Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2230 ggr
Storpudeln
4/4/17, 9:58 PM

Hjälp, vad kan det vara?

Hej!

Tänkte höra om någon känner igen sig och har idéer om vad det kan handla om för sjukdom(ar). Jag har så mycket olika symptom och borde uppsöka läkare, men känner att jag borde ha något hum själv först också. Kan det handla om en enda sjukdom eller flera olika? Har några i åtanke som jag tänker nämna, är de relevanta eller kan jag stryka någon?

Symptom:

- Överdriven trötthet, skulle behöva sova en stund på eftermiddagarna för att orka hela kvällarna, allmän trötthet och hängighet under dagarna, väldigt orkeslös. Orkar knappt stå längre stunder, sitter gärna ner.

- Uppsvälld, speciellt kring magen, kan kännas och se normalt ut på morgonen men mot eftermiddag/kväll har magen fördubblats i storlek.

- Viktuppgång/kroppen blir större.

- Mycket gaser och orolig mage.

- Överaktiv blåsa (?), blir hiskeligt många toalettbesök per dag.

- Migrän

- Dåligt närminne, allmänt glömsk och "snurrig".

Har tankar på diabetes, köldkörtelproblem, glutenintolerans, IBS, finns det någonting mer som passar in?

Annons:
2Sirius
4/4/17, 10:42 PM
#1

Hur länge har det varit så… Något du kan minnas ändrats i takt med att du fick dem. Medecin, kost, livsstil, ökad stress… Väldigt allmänna symptom de flesta, ingår i många sjukdomsbilder. Har själv mött båda sorter av läkare som säger gå hem och googla på det, och med attityden "tro inte du kan mer än mig som har studerat". Men i slutändan brukar frågan komma, har du några egna funderingar. Om de inte skickar hem en på Alvedon, " för det var inget fel."

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kim1980
4/4/17, 11:02 PM
#2

Har du ont med ? Tänkte grus i gången gallsten. Då blir man uppsvullen gasig mm och trött. Känner igen visa det du nämnde. För mig vissa det sig till sist med mycket krig tjafs. Att var 19 stenar i gallan. Till sist så gjorde dem operation jag. Halv året var smärtsam historia fick otroliga anfall. Men i början var det milt det kom gick problem flera år.

Sindri
4/9/17, 8:35 AM
#3

En del saker stämmer in på sköldkörtelproblem, men jag tror det handlar om att du äter fel. Uppblåst mage brukar vara typiskt för de som har problem med gluten eller laktos.
Läkarna kan väldigt lite om detta, det är faktiskt bättre att du läser på själv och testar att utesluta saker.
Jag har haft en del av dina symptom, slutade successivt med socker, bröd och hittade så småningom LCHF vilket har gett mig ett helt nytt liv. Är piggare nu än jag var när jag var tio år yngre.

[Devya]
5/24/17, 10:42 PM
#4

Overdriven trötthet kan ju bero på lågt hb. Inte så ovanligt faktiskt. Jag var extremt trött förra året. Då jag skulle och städa och såg en säng eller soffa så ville jag lägga mig ner och sova en stund. Jag gick och la mig väldigt tidigt för jag var så trött att jag knappt kunde hålla ögonen öppna. Det visade sig att jag hade väldigt lågt hb.

Jag tar dock inga järntabletter men då jag började med d-vitamin så blev det bättre. Hade ju också brist på d-vitamin.

Överaktiv blåsa- UVI? Kan vara bra att kola upp sig. Min vän hade uvi utan att ens ha några symptom alls och min andra vän gick och kissade massor hela tiden och det visade sig att hon hade uvi.

Gaser och orolig mage - dags att ändra dina matvanor? Eller är du väldigt stressad? Jag hade det i en period. Väldigt jobbigt men en kur på LCHF så var jag i skick. Slutade dock med LCHF senare och övergick till att normal kost men hälsosam sådan vilket fungerade för mig.

Det du skriver om att du har dåligt närminne och dylikt, påminner mig om stress. Jag hade också en släng av det samtidigt som jag hade magproblem. Allt var stressrelaterat vilket jag inte visste då för jag tyckte att det var roligt att ha en massa att göra.

annni
5/31/17, 8:02 AM
#5

IBS kan ju påverka både tarm men även blåsa. Dessutom blir man lite stressad över symtomen när man inte vet vad det är och det påverkar ju kroppen ännu mer negativt. Så IBS är inte omöjligt. Men givetvis ska du kolla upp för bara att slippa fundera hit och dit brukar bara det förbättra. Kommer de sedan fram till att det är IBS relaterat kan jag rekommendera fodmap kostbehandling. Det har hjälpt mig. Lycka till 🙂

Upp till toppen
Annons: