Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 10731 ggr
ibssjuk
2016-06-19 16:09

Min IBS dödar mig långsamt

Hej alla där ute! 

Jag är en tjej på snart 24 somrar som har levt med IBS i fyra år. Jag blir bara sämre och sämre och orkar snart inte leva mer. Läkarna gör ingenting eftersom det inte finns något att göra. Jag vet inte hur många gånger som jag har sökt hjälp och varenda gång mår jag bara sämre och sämre. Jag ger snart upp på riktigt.

Det har gått så pass långt att jag inte kan äta någonting längre. Så fort jag äter något så sväller min mage och kramperna sätter igång. Jag får så ont att jag  skriker och nästan svimmar.Sist jag fick en sjukligt vidrig krampattack så kunde jag inte gå. Jag föll ihop på golvet och grät. Så fort jag rörde mig så var det som om någon högg mig i tarmen inifrån. Det hela höll på så pass länge att det svartnade framför ögonen och jag fick frossa. Det var nära att min kille fick ringa efter ambulans.

Inte blir det ju bättre av att man ska försöka leva ett normalt liv när magen och tarmen inte fungerar. Jag har provat hur många olika mediciner som helst och ingenting hjälper. Jag har testat fodmap och det hjälper inte heller. Jag låter som en motor konstant med alla jävla gaser och jag ser alltid gravid ut. De dagar då magen är "platt" kommer alltmer sällan. Jag är alltid yr i huvudet, trött, trots 12 h sömn och flera timmar på soffan efter jobbet, alltid svartnar det för ögonen och jag flåsar av att gå upp på ovanvåningen. Mina muskler och leder börjar också värka nu. Det känns som att händerna stelnar på mig och smärtan i kroppen blir alltmer tydlig. Dessutom har jag märkt att påsarna under ögonen blivit ett "smycke" som jag aldrig kan bli av med. 

Jag har bett om att få komma till en dietist men får bara svaret att dietister inte hjälper IBS-sjuka, så det var bara att glömma. Dessutom förklarar det hur mediciner kanske kan hjälpa, men att de alltså inte vet säkert. De säger alla att det saknas kunskap, men ändå bortprioriteras jag och min sjukdom. De brukar tom säga att jag ska vara glad för att den inte är livshotande. Min fundering är dock att jag nog snart dör iaf eftersom jag inte kan äta någonting längre. 

Allt jag drömmer om är att kunna leva ett normalt liv. Jag önskar att jag kunde orka gå ut på kvällarna och träffa folk, dansa, spela i band, plugga eller resa. Men jag orkar ingenting. Så fort jag blivit ledig (jobbar som vikarie i vården) så spenderas timmarna i soffan eller sängen. Ibland orkar jag ge mig ut på en promenad, men det är endast de dagar då jag tvingat i mig mat som jag absolut inte tål. 

Hur ska jag orka? Ska jag orka ta upp kampen om att få stomi och hoppas att det hjälper, eller ska jag skita i att leva? Jag orkar fan snart inte leva mer. Mitt jävla liv är inte ens ett liv längre. Sjukdomen har tagit all glädje ifrån mig. Nu kan jag inte ens äta längre och jag är så djävulskt hungrig hela tiden. Jag har utvecklat en slags ätstörning eftersom ingenting fungerar i min kropp. Kanske är det kroppen som vet om att jag inte tål det och därför vill jag inte äta längre. 

Jag behöver stöd och tankar från er andra som lider av denna äckliga sjukdom. Styrkekramar till er <3

Annons:
isla
2016-06-19 16:27
#1

För mig låter det som att du lider av överväxt av Candida. Om du har Facebook, så finns en grupp där som heter Candida Cleanse Sverige (eller något liknande), där du kan läsa och få tips och råd. Om inte, så är google din bästa vän. :) Du kan enkelt göra ett test på morgonen, genom att spotta i ett glas och se vad som händer med saliven.

Sindri
2016-06-19 16:39
#2

Enligt läkarkåren i Sverige så finns det inget som heter överväxt av Candida - ändå är det så många som lider av det i olika hög grad. Du låter verkligen som du är drabbad.

Gör ett saliv-test som #1 säger. Och googla på candida - du hittar hur mycket som helst att läsa.

Sen undrar jag vad du äter. (Jag har aldrig haft skuggan av IBS, men är intresserad av allt som har med tarmar och kost att göra eftersom det påverkar så mycket mer i kroppen än man trott tidigare.)

När jag läser om IBS så verkar det som om de flesta blir ordinerade bl a vitt bröd för det anses vara skonsamt mot tarmarna. Det är ju helt galet, dels för att det verkligen göder Candidan, dels för att spannmål är enormt inflammationsdrivande och IBS är väl en sorts inflammation i tarmen.

Tyvärr så kan sjukvården så lite om sånt här, och dietist lär inte ge dig vettiga råd, så skippa det.

Googla som sagt var. Och gå gärna in här http://kolhydrater.ifokus.se/about?4d712529b9cb46214104888f-2 och sök på Candida och på IBS. Du kommer att få många träffar……

Tjeja
2016-06-19 16:41
#3

Låter helt sjukt och konstigt att sjukvården och dietist inte kan hjälpa dig på något vis!?

Jag är varken läkare eller dietist men nog fan vet jag att det finns saker i sjukvården som i alla fall skulle ge dig lite lättnad ett tag i alla fall om än inte bota dig.

Jag tycker du ska byta läkare/avdelning/sjukhus och begära en second opinion eller något i alla fall! Någon typ av hjälp måste du ju kunna få. Du ska ju inte behöva svälta ihjäl som det låter som nu!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Aleya
2016-06-19 17:47
#4

#2 mysko att dom påstår det då jag vet flera som fått veta att dom har det och fått behandling av sjukvården för detta och blivit bättre. Så vissa inom sjukvården verkar veta att det finns.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
2016-06-19 23:47
#5

#4 av: Aleya
Bra att några är lite pålästa i alla fall. Vet du vad de fått för behandling? Du skriver "bättre" - har de blivit helt bra?

Aleya
2016-06-20 05:22
#6

#5 detta skedde under slutet av 90 och början av 00. och jag tror att det var en blandning av antibiotika och något svampmedel och kan tyvärr inte fråga då personen är död. Nu var denna personen sjuk i cancer. Så det kanske inte var så konstigt att dom tänkte candida. Ja alltså när jag säger bättre så menar jag att candida, så vederbörande slapp jobbiga svampinfektioner konstant. Och den andra som fick konstaterat samma fick nog bara antibiotika.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
isla
2016-06-20 08:56
#7

#6 Menar du att de fick antibiotika mot Candidaöverväxten, eller att de fick överväxt pga antibiotika?

Aleya
2016-06-20 10:05
#8

#7 menar att dom fick antibiotika mot candida och något svampmedel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
2016-06-20 10:15
#9

Det märkliga är ju att många candidaöverväxter uppstår ju efter bruk av antibiotika. Det är i alla fall et helsike att bli av med och kan ta lång tid.

Jag tror också att för att få riktig effekt måste man samtidigt lägga om kosten. Äta vitt bröd och svampmedel samtidigt känns liksom meningslöst.

Själv led jag inte av allvarlig candida och åt aldrig något svampmedel utan blev av med den tack vare att jag slutade äta sånt som svampen gillar.

Tjeja
2016-06-20 18:01
#10

Nej man ger inte antibiotika mot svamp man ger antimykotika. Men eftersom folk inte känner till vad det heter eller innebär säger dem i folkmun antibiotika om det med. Fast antimykotika är mycket mer avancerat eftersom svampväxt är betydligt mer avancerade mikroorganismer än bakterier. Vilket gör det mycket mycket svårare att åtgärda. Speciellt när det är något som candida vilket måste balanseras då man även behöver candida i viss mån så totalt utrota det vill man inte heller som med patogena bakterier som kommer utifrån. 

Behandling mot invasiv svamp (svampväxt innuti kroppens system) skall man inte ge sig på om man inte verkligen har svamp. Därför behöver det testas ordentligt först. Behandlingen är nämligen både dyr och potentiellt farlig och ges därför inte gärna till patienter som det inte verkligen är krisnödvändigt för, som t e x cancerpatienter för att förlänga överlevnaden något (förhindra tidigare död på grund av svampinfektion).

Då är det bättre att i så fall läsa på ordentligt om livsstil och matvanor och ändra det först så långt man bara kan. 

Däremot finns det andra möjligheter att ge tarmen avlastning och vila i alla fall en period, utan att behandla med starka farliga mediciner. Om inget annat borde de ha gått igenom ordentligt med dig varför de anser att en stomioperation inte skulle vara motiverad i ditt fall. Och vilka alternativ det finns för att avlasta tarmen men ändå få i sig näring under en kortare period så tarmen fick återhämta sig lite.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ladylul
2016-06-21 10:15
#11

Till Ibssjuk Jag blir helt bestört när jag läser ditt inlägg. Har själv fått diagnos ibs för tre år sedan och insjuknade i inflammation i tarmen för nio månader sedan. Jag har kämpat för att få hjälp här kommer mina frågor och råd till dig : har du fått göra en gastro och koloskopi? Har läkarna tagit tester på clostridium eller andra bakterier ? De är skyldiga att utreda allt innan de sätter diagnos ibs!! Har du fått testa ev födoämnesallergier? Du ska inte nöja dig med att de ger dig mediciner utan en ordentlig utredning. Jag vet för dem gjorde det inte på mig. Jag har följt en diet från USA för att få en något sånär bättre tillvaro men vill att de ska göra en transplantation då min tarmflora är så känslig. Hör av dig om du vill veta mer! Kramar och sluta inte kämpa

Mallwan
2016-07-14 22:42
#12

Hej! Jag fick konstaterat IBS för 15 år sen. Hade fruktansvärda kramper o kunde spm du knappt stå. Fick åka hem från jobbet ibland. Hade fått någon tablett som kunde lugna ner magen frön gaser och ofta hjälpte det när jag la mig ner och masserade..Men för 5 år sedan började jag lite LCHF liknande diet .. Jag hade hört att det var bra mot IBS . Jag uteslöt bröd, müsli , pasta , men även potatis o ris eftersom jag också ville gå ner lite i vikt. Ersatte detta med grönsaker av olika slag, men också linser, kikärter och sådant jag faktiskt blev rekommenderad att INTE äta.. Har heller inte ätit lika mycket fett som dieten innefattar ,även om jag ätit mycket mer fett än vad jag var van vid,. Faktum är att jag inte har haft kramp nån gång sedan dess!!! REKOMENDERAS staekt att ta bort allt vad kolhydrater i form av ovannämnda och ersätt det med annat. Jag har känningar ibland ,men inte alls som förr! Håller tummarna att det blir bättre för dig!

Sundaychild
2016-07-15 17:51
#13

Jag har IBS sedan över 20 år, men de senaste åren har mitt immunförvar blivit så dåligt att jag har en hel mass andra besvär idag, som jag tror all kommer från tarmen.

Du har antagligen, som redan flera konstaterat, antingen candida eller överväxt av bakterier och / eller s.k. dysbios. Helt enkelt fel sorts mikrober i tarmen. Sjukvården har inte en susning, sök dej till en funktionsmedicinsk terapeut eller liknande.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
personAB
2016-08-16 22:35
#14

ibssjuk, jag har skickat dig ett privat meddelande.

[helga21]
2016-09-01 18:24
#15

Be att få bli mottager av en avförings donation. Jag skojar inte. Se på detta program.

http://www.svt.se/medicin-med-mosley

Mooniq
2016-10-09 07:55
#16

jag är 50 år, och har haft IBS i hela mitt unga liv. vilket är ett helvete. För 10 år sen testade jag lchf för första gången och magen blev frisk på mindre än 3 dygn.

Jag vet inte vad du äter, men kör en matdagbok. när och vad du äter och när din kropp går i baklås - kanske kan du se samband.

för många hjälper det att utesluta socker och spannmål och mjölkprodukter - kan vara värt att testa.

Om du vill testa mer så ta bort ris, pasta och potatis - ersätt med grönsaker av varierande sort - koka, råa, stekta, wokade, ugnsrostade

OM du har för mycket Candidasvamp så göds den av socker & stärkelse = kolhydrater. Candidan lägger sig som en hinna i tarmen och äter först- så att säga. Tarmen får mycket svårt att dra till sig någon näring alls.

Om du köper kallpressad ekologisk kokosfett- med smak och doft - så är den dundermedicin mot Candida. Ät 2-3 msk/ dag. du kan ha kokosfett i maten om du lagar asiatisk mat, du kan göra ischoklad där du värmer lika delar mörk choklad och kokosfett i vattenbad, häll över i isplatta, ställ i frysen, knacka ut bitarna efter en timme i en skål, förvara i kylen.

Lycka till ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: