Annons:
Etikettcolit-kolit-sjukdomar
Läst 1605 ggr
Urhasten
8/10/16, 10:58 AM

UK - kortisonbehandling

Jag lider av Ulcerös Kolit och har diagnos. Utredningen började 2011, men har i princip alltid haft problem med mage och tarm i perioder under min uppväxt. Nu har jag haft ett så kallat skov sedan i höstas -15, men är sjukskriven sedan i våras -16. 

Nu har jag tagit min första dos med kortison, 8 tabletter, 5 mg/tablett. Har någon av er gått igenom en kortisonbehandling? 

Känner smärta i bröstet, domningar och "rastlöshet" i armarna och ögonlocken hänger som bly. Tungan domnar och känns svullen (är ej svullen dock) och jag känner mig oförmögen att göra någonting. Är för trött för att göra något, för pigg för att sova, men jag lär ju däcka snart ändå. Har redan ångest, depression och panikattacker på grund av hela karusellen också så fruktar att det ska förvärras av kortisonet också. 

Ska givetvis kontakta min läkare om det här känns ohållbart.

Vänliga hälsningar,
Fett deppig

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Trixzen
8/12/16, 9:29 PM
#1

Hej! Jag lider av crohns sjukdom och har haft det i 2 ½ år nu. Redan när det upptänkte att jag hade crohns så fick jag börja direkt med kortison. Då tog jag predisolon, 5 mg tabletter x8. Trappade ner med en tablett i veckan. Har tagit dessa "kurer" 4 gånger nu och alltid samma sak händer. För mig var kortisonperioden hemsk.. Man började känna att kroppen blev öm (då kroppen binder mer vatten). Jag var pigg 22h om dygnet och helt slut se resterande 2. Energierna beror på tillverkningen av kortisolet i kroppen, om jag har uppfattat rätt. I alla fall, när jag började med de höga doserna kände man svullnad i kroppen och även tungan som gjorde att jag sluddrade väldigt mycket. Jag var otroligt deppig efter redan en vecka, började känna mig tjock och ful. Började tänka mörka tankar om mig själv. Som tur var hade jag familj, vänner och en pojkvän som försöker uppmuntra mig varje dag. Det behövdes för mig, men tyvärr räckte det inte helt utan jag kände mig ändå konstant nedstämd. För mig var det ändå viktigt att påminna mig själv att allt negativt jag tänkte på berodde på medicinen! Jag skulle tipsa dig att ringa din läkare och fråga om panikattackerna och smärtan i bröstet. Passa även på att be om insomningstabletter, de gör ett under på kvällarna! Hoppas du mår bättre snart!

Nils52
9/24/16, 9:15 AM
#2

Info om ulcerös colit:  www.kostdemokrati.se/wp-content/uploads/UC-eng.pdf

Eller på sida: slidegur.com/doc/4810323/-så-blev-jag-frisk-från-ulcerös-colit-

Sen så kan det vara bra att lämna bort gluten, vete, socker.

Upp till toppen
Annons: