Annons:
Etikettcolit-kolit-sjukdomar
Läst 17902 ggr
Malinnsan
2012-01-22 10:55

Ulcerös colit

Hej!

Sedan 4 år tillbaka har jag levt med sjukdomen Ulcerös Colit. De första två åren var hemska och jag fick medicin på medicin men ingen hjälpte utan förvärrade hela situationen. Tillslut fick jag även ta till kortison kurer. Läkarna hade inga svar att ge till mig och jag blev allt mer kraftlös. Jag gick mitt andra år på gymnasiet när det bröt ut och det var inte helt lätt att orka med skolan. Under det tredje året var jag så sliten att jag ansåg att jag inte orkade fortsätta såhär. Jag började studera själv på distans och gick till skolan bara för att göra prov och redovisningar.

Jag sökte en annan utväg ur sjukdomen när jag en dag läser på min dåvarande medicins bipacksedel, 1 av 100 drabbas av hudcancer! Detta hade jag inte blivit informerad om det minsta och allt mitt förtroende för läkarna sjönk till botten. De hade inte hjälpt mig det minsta under ett och ett halvt år som jag nu ständigt kallats till olika besök och undersökningar. Måttet var rågat när jag nu ser att det gett mig en medicin som framkallar en annan sjukdom… cancer! Helt otroligt! Dessutom utan min vetskap.

Jag började leta efter andra lösningar på mitt problem. Jag gick till en alternativ medicin behandling. Jag började ta ackupressur behandlingar varvat med zonterapi och fick genast snabbt gensvar från min mage. Från ca 20 toalettbesök per dag till ca 5 bara under de första behandlingarna! Vilket gjorde en enorm skillnad för mig, jag hade mycket mera kraft och skärpa sen vågade jag faktist röra mig lite mer utan att känna stressen av att ha närhet till en toalett. Jag slutade ta mina mediciner och ersatte dom med kosttillskott. Samt började utesluta alla mjölkprodukter. Jag började intressera mig för Kinesisk medicin som innefattar så mycket mer än att bara dämpa symtomen som övriga läkare hade försökt med utan resultat. Min terapeft ville istället ta reda på orsaken och därmed kunna bota sjukdomen helt, vilket är helt rätt inställning. Efter ett års behandling kände jag mig näst intill återställd men det var fortfarande något som irriterade magen. Jag visste bara inte vad! Jag började söka på nätet…

Jag hittade denna länk:

http://ulcerativecolitishealing.files.wordpress.com/2011/06/uc-bok-2008-10-254.pdf

När jag började använda mig av basallergikost kändes det först väldigt jobbigt och annorlunda men sakta och säkert föll bitarna på plats. Jag blev frisk! Jag lärde känna mig själv och är härdanefter min egen doktor och terapeft. Jag lyssnar på min mage när jag äter eller påverkas av yttre påfrestningar och det har gått jättebra!

Jag vill hjälpa alla som har det jobbigt med problemmagar för det förstör hela tillvaron. Det här hjälpte mig och jag har inte tagit en medicin nu på flera år. Våga söka andra vägar som fungerar för just dig!

Finns det fler som har erfarenheter av liknande? Kom gärna med tips!

Annons:
[duejpjds]
2012-01-23 13:06
#1

Va roligt att läsa någon mer som verkligen har blivit hjälpt av basallergidieten! Jag tycker hela teorin är jätteintressant, hur det hänger ihop… Har också läst "nu räcker det" av Ursula Jonsson och rekommenderar den :) Den sida du länkar till är också jättebra, hennes bok är lätt att förstå och ger bra råd om kosten.

Har själv ingen diagnos för mina magproblem men mår bättre av att utesluta mjölk o gluten. Önskar att fler skulle ge den här dieten en chans!

Qamilla
2012-01-24 08:52
#2

Kul att läsa. Även jag har blivit helt frisk från min svåra UC med hjälp av kosttillskott och lågkolhydratkost. Var väldigt tacksam att jag gått kurser om kosttillskott och hur man botar sig själv med kosttillskott när jag blev sjuk och min medicin inte hjälpte. Då ville läkarna pracka på mig medicin som var "livsfarlig" men jag dammade av mina kunskaper och läste på igen och helt plötsligt, enligt läkarna, så fungerade min medicin som enligt dom inte borde fungera på mig eftersom den var för svag.  Flört

Sen när jag hittade iHerb.com (i USA) som levererar kosttillskott till en bråkdel av priserna i Sverige så mer än halverades mina kostnader för tillskotten. Att dom dessutom har billig frakt gjorde inte saken sämre.

 Vill du prova www.iherb.com så använd koden: QAM939 så får du 5 dollar rabatt på din första order.

Malinnsan
2012-01-24 09:00
#3

Ska kolla upp era tips :) roligt att se att det finns andra möjligheter än livslång medicinering :)

[Cleopatra]
2012-01-24 14:09
#4

Jättebra länk, tack för den :)

Urhasten
2017-12-16 20:31
#5

Tack för ett magiskt inlägg. EXAKT vad jag behövde läsa nu. Väcker liv i en gammal tråd, bara för att säga tack. Så tack! 🌈

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Wijnja]
2017-12-22 22:46
#6

Intressant läsning tack för informationen hur mår du nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: