Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 17996 ggr
Sess
2009-05-19 00:44

IBS-Starka magsmärtor

Snälla, någon som vet……

Vår son 20 år fick en bakterie när han var på klassresa till Riga för 2 år sedan.

Han har ständigt ont men ibland tar det i så han nästan svimmar. Har energi för ev 2 timmar i bästa fall per dygn.

Han är helt utredd på sjukhuset och tjocktarmen jobbar inte. Han äter Forlax för det så den biten fungerar (mjukar upp, smörjer men påverkar inte kroppen för övrigt)

Han var inlagd på sjukhus efter påsk och låg på dropp (helt tömd) men hade iallafall lika ont. Då fick han Ketogan, flera omgångar men det blev ingen skillnad! Lika ONT!

Ketogan är ett narkotiskt analgetikum som används vid alla former av svår smärta , till exempel vid cancer, njur- och gallsten, frakturer…(Wikipedia)

Alla vanliga mediciner Papaverin Imogaze Egazil Pronazen har han testat men ingen verkan förutom biverkningarna.

Han har svårt att somna pga smärtorna och han vaknar med en väldigt hög puls.

Han har dragit ner på kolhydrater tidigare men inte märkt någon skillnad men har börjat igen.

Hjälp, snälla någon som vet vad vi skall göra.

Självklart kommer han att äta utan kolhydrater i förtsättningen men smärtorna, hur lång tid kan det ta innan de försvinner på kosten?

Finns du som upplevt samma situation och som blivit bra?

Han har haft intensivt ont i ett halvår nuGråter

Alla tips för att slippa smärtorna mottages tacksamt !

Kram 

Sess

Annons:
lightseeker
2009-05-19 22:59
#1

jag skrev nyss ett svar i en tråd här och beskrev mina egna diagnoser.
Jag undrar: vad var det för slags bakterie som han fick i Riga?

och är det verkligen en mag- och tarmläkare som har ställt diagnosen IBS?

Om jag vore som er så skulle jag lägga in sonen och vägra att gå därifrån tills dom har fått ner honom i smärtnivå.
Det brukar ju göras smärtutredningar och sådan omfattande smärta måste ju finnas en annan förklaring på än en två år gammal bakterie eller IBS, tycker jag.

Sök en privatläkare, om ni inte får tillräckligt med hjälp inom den allmänna vården.

fenixthebasketcase
2009-06-08 14:47
#2

Jag har sökt privatläkare men det var flera års väntetid… Har ingen aning om hur jag ska komma till en sådan. =/

tjoffsa
2009-06-08 14:53
#3

flera års väntetid?!! Förvånad

fenixthebasketcase
2009-06-08 14:55
#4

Ja, i malmö. :S det fanns inte ens möjlighet att sätta upp mig på någon väntelista. :S

tjoffsa
2009-06-08 15:26
fenixthebasketcase
2009-06-08 16:12
#6

Det är riktigt ångest. Det finns ju ingen möjlighet alls att ställa sig i kö, så hur ska man då kunna komma dit? :S

Annons:
hanbrk
2009-06-08 22:46
#7

Sedan jag tog bort mjöl, mjölk, jäst, och minskat otroligt mycket med sockret så har jag varit jätte bra i magen. Jag tar även saltsyra och enzymer till maten. Min mage mår bättre än aldrig förr. Sen har jag märkt att när jag äter något som innehåller konserveringsmedel, E211, E202 mm. samt sötningsmedel får jag så fruktansvärda smärtor i magen att jag inte vet vart jag ska ta vägen, magen sväller och blir så stor så man ser höggravid ut och håller på att sprängas, smärtan är så hemsk så man knappt kan andas i bland. Ingen aning riktigt vad dessa problem uppstår av, läkarna hittar inget fel på mig.. så jag har helt enkelt fått prova mig fram själv och upptäckt vad som är mer och mindra bra för min mage. Är han testad för gluten intolerans, samt laktos/mjölk?

Men testa Alpha Plus vitaminer, Saltsyra och enzymer. 

Lycka till!

fenixthebasketcase
2009-06-09 12:18
#8

E211 + E202, är det inte vad som finns i bacon?

IaMiaMaria
2009-06-16 10:59
#9

#8 Dessa finns i ost, saft, sylt, majonäs, vissa bröd, färdiga tårtbottnat, you name it.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

fenixthebasketcase
2009-06-18 15:12
#10

Ja, fast de sakerna äter man väl ändå inte. ;)

MissGreen
2009-09-20 01:44
#11

#6 du ringer upp en doktor =)det är väl inte flera års väntetid?….jag gick till privatläkare och gjorde gastroskopi. var väl 3 veckors väntetid.

#1…har bakterien slagit ut hela tjocktarmen som slutat arbeta? på din beskrivning låter det som att han är sängliggande?

min bror fick en amöba/parasit i tarmen när han var i ryssland för några år sedan. han fick i sig den genom duschvattenet. (där ska man alltid koka vattnet innan man dricker det).

han fick väldiga besvär och smärtor. fick komma till läkare för undersökning. då var amöban/parasiten redan död/avliden men den biten av tarmen där den hade suttit den slutade fungera. där finns inga tarmrörelser längre och så kommer det att förbli.

den kost jag skulle rekomendera är vegetarisk eller en kost där man helt utesluter rött kött men käkar det vita dvs fågel och fisk. rött kött är mycket svårsmält och kan ställa till ännu mera oreda i en redan skadad och sjuk tarm.

och du….sätt press på läkarkåren. dom finns där för Er. kräv hjälp.

Ulf-S
2009-09-20 12:19
#12

Rött kött är något av det mest lättsmälta man kan äta.

MissGreen
2009-09-20 14:09
#13

#12…kött tar mycket längre tid på sig att passera genom tarmen än grönsaker.

köttet har en helt annan nedbrytnings process i kroppen och det är den som kan vara jobbig för dysfunktionella magar.

Annons:
Ulf-S
2009-09-20 14:28
#14

#13: Kött är lättsmält normalt sett, så är det bara. Det löses upp i magsäcken, vilket inte grönsaker gör. För någon som har känslig mage kan t.ex. kål, broccoli och även "snällare" grönsaker vara jobbiga.

Har man problem med att smälta kött kan det t.ex. bero på brist på saltsyra i magsäcken, eller något man väljer att äta tillsammans med köttet.

MissGreen
2009-09-20 14:58
#15

#14

eftersom du är så bestämd i din uppfattning så ska jag inte säga emot dig. var och en lever efter sin egen sanning.

Ulf-S
2009-09-20 15:03
#16

#15: Så länge man själv tycker sig veta vad som gäller så är allt bra…?

Intressant inställning, hoppas det funkar bra för dig!

Flört

MissGreen
2009-09-20 18:28
#17

#16…kanon vettu ;)

Imse11
2016-03-12 11:17
#18

Läs på om GAPS-dieten. Introduktionsdieten där får ner en inflammation i tarmen väldigt snabbt. Jag har fått mer tarmrörelser av den. Läs även på om Candida! Finns bra sådana grupper på Facebook som t ex "candida cleanse Sweden".

lightseeker
2016-05-17 14:53
#19

Sess, hur har det gått för din son?

grandma
2016-05-18 17:35
#20

Sess har inte loggat in på iFokus sedan 2014-06

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
Sundaychild
2016-05-20 18:05
#21

Jag har haft IBS i över 20 år, och alltid trott att jag inte kan äta grönsaker. Har fått svullen och bubblig mage av dem, och oftast diarré. Sedan gick jag till en näringsterapeut som satte mig på inflammationshämmande diet. Nu äter jag MYCKET grönsaker, men helst tillredda: brysselkål, broccoli, squash, paprika, lök, morot mm. Till det lite fisk och kyckling, mycket olivolja, kokosolja, bär och frukter. Min mage mår kanonmycket bättre! Jag har alltså lämnat allt bröd och mjöl (framför allt gluten, men än så länge försöker jag undvika spannmål helt), inget socker, inga komjölkprodukter (getost ok), inget rött kött. Är jätteglad att jag hittade min funktionsmedicinaska terapeut.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Upp till toppen
Annons: