Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 2046 ggr
Madde.js
2017-06-24 22:52

Magkatarr/IBS? Någon som känner igen dessa symptom?

Hej! Eftersom jag är ny här på forumet så hoppas jag att jag kommit rätt och att någon kanske känner igen sig i det jag skriver och kan ge lite tips och råd ang mitt nuvarande magproblem som inte vill ge med sig. Ska försöka fatta mig kort. Det började i julas med att jag fick magkatarr (antar att det var det även om symptomen då inte var riktigt samma som när jag hade det första gången för många år sedan). Jag sökte mig förstås till vc och fick prata med en läkare där som skrev ut Omeprazol. En vecka efter att jag ätit dem (1 tablett om dagen 20 mg) så började symptomen krypa fram igen och jag träffade läkaren igen som då sa att jag skulle ta dubbel dos och sen försöka trappa ner efter hans instruktioner. Någon nedtrappning har inte funkat och äter fortfarande 40 mg/dag. En tablett morgon och kväll. Symptomen som jag nu har är lite varierande. Det kan gå ett par dagar utan att jag känner något alls, sen kan det komma en dag som jag mår lite illa från det att jag vaknar och 1,2 eller 3 dagar framåt för att sedan bara helt försvinna. Jag kan äta i princip vad som helst utan att magen säger ifrån och blir värre. Doktorn har gjort tester och kollat gluten/laktosintolerans, kollat om det funnits någon magsårsbakterie, kollat leverfunktion och en massa andra saker och alla tester ser toppen ut. Det enda magen egentligen inte klarar av alls är kaffe..alkohol har jag inte ens vågat testa. Förutom illamåendet som kommer ibland kan jag känna som en "klump" i magsäcken, som en kall luftfylld boll i storleken av en golfboll..det är så nära jag kan komma en beskrivning. Det gör inte ont eller så utan känns bara väldigt obehagligt. Denna känsla kan också smyga en bit upp i mellangärdet, som att den här lilla bollen skulle läcka, men inte som sura uppstötningar. Förr kunde jag känna som en klump i halsen som kändes som knäckebröd som hade fastnat men just den känslan är inte kvar på samma sätt. Läkaren säger nu att jag ska testa medicin mot IBS men jag tvivlar på att det är det som är problemet, toalettrutinerna bland annat funkar som vanligt och är inga problem och det är inte mycket som stämmer in på mig när jag läser om just IBS. Kan däremot känna mig lite öm i tarmarna ibland om man trycker på magen. Även om detta inte låter så himla farligt så är det hemskt jobbigt att gå med denna "tunga" känsla i magen utan att veta vad det är. För jag känner min mage och vet att något inte står rätt till. Jag är 25 år, äter regelbundet efter alla konstens regler, motionerar och har i allmänhet en väldigt sund livsstil. Finns det någon där ute som känner igen sig eller som har en teori? Genom att bara veta vad det är eller kan vara så hade det känts lättare att leva med, men jag är alldeles för envis för att bara acceptera att detta är något jag måste leva med för gott utan att veta vad det är och beror på. Ett stort tack till er som orkar ta er igenom texten!

Annons:
[Wijnja]
2017-06-24 23:46
#1

Har haft samma symtom jag mår inte illa längre har bara ont i magen

Niseeu
2017-06-25 01:48
#2

Har läkaren några andra funderingar kring vad det kan vara förut ibs? Har du fått rönka magen? Om ingen rönken gjorts kan du fråga din läkare om du kan få göra en för att se om den visar något. Din läkare har gjort mycket tester som inte visat någonting så det är positivt och eftersom du har fått göra så mycket tester så visar det också att din läkare tar ditt problem på allvar.

Madde.js
2017-06-30 10:32
#3

Tack för era svar! Niseeu: nej inga andra funderingar. Jag skulle komma tillbaka i september efter min läkares semester för och se hur symptomen ser ut då. Jag har inte fått röntgat magen, han säger också att koloskopi är onödigt pga av att alla tester ser så bra ut. Men kan ju ligga på där och försöka få mig en tid till båda dessa undersökningar också, känns ju skönt att verkligen ha kollat med alla verktyg man kan. Ja precis, känns absolut inte som att han struntar i mina problem, det jag tänker på är bara om det kan vara så att jag faktiskt har en allergi av något slag men som inte synts på de testerna han tagit.

Madde.js
2017-06-30 12:10
#4

Gastroskopi menar jag ju såklart*

Upp till toppen
Annons: