Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 2870 ggr
Zebra123
2017-05-09 21:25

IBS? Ångest? Chrons?

Hej! Jag är en 20åring med magbesvär som jag levt med nu i 8 års tid och har aldrig blivit tagen på allvar när jag sökt vård. Har alltid fått höra att det är magkatarr, och ja. Jag har magkatarr till och från och behandlas med omeprazol varje dag men det verkar bara bli värre och värre. Sedan augusti förra året blev det extremt. Jag har till och från kraftiga magkramper som har lett till svimningar, diarré och yrsel. Jag har gått ner ca 10kg sen detta men ingen verkar ta viktnedgången på vidare större allvar eftersom jag haft några kg övervikt. Jag har vart hos läkare för detta flera gånger och det har vart tal om att det är IBS eller att det kan tyda på chrons då jag gjorde ett prov som visade förhöjda värden på Kalprotektin. Nu för någon natt sen fick jag ett "anfall" av nått slag så jag spydde och bajsade konstant under 8h till den punkten att jag fick vätskebrist. Nu till min fråga: VAD SKA JAG GÖRA? Kan jag kräva snabbare vård trots att det finns de som borde gå före mig pga "det finns de som har det värre"? Har aldrig sökt akut för detta för jag hyser stor respekt till akutvård och skulle inte vilja åka dit om jag så hade en kniv igenom låret. (Överdrift men ni fattar poängen) är extremt trött på detta och jag kan nästintill inte längre sköta mitt jobb pga jag undviker att äta och dricka för jag är rädd att få kramper/bajsattacker/spyattacker. Snälla hjälp.. är det någon som har liknande symptom? Kan detta vara så "enkelt" att det beror på stress och ångest? Hur ska jag göra..?

Annons:
Zebra123
2017-05-09 21:32
#1

Kan även tillägga att jag har lågt blodtryck som kan vara en bidragande orsak till yrsel.. om det skulle förtydliga någonting.

Niseeu
2017-05-09 21:53
#2

Jag håller själv på att utredas för chrons och jag har fått kämpa länge med mycket lidande så jag vet vad du pratar om. Du får stå på dig gå till din läkare och be om att få göra koloskopi och samtidigt ta vävnadsprover från tarmen ( för blandat kolla efter infektion) gastroskopi och en speciell rönken som jag inte kommer ihåg namnet på just nu som också ser om tarmen är inflammerad. Nästa gång du svimmar, har outhärdlig smärta eller har diarré och spyr i flera timmar så är det viktigt att du åker in och får akut hjälp. Då går det fortare och din läkare kommer få mer press på sig. Om läkarna på akuten anser att det är allvarligt kan du bli inlagd och få göra alla undersökningar under tiden. Vad menar du med det finns dom som borde få gå före dig för att dom har det värre? Du har all rätt till vård och få hjälp som alla andra. Jag tycker du ringer läkaren imorgon och en bokar tid så du får utredas för chrons. Om det skulle vara det du har så är det jätte viktigt att du får hjälp fort då chrons kan gör mycket skada om den inte blir behandlad.

Zebra123
2017-05-09 22:27
#3

Tack för ditt svar! Ja jag får ta tag i kragen och ringa tillbaka till vc igen.. har alltid försökt att dölja mina besvär för jag vill inte vara som den som gnäller hela tiden.. men nu när det börjar bli så pass jobbigt att jag knappt kan äta tär det på mig. Är jävligt rädd för att få ett negativt besked som exempelvis chrons dock. Har haft mycket psykiska problem som ångest, adhd och vart deprimerad som gjort att jag får slita som ett djur med jobb och skolan och nu när jag övervinner de besvären förvärras magen.. kanske därför jag inte "tjatat" om hjälp. Men främst är det nog för jag aldrig blivit tagen på allvar när det vart något. Får ofta höra att jag inbillar mig eller att det är stress som orsakar då detta inte är "synligt" om jag inte spyr eller - ursäkta uttrycket, skiter ner mig framför läkarna. Lite så känns det.

Niseeu
2017-05-09 23:30
#4

#3 Vad bra att du tänker ringa tillbaka till vårdcentralen! Det värsta du kan göra är att försöka dölja dina problem som du märkt så gör det tyvärr bara saken värre. Det är väldigt tråkigt att du blivit så här dålig och inte blivit tagen på allvar. Mår du bättre nu psyskist eller har du det fortfarande jobbigt? Det du skriver är bland det värsta en läkare kan göra enligt mig att skylla det på stress, ångest eller psykisk ohälsa generellt är inte okej utan att utföra alla undersökningar som behövs för att utesluta diverse sjukdomar som kan orsaka det. Jag tänker att det vore bra om din läkare remitterar dig till en dietist så du får hjälp med maten? Det är väldigt viktigt att du äter och dricker ordentligt speciellt med dom problemen du har. Närings drycker kan vara en bra lösning tills du får träffa en dietisten så du får i dig så mycket näring du kan.

Nils52
2017-05-10 11:03
#5

Det finns ett ordspråk som säger att man inte skall säga ad andra skall göra, men i det här fallet skulle jag själv vända mig till en alternativbehandling. Ev. en homeopat eller någon som har en frekvensapparat (kollar upp olika tillstånd i kroppen),( här ett exempel: www.fotlankenfrekvensmadicin.se ),  Men Kolloidalt silver kunde också vara till hjälp,( mer info: silvertalks.jimdo.com ) , Vid problem med magen kan det vara bra att utesluta gluten, socker, vete, mm. Tips på en intressant bok, Charmen med tarmen.

Info om magproblem: www.madeleinemarcus.se/hälsoguiden/så-här-fungerar-det-i-mage-och-tarm-6779995

Annons:
Nils52
2017-05-10 11:10
Niseeu
2017-05-10 11:21
#8

#5 Var det inriktat mot mig? Isåfall så sa jag aldrig åt ts vad hen skulle göra utan gav endast råd.

Nils52
2017-05-12 16:51
#9

nej, det var inte riktat till dig Niseeu,  det var bara en allmän fras jag änvände mig av. Så det var ingen kritik. Lägger mig inte i vad andra skriver. Försöker endast komma med goda råd.

Upp till toppen
Annons: