Kanske kunde denna medicin även hjälpa mig?

Upp till toppen
Annons: