IBS - Irritable Bowel Syndrome

Ni med IBS, hur hanterar ni vardagen?

2017-02-14 17:37 #0 av: Mårran90

Jag har haft problem med magen så länge jag kan minnas och under en period när jag studerade för några år sedan kunde jag inte slutföra utbildningen pga mina svåra magsmärtor som kom var och varannan dag. Sen dess har jag varit sjukskriven av psykiska skäl men har äntligen börjat må bättre och ska börja studera i höst och förhoppningsvis börja jobba snart.

Min oro är att mina magbesvär kommer störa mig mycket under utbildningen eller arbetet senare, jag tycker att de blivit mycket lindrigare men när jag blir nervös så är det oftast värre. Jag kan få så ont så att jag inte ens kan gå och varken toabesök, vätska eller mat hjälper.

Hur gör ni andra med IBS eller magproblem, har ni en strikt diet som ni följer eller äter någon "medicin" för att klara av vardagen? Finns det något kosttillskott man kan ta för att hålla magen lugn?

Får tillägga att jag bara äter vegetabiliskt så omeprazol och liknande i gelatinkapslar är inget för mig. :/

Tacksam för alla tips jag kan få!

Anmäl
2017-02-15 17:21 #1 av: aneri

Jag var vegan i 35 åroch hade hela tiden besvär som inte gick att göra något åt.Jag blev tvungen att operera tarmen men besvären fortsatte och när det blev dags för en andra operation bestämde jag mig för att sluta med veganska produkter. Nu har jag ätit enligt AIP i ett år och tagit två rågade teskedar gelatin varje dag och nu är mina tarmar bra. Men skulle jag åter äta veganskt så är det kört. Jag har försökt, eftersom jag är vegan i själ och hjärta. 

Lycka till. Jag vet hur besvärligt det är.

Anmäl
2017-02-16 23:27 #2 av: Mårran90

Det där lät inte alls kul, vad jobbigt! Som jag skrev har besvären blivit lindrigare och det var efter att jag slutade med kött och mejeriprodukter som det blev bättre, men jag kan få riktigt ont när jag är nervös inför något t.ex och därför är jag orolig nu när jag ska börja studera.

Anmäl
2017-02-17 13:17 #3 av: Agda

Min räddning är probimage. Utan den känner jag smärta av gaser, blir uppblåst, tarmrörelser gör jätteont (om jag ätit något magen reagerar på) och blir öm över hela magen. Tar den dagligen, och vanligen före jag äter middag.

Missade en tablett häromdagen och så ont magen gjort de sista två dagarna har den inte gjort på flera månader ...

För mig är det fisk, skaldjur och vitt bröd (med pålägg som hushållsost, gurka eller sallad) som fungerar bäst att äta. Men då jag mest är hemma så äter jag vad jag vill, är jag ute bland folk kan jag äta mackor och sedan äta lagad mat när jag är hemma igen (där det inte gör något om jag blir dålig i magen). Men jag brukar undvika kött och även quorn äter jag inte så ofta (reagerar ofta på stekt mat, om det inte är fisk).

Anmäl
2017-02-24 12:41 #4 av: Aleya

Jag har lärt mig att leva med detta. Jag tar loperamid eller dimor när magen är lösare än den brukar vara.
Undvika att stressa upp mig brukar också funka. Men jag hoppas att du kommer på något sätt att hantera detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2017-03-01 13:27 #5 av: Camla

Ibs kan vara parasiter.

Anmäl
2017-03-01 16:27 #6 av: Aleya

#5 dock är det standard att ta odlingar av avföringen när man har problem med magen. Så det borde ju synas i många fall om det är något sådant.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2017-03-07 18:03 #7 av: Daniel elf

Nu är det så här att svenska sjukvården gör bara odlingar på dom mest förekommande bakterier och parasiter inte alla tyvärr , men man kan göra själv privat men det kostar en del ,

Anmäl
2017-03-07 18:07 #8 av: Daniel elf

Eller det kan vara sibo , hormon balans ,dysbios pga stress, intag av inflamtionsdämpande ,candida,läckande tarm

Anmäl
2017-03-08 12:57 #9 av: anette1981

Hej! du kan ha fått s.k. kemisk intolerans (MCS) om du bott/arbetat/vistats i sjuka byggnader med mögel eller andra gifter i sig. Allt mögel är tyvärr inte synligt eller luktar. Men många har fått IBS-diagnosen men det är bara ett symptom som blir bättre genom att eliminera det man reagerar på. Vanliga symptom på MCS är: illamående, magont, kräkningar, halsont, feber, yrsel, muskelsvaghet, trötthet, knäsvag, svettningar, feber, frossa, frusenhet. Ja, det slår på alla system i kroppen. Kolla in riksförbundets superinformativa hemsida www.mcs-sweden.se Oerhört hjälpfull och grupper på Facebook lika så. Lycka till med måendet!

Anette

Anmäl
2017-03-25 04:52 #10 av: Madameh

Vad äter ni med IBS? Kokt potatis ris gisk grönsaker ost ägg? Havre?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.