Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 9184 ggr
emeliiiiieee
2017-04-25 15:02

Inflammerade tarmar

Hur fick ni diagnos? Har hittills bara gjort rektoskopi som visar inflammation och prover som visar samma sak. Hur lång tid tog det för er innan ni fick en diagnos?

Annons:
Nils52
2017-05-12 16:45
#1

vid infl. i tarmar kan orsaken ev.  vara candida.  Vid candida bör man undvika socker, gluten, vete, mjölk. Finns en bok som heter "Candida" av Peter Wilhelmsson. Finns säkert på biblioteket. Det finns en video: http://www.candidagrupp.com/artiklar/

Info om tarm: http://magkliniken.se/5-steg-for-att-laka-en-lackande-tarm/

emeliiiiieee
2017-05-12 19:41
#2

Undviker i dagsläget ägg, socker, gluten, laktos, kött. Är inge bättre. och har ändå undvikit dessa saker sen i september.

Niseeu
2017-05-13 01:56
#3

Jag håller själv på och utreds för chrons och är i slutet av min utredning. Utredningen har inte tagit jätte lång tid, det som tog tid var att få komma till gastromottagningen. Vet du vilka undersökningar som ska göras mer än rektoskopin? Vad har din läkare gett dig för information kring det här? Jag undrar över om du har fått komma till en Dietist? Det är väldigt viktigt att du får hjälp med maten. Har du inte fått komma till en dietist så rekommenderar jag starkt att du ber din läkare att remitteras dig till en.

emeliiiiieee
2017-05-13 12:20
#4

#3 har tid för koloskopi i juni så väntar på det. Har varit hos dietist och enligt henne så spelar det ingen roll vad jag äter sålänge tarmarna är inflammerade. Ska bara undvika fett egentligen.

Niseeu
2017-05-13 12:57
#5

#4 Vad jag vet så stämmer det inte med dom tråden jag har fått av min läkare och dietist. Man ska undvika: Fett, fiberrik mat tex frukt och grönsaker fullkorns produkter ( kokta grönsaker går bra att äta), kål, starka kryddor. Man ska inte steka maten eller äta friterat. Det som är bäst för magen är att äta kokt mat som är snäll mot magen och äta målen så utspritt på dag som möjligt gärna tre huvud mål och några mellanmål. Du skulle kunna prova närings drycker om du har väldigt svårt att äta.

emeliiiiieee
2017-05-13 13:00
#6

Nu har jag ingen diagnos heller så dom vet ju inte vad det beror på så kanske drf jag fått annorlunda råd. 

Nu undviker jag så mycket ändå så har knappt något kvar att äta

Annons:
Niseeu
2017-05-13 13:05
#7

Dom råden som jag skrev är för personer med inflammerad tarm och chrons. Har du fått någon kost plan av din dietist?

emeliiiiieee
2017-05-13 13:17
#8

Ska tillbaka såfort jag fått diagnos men sen har hon även sagt att eftersom jag redan undviker exakt allt jag får ont i magen av så kan hon inte ge så mycket tips då det inte finns nått kvar att äta för min del.

Niseeu
2017-05-13 13:25
#9

Fast det är ju bland annat det dietisten är till för. Har du inte fått några recept på mat du kan göra? Om du berättar vad du kan äta så skulle jag kanske kunna hjälp dig? Hur ser dina matvanor ut? Hur många gånger äter du på en dag? Vad brukar du äta?

emeliiiiieee
2017-05-13 13:43
#10

Undviker all form av kött, fisk, kyckling, alla former av bönor, tomat, gluten, laktos, ägg, alla gröna grönsaker och frukter, socker, massa olika frukter. 

I dagsläget blir det mest sojaprodukter och ris typ. Det enda som funkar. 

Äter knappt  1 måltid om dagen då min mage inte orkar mer.

Niseeu
2017-05-13 14:47
#11

Jag är vegan så jag konsumerar inga animalier alls. Tycker du om soppor och tofu? Du kan göra ganska mycket med grönsaker och vissa rotfrukter, koka och äta med ris, soppa, grönsaks pure, stuvade grönsaker, grytor osv. Det finns mycket att välja mellan som potatis, kronärtskocka, Aubergine, spenat, röd/gul paprika, gul zucchini, jordärtskocka, ( morötter och broccoli kan du använda om du gör pure eller soppor) Vad kan du äta för frukter? Har du funderat på närings drycker? Om du äter så pass lite som du gör nu så är det väldigt allvarligt har du berättat för din läkare hur lite du äter?

emeliiiiieee
2017-05-14 11:17
#12

Kan äta alla röda frukter och bär såsom melon, jordgubbar, rött äpple. 

Ska försöka mig på att göra grytor och soppor och se om jag får behålla det. 

Har pratat med läkaren men kan inte göras nått innan jag fått diagnos tyvärr.

Niseeu
2017-05-14 14:32
#13

Okej tror du smoothies kan vara något för dig ? Det kan också vara en bra närings källa isåfall med frukter och bär som fungerar för dig. Jag hoppas verkligen du får hjälp fort nu och den hjälpen du behöver.

Annons:
emeliiiiieee
2017-05-14 15:14
#14

Har svårt för att dricka tjocka flytande så smoothies funkar tyvärr inte.

Niseeu
2017-05-14 15:57
#15

Okej. En annan sak som är viktigt är att du får i dig mycket vätska så vätskeersättning är väldigt viktigt att dricka dagligen speciellt om du har diarré och/eller kräks.

emeliiiiieee
2017-05-14 22:04
#16

Gjorde soppa på potatis, sojafärs, morötter och massa fler grönsaker som ajg faktiskt fick behålla bra :) Det känns lovande iallafall med grytor och soppor. Känns som om jag iallafall får behålla det :) 

Och vätska dricker jag. Fått tipset att dricka buljong för att få i mig saltet och sen dricker jag väldigt mycket vatten.

Niseeu
2017-05-14 22:18
#17

Det låter lovande att du fick behålla maten och jag hoppas att det fortsätter gå bra! Det är bra att du drycker mycket vätska som jag skrev så är det jätte viktigt. Buljong är en väldigt bra idé så det tycker jag absolut du ska dricka dock ska det vara en mild buljong som är snäll mot magen.

emeliiiiieee
2017-05-24 11:40
#18

Blivit inlagd med dropp pga uttorkning nu. Ska få både gastroskopi och koloskopi nästa tisdag 👌🏻

Niseeu
2017-05-24 11:48
#19

Det är aldrig kul att behöva bli inlagd men nu är du på ett säkert ställe som kan ge dig den hjälpen du behöver jag hoppas dom tar väl hand om dig! Det låter toppen att du både ska få göra gastroskopi och koloskopi snart har du fått göra någon gång innan?

wiki
2017-05-25 23:23
#20

Eftersom du äter så väldigt lite, och vad jag förstår, ganska så ensidig kost, så måste du be dem, när du nu ändå är inlagd, att de kollar hur du har med mineral- och vitaminämnen i kroppen. En vän till mig som har crohns tuppade av och det blev ambulans till akuten. Det visade sig att så gott som alla mineral- och vitaminnivåer låg långt under det normala. En inflammerad tunntarm har mycket svårare att ta upp näringen än en frisk tunntarm. Blir nivåerna i kroppen för låga, främst av magnesium och kalium, kan det det leda till en livshotande situation.

Annons:
emeliiiiieee
2017-05-29 21:45
#21

Har aldrig gjort detta innan. Fick iallafall i mig alla fyra liter laxabon via sonden. Ska be att dom tar prover på vitamin och mineralämnen. :) Imorgon är det dags. Är rädd nervös inför detta, speciellt gastron då det var hemskt att få sonden isatt

Maria
2017-05-30 08:13
#22

Jag har gjort gastroskopi och det är visserligen inte behagligt men det går att uthärda.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
2017-05-30 11:54
#23

Fick så mycket lugnande så minns inte så mycket ärligt talat 😂 Är dock besviken då dom inte hittar orsaken på mina problem

Maria
2017-05-30 11:57
#24

#23 Har du redan gjort din gastroskopi?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
2017-05-30 14:57
#25

JApp både gastron och kolon. Dom hittade inte ett dugg tyvärr. Togs däremot prover så får väl se vad dom visar

Maria
2017-05-30 15:51
#26

Fast på ett sätt så var det väl skönt att det var ok? men jag förstår vad du menar.

Vad säger läkarna om det? Har de några funderingar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
2017-05-30 16:32
#27

Absolut. Men vill gärna veta orsaken till kräkningarna, magsmärtorna och diarrerna. Men dom har ingrn aning

Annons:
Niseeu
2017-05-31 14:10
#28

#27 Självklart måste du få veta vad som är fel! vad är läkarnas nästa steg? 

Om jag förstår rätt så är inte din tarm inte inflammerad längre?

Silver83
2017-06-03 22:00
#29

Jag fick diagnos ca två veckor efter att jag hamnade på sjukhus. 

Var först på VC och där fick jag antibiotika mot en trolig infektion i kroppen. Det hjälpte inte och efter ca en vecka så blev det ambulans in till sjukhus. Efter nån dag blev det rektoskopi där det konstaterades att min tarm var inflammerad och därför ville de göra en koloskopi också. Den gjordes efter ca två veckor på sjukhus och då fick jag reda på att jag hade Ulcerös colit. 

Jag tog lång tid på mig innan jag ens gick till VC, för trodde att jag bara hade nån magsjuka. Men när det börjar blöda och man har ont som fan och det inte går över, då insåg jag att det var nåt värre.

emeliiiiieee
2017-06-15 19:35
#30

Var hos läkaren idag. Han har inte fått provsvaren från koloskopin men finns en risk att det är mikroskopisk kolit. Borde få svar och behandling om ca 2 veckor. Förutsatt att det är det då :)

emeliiiiieee
2017-06-28 18:25
#31

Provsvaren har kommit och dom visade normalt… Nu återstår att se vad nästa steg är

Niseeu
2017-06-28 18:39
#32

#31 Har läkaren berättat något om hur hen tänker gå vidare med det här? Hur mår du just nu har det blivit värre, bättre eller är det som vanligt?

emeliiiiieee
2017-06-28 18:59
#33

Min läkare är på semester just nu så vet inget. Ringde sköterska som sa provsvaret. 

Är sämre igen

Niseeu
2017-06-28 20:33
#34

Har du fått göra ultraljud av magen? På vilket sätt har det blivit sämre? Hur visar sig dina symtom just nu?

Annons:
emeliiiiieee
2017-06-28 21:24
#35

Har gjort ultraljud som inte visar något. 

Har väldigt väldigt vattning diarre upp mot 15-20 ggr om dagen. Och har så ont i magen att det är omöjligt att gå.

Niseeu
2017-06-28 22:21
#36

#35 Du har som sagt gjort många olika undersökningar för att se vad det skulle kunna vara för fel och allt ser fint ut vilket jag förstår är frustrerande men ändå positivt. Hur länge har du haft sån kraftig diarré? Din tarm lär ha svårt att ta upp näring vilket är jätte viktigt hur går det med att få i dig vätska? Det är också otroligt viktigt plus att det är sommar också vätske ersättning skulle vara väldigt bra om du köpte. Hur länge är din läkare på semester? Det låter som att du behöver träffa en läkare snarast. Vad har din läkare gjort för att att hjälpa dig och lindra dina symtom?

emeliiiiieee
2017-07-01 19:24
#37

Har börjat fundera om det kan bero på diabetes. Dricker som en tok och är ändå törstig och jämt kissnödig. Pratade med 1177 som sa att det kan ge sån här mage också.

Niseeu
2017-07-01 20:04
#38

#37 Jag är ganska insatt i diabetes och man kan absolut få konstig mage men inte så allvarligt som du har eller med dom symtomen du har och hade du haft det så hade läkaren sätt det på alla blodprover och det är mycket mer symtom än att man dricker mycket vätska när det kommer till diabetes. Du är antagligen så törstig för att du förlorar så mycket vätska på grund av din diarré samtidig som det är sommar och varmt. Men är du orolig så kan du alltid prata med din läkare och be om att få ta prover. Det var dock inte länge sen du var inlagd på sjukhus för att var uttorkad när var det du började dricka mycket vätska? Har man diabetes så är det flera symtom som spelar in och det brukar läkaren regera på väldigt fort.

Upp till toppen
Annons: