Annons:
Etikettcrohns-sjukdom
Läst 12531 ggr
mimåne
11/22/13, 3:40 PM

utvidga förträngning

Är det någon här som har prövat att utvidga en förträngning med en ballong under en koloskopi? Jag ska genomgå detta snart i hopp om att jag kan undvika eller åtminstone skjuta upp en operation. 

Jag skulle vilja höra om era erfarenheter, hur fungerade det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
11/23/13, 11:05 PM
#1

Verkligen ingen här som gjort detta? Jag kan ju omöjligt vara först!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[annajohannas]
11/24/13, 2:32 PM
#2

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av detta, men hoppas att någon kan hjälpa dig.

mimåne
11/24/13, 10:37 PM
#3

Ser att det är 299 stycken människor här på mag och tarmsjukdomar iFokus som läst detta inlägg, och fortfarande ingen som gjort detta?

Känns ju som att det borde vara ett relativt vanligt ingrepp?

#2 Tack, jag hoppas också!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[annajohannas]
11/25/13, 12:21 AM
#4

#3 Det verkar inte vara så vanligt bland våra besökare, eftersom ingen har svarat.

mimåne
11/25/13, 5:23 PM
#5

#4 Även om min känsla säger att det borde vara vanligt, så har du rätt i att det inte verkar vara det här på sajten.

Crohns är också vara en relativt vanlig sjukdom i sverige, men verkar inte gälla för iFokus heller.

Men om utvidgning av en förträngning ska vara bekant någonstans, så borde det väl vara här. Eller finns det någon annan sida jag kan fråga på tro?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

grandma
11/26/13, 7:05 PM
#6

Du kanske kan höra på magotarm. De har en chattsida som man kan fråga på. 

Du har alldeles rätt att crohns är en relativt vanlig sjukdom men det är möjligt att folk inte hittar in hit eller att de inte vågar skriva av olika anledning. Förträngningar i tarmen har jag för mig att jkag läst om här tidigare men jag kan missta mig. Har du använt sökfunktionen?

http://magotarm.se/

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
Stamphustommy
11/29/13, 9:39 AM
#7

Hej mimåne..  Jag har fått testa detta med sk. ballong-sprängning av förträngningar på tunntarmen, eller det är i skarven som har blivit efter en gammal operation. Det sitter i själva övergången mellan tunntarm och tjocktarm, för det är just där jag har haft som mest problem av min crohn. Första gången jag fick prova det så var jag till sjukhuset i Örebro och fick det utfört, det enda som jag kan säga om just den gången är att det bara var till mycket lite hjälp i ca. 2-3 veckor. Efter att det hade gått några veckor så hade tarmen återgått till den diameter som den hade före sprängningen, så inte kan jag ge detta med ballong-sprängning något stort plus. Men den andra gången det blev utfört, så blev det på mitt hemma-sjukhus i Torsby det skulle göras av överläkaren på kirurgen där. Och det gick helt galet, läkaren blev så hårdhänt och vårdslös att han skadade min tarm. Så jag blev kvar på sjukhuset i över en månad, efter att jag fick skäras upp och de plockade bort halva mitt då kvarvarande tarm-packet för det var så sammanväxt så det mer liknande ett garnnystan av bindväv. Nu var det säkert så att just läkaren som utförde sprängningen på mig, blev så uppspelt och tyckte att han skulle nog fan också fixa min tarm så att jag blev betydligt bättre. Men det fick jag verkligen fan för, jag lämnade in en "typ" av anmälan till patientförsäkringen för att ev. få lite ersättning för att jag blev förstörd för all framtid och även kanske något för sveda och värk som det så fint brukar kallas.. Jag fick endast ett i mina ögon mycket oförskämt svar, du får verkligen skylla dig själv för att du går med på något så farligt som en ballong-sprängning av tarmen. Men inte var det någon som talade om för mig att det var så hemskt farligt som patientförsäkringen ville göra gällande, men det är väl så det går till när något som kan ev. gå fel skall utföras. För om de talade om hur farligt det är, då skulle det inte bli någon som gick med på något sådant. Så enligt mig är en sk. ballong-sprängning lite för kortvarig verkan av resultatet, om det nu skulle lyckas som det är tänkt. Och om det går helt fel som det gjorde för mig, ja då kan jag bara hoppas att det inte drabbar den det drabbar så hemskt som jag blev drabbad.. Skulle det mot all förvåning fungera mycket bra och tarmen skulle hålla sig öppen i själva förträngningen mycket länge,  ja då kan jag bara gratulera och säga att det trodde jag absolut inte..  Ha det nu så gott, och jag hoppas verkligen att det lyckas med en ballong-sprängning för dig..  MVH: T.P.  (Stamphustommy)  ps. Vill absolut inte skrämma någon, men eftersom jag själv blivit drabbad väldigt hemskt. Så tycker jag att alla som skall genomgå något sådant, verkligen skall få reda på alla möjliga problem som kan uppstå och sådant som kan gå fel..     ds.    pps. Fråga så mycket du bara kan a.n.g. denna ballong-sprängning och dess ev. problem som kan komma i samband och efter, så tala med din läkare eller den läkaren som skall utföra själva sprängningen. För det är mycket viktigt att den som skall göra något sådant som vid ett fel eller skada blir mycket invalidiserad för resten av livet, kan bestämma om det verkligen är värt att gå igenom detta som kan med mycket otur förstås men det kan gå mycket fel. Tänk på det….   ..   ,,   ds.

mimåne
11/29/13, 1:39 PM
#8

#7 Tack så hemskt mycket för att du tog dig tiden att berätta din historia. Det uppskattar jag otroligt mycket och jag är ledsen att det gick så för dig.

När jag pratat med min läkare, samt en kirurg om utvidgning med en ballong så påstår dom att ingenting kan gå fel. Det enda som kan hända är att det inte går att vidga den bara? Kan jag lita på det eller tycker du att dom har fel?

Sedan har jag aldrig hört ordet "sprängning med ballong" i samband med detta ingrepp?! Sprängning??! Låter ju inte trevligt alls! Fyller dom ballongen med så pass mycket luft att den sprängs?!

Hur kändes det under själva ingreppet för dig? Hade du mycket smärtor och obehag? Jag funderar på att fråga om jag skulle kunna få bli sövd under ingreppet då jag hade en traumatisk upplevelse vid en koloskopi. Det gjorde så fruktansvärt ont och kan tänka mig att detta är ännu värre?

Min läkare har bekräftat att det kan vara en kortvarig lösning eftersom att det är en risk att förträngningen återkommer och behöver göras om. Men att det skulle kunna gå så fort som på några veckor uppfattade jag inte det som? Isåfall kan jag tycka att det inte är värt det. Men å andra sidan så behöver jag en operation om jag inte gör detta ingrepp. Jag är lite kluven och du har absolut gett mig en tankeställare kring detta. Är så tacksam till dig

Medarbetare på akvariefisk ifokus

grandma
11/29/13, 8:25 PM
#9

# 7 Hu en sån skräckhistoria. Det låter inte alls kul, framför allt när du inte ens kan få någon ersättning. När gjorde du den här "sprängningen"? Nyligen eller längesen? Jag hoppas på det sistnämnda för då kan man hoppas på att utveckling har skett på området.

# 8 Jag förstår att du tar dig en funderare efter det här och det kanske man också ska göra men fråga läkarna igen om vad som kan hända i värsta fall. 

Jag önskar dig lycka till hur du än gör och berätta gärna. Har du varit in på magotarm-sidan ännu?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

mimåne
11/29/13, 8:29 PM
#10

Jo jag har varit inne där men hittade inte riktigt rätt på sidan. Om jag väljer att gå igenom denna vidgning av förträngningen, så kommer jag absolut att dokumentera om det här i tråden efteråt.

Men nu är jag osäker faktiskt, känns som att det är mycket jag inte vet om detta igrepp. Får väl ta och slå läkaren ett pling igen kanske..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Stamphustommy
12/5/13, 8:45 PM
#11

Hej mimåne.  Du skall veta att min avsikt absolut inte var att skrämma dig för den här typen av utvidgning som läkarna kan göra med hjälp av en ballong som jag tror fylls med vatten under ganska högt tryck, och att en del kallar det för ballong-sprängning eller tarm-sprängning är inget att bry sig om.(Även vissa läkare kan ibland uttrycka sig just så) Men att det kan gå fel så att tarmen skadas är absolut inte någon lögn eller överdrift, har för mig att sjukvården räknar med ca. 10-15% som är vanligt att det blir skador efter just en sådan koloskopi med tarm-utvidgning med hjälp av ballong.. Om du söker med hjälp av "Googel" t.ex. och söker på "Vad kan gå fel vid ballong-utvidgning eller ballong-sprängning vid tarmförträngningar" så skulle jag tro att du får upp flera olika texter om just detta. Både av privatpersoner som varit med om liknande saker, och även texter av läkare som förklarar och talar om hur det kan gå till när det blir fel.. Gör ett försök så får du se vad du hittar, nu är väl inte 10-15% fel så otroligt mycket kan tyckas. Men när det råkar att drabba en själv då hjälper det förstås inte om det endast hade varit 1-2% som kunde ha gått fel eller om det hade varit 80-90%  Det är lika besvärligt för det, för jag trodde väl aldrig att det skulle drabba just mig. Jag tyckte att jag var sjuk så det verkligen räckte gott och väl ändå, och i ärlighetens namn så kan jag inte med 100% säkerhet säga nu att om läkarna hade typ varnat mig före de utförde ingreppet som ställde till det så illa som det nu gjorde. Så var jag så uppledsen på att magen bara krånglade nästan ständigt, så jag kanske hade gått med på att låta dem utföra koloskopin med ballong-sprängning/utvidgning av tarmens förträngning.. Det är förstås väldigt lätt att vara efterklok, men när man aldrig har varit utsatt för just en sådan skada tidigare. Då blir det helt annorlunda det kan jag lova, för nu vet jag hur jävligt det kan bli.. Men om du tror att det kan hjälpa just dig, då tycker jag att du skall prova. Men fråga så mycket du bara kan och leta på nätet för det kan i alla fall hjälpa dig på så sätt att du liksom känner dig något lugnare och det är inte det sämsta, för om man tycker och känner sig säkrare på en viss sak så garanterar jag att man i alla fall mår mycket bättre.  Ha det nu så gott.  Och lycka till med exakt allt här i livet, och särskilt det som har med sjukvård att göra för det är väldigt ofta inte så kul i vanliga fall..  Jag vet detta, p.g.a. all kontakt med sjukvården under väldigt många år. Och det är tur att man glömmer det som har varit det besvärligaste, och så kommer man endast ihåg det som har varit någorlunda trevligt. Men jag personligen har väldigt svårt att glömma just detta med att jag blev söndertrasad invändigt och att min tarm blev förstörd, och det bara för att det skulle bli för dyrt att skicka mig de 23 milen till sjukhuset i Örebro där de tidigare hade utfört denna koloskopi med ballong-sprängning/utvidgning av förträngningen. Visserligen fungerade inte den utvidgningen mer än max tre veckor innan den drog ihop sig tillbaka, men det kanske berodde på att den läkaren i Örebro var mycket försiktig och inte släppte på så högt vattentryck att tarmens förträngning inte gick sönder heller. Jag är fortfarande mycket arg på just den läkaren här i Torsby som skadade mig så fruktansvärt enligt mig, för hade jag bara misstänkt att något liknande kunde hända så hade jag gladerliggen betalat Örebro resan för riktig genomförd ballong-sprängning/utvidgning som slutresultat förhoppningsvis måste förstås tilläggas. För man vet förstås aldrig, det kunde naturligtvis även gått fel där också. Men det är förstås inte något som jag tror, utan den läkaren som utförde ballong-sprängningen/utvidgningen på mig tidigare i Örebro han visste nog hur det skulle utföras. Jag vet och känner att det är jävligt jobbigt att gå och mer eller mindre "hata" den jävla läkaren som skadade mig så in i helvete, men det är förstås inget som jag kan styra över helt. För när det händer något sådant, och så är det nästan så att läkaren tycker att det är mitt eget fel och jag får skylla mig helt själv. Han tyckte inte att han hade gjort något fel, utan det berodde mer på att jag hade dåliga och svaga tarmar för den skulle inte gått sönder av det som han gjorde med kolloskopet invändigt i min tarm. Men det är vad han tycker, jag har då fått en bestämd uppfattning av att han skiter i det hela. Han har säkert mycket viktigare saker att göra, och det kan jag också förstå men det hjälper förstås inte mig det allra minsta..  Tack för denna gång.  Lycka till med din ballong-utvidgning, om du nu kommer att göra den. Men det tycker jag att du skall göra om du verkligen känner för det. Och jag ber verkligen så mycket om ursäkt, för att det blev så hemskt mycket text. Det var absolut inte meningen, det liksom bara blev så..   Hej..  ..

mimåne
12/7/13, 12:00 AM
#12

Jag menar ordagrant att jag fått en tankeställare av det du skriver, inte att du skrämt upp mig. Jag blev bara lite chockad att jag skulle få en sådan historia här på iFokus då det inte verkade vara någon här som gjort detta Och, för att min läkare samt kirurgen påstod att ingenting kunde gå fel.
Det visar bara hur stor tillit vi verkligen lägger på våra läkare och att de i sin tur inte berättar allting åt sina patienter.

Jag funderar allvarligt på att behöva slå min läkare en signal och konfrontera om detta. Men det är ju inte super kul att störa dem i sin "förfärliga upptagenhet"..

Jag skulle vilja fråga dig hur detta påverkar dig och din tarm idag? 

Att läkaren som utförde detta på dig skadade din tarm, är det något som kan hända vid enbart koloskopi också tro? För koloskopi verkar ju var och varannan människa gå igenom nu för tiden och aldrig har man hört om någon tabbe där?

Eller var det något specifikt verktyg läkaren använde vid utvidgningen som skadade dig?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Leionungar
12/7/13, 10:48 AM
#13

Hej, måste bara fråga vad som hände dej när du gjorde din koloskopi, har nog en sådan att se fram emot eftersom jag nyss fått veta att jag har ulcerös. Fick du ingen bedövning eller???

Annons:
mimåne
12/7/13, 12:20 PM
#14

Hej Leionungar!

Jo jag fick både bedövning och lugnande, men hela koloskopin blev traumatisk ändå. Det kändes som att jag inte hade någonting att säga till om, jag var bara en kropp i deras ögon. Utan förvarning fick jag upp fingrar där bak och blev smörjd. Under koloskopin hade jag jätte ont, troligtvis pga min inflammation och att tarmen var så irriterad. Trots att jag låg och kved mig i smärta, skrek och grät så fortsatte dom på utan att ens tänka på eller se till mig. Det kändes så brutalt, jag var ingenting i deras ögon utan bara ett ingrepp. 

Som tur var, så hade jag min sambo med mig som kunde be sköterskan att ge mig mera lugnande.

Jag hade aldrig klarat detta utan honom. Jag kände mig totalt nerdrogad efteråt och kom inte ihåg ett dugg av resultatet så det fick han berätta för mig.

Jag vill ändå tro att jag bara hade otur som fick dessa läkare och sköterskor under min koloskopi. Att det vanligtvis inte går till på det här viset och att man faktiskt blir behandlad som en människa.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Leionungar
12/7/13, 1:11 PM
#15

Hej. Usch det lät inte alls trevligt, min man måste nog definitiv följa med. Hur gammal var du när du fick ditt elände? Jag har ju nyss fått uc men redan haft 2 skov, inte så vanligt att det bryter ut när man är så gammal, i så fall är det om man kanske slutat röka men jag har inte rökt sedan ungdomen och då väldigt lite. Man blir ju ledsen när man åker på sådan här, har ju alltid varit hälsan själv tidigare, men jag får väl helt enkelt lära mig att leva med det

mimåne
12/7/13, 5:13 PM
#16

Hur gammal jag var, oj det var en svår fråga.

Jag har gått med magproblem sedan mycket liten, men det var väl vid ca 15 års ålder allt eskalerade. Min diagnos fick jag slutligen när jag var 20. Jag hade inte vågat söka hjälp tidigare då jag skämdes väldigt mycket, tillslut blev det bara vardagligt att sitta på toan istället för att gå ut med vänner. Jag trodde att alla kände som mig vid en dålig mage.

Idag har jag haft min diagnos i snart ett år.

Jag har svårt att se skillnad på när jag inte är, och när jag är i ett skov. Det känns som att jag varit i ett konstant skov sedan avslöjandet av min diagnos.

Jag hoppas din koloskopi går bra, och jag råder dig absolut till att ta med din man! Min sambo var först tveksam, det kan jag förstå. Det är väl inte speciellt mysigt med tanken att man ska behöva se inuti tarmen på sin flickvän. Men efteråt sa han att han inte alls tyckte det var "äckligt" på något vis. Han ska även följa med mig under utvidgningen av min tarm. 

Efteråt fick de rulla in mig på sängen till ett vilorum då jag aldrig hade klarat av att stå på benen efter allting. Där fick jag vila upp mig och sedan fick sambon hämta en rullstol åt mig så att vi kom oss ut till bilen. Hade inte min sambo varit med, då hade jag aldrig tagit mig hem, så dålig var jag. 

Det finns många orsaker till varför du behöver ha honom där, jag hoppas att han följer med dig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

grandma
12/7/13, 5:33 PM
#17

Jag har alltid blivit sövd när jag gjort koloskopi utom en gång och det var senaste gången. Jag fick då bedövning och lugnande (sedering) Det var intressant att se hur ens egen tarm ser ut och då kan man själv förstå på ett annat sätt. Sen är det ju så att man har en krök där där ändtarmen övergår till tjocktarm och den kan vara svår att komma förbi ibland utan att det gör ont, mer eller mindre. För mig innebär det nästan stopp, de kommer så långt att de kan se ett stort sår ganska precis i slutet av tjocktarmen. 

Därför tänker jag nästa gång tvinga dem att söva mig igen. Ni som skriver om de här otrevligheterna ni varit med om får inte glömma att de flesta undersökningar går bra , och de t ska ni andra också tänka på. Men visst fasiken är det otrevligt att misshandlad i sitt allra hemligaste rum. Det räcker ju att man har inte där ändå.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Leionungar
12/7/13, 7:37 PM
#18

Hej grandma. Det kändes lugnande. Kan man få bli riktigt sövd under undersökningen, det visste jag inte.

grandma
12/7/13, 7:48 PM
#19

Leionungar, Oftast försöker de slingra sig för det kostar mer och kräver narkospersonal. I alla fall en narkossköterska som kan sin sak. Min förra läkare som nu slutat lät mig alltid sövas även vid gastroskopi eftersom det annars inte gick att utföra undersökningen ordentligt.  Min nuvarande, som också är bra men kommer från ett sjukhus där de inte varit så generösa med det , är inte så pigg på det men nu har jag varit vaken en gång vid koloskopi och det gick ok men vet att det går bättre med sövning. 
Vi får se vem som vinner, jag tror det blir jag. 😉

Det är ju en lättare sövning. Jag kanske sover 1-3 timmar efteråt och sen promenerar jag hem. Man bör inte köra bil.

Försöka duger och det gäller att vara hård mot de hårda. 🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Leionungar
12/7/13, 8:16 PM
#20

Tack för svaret grandma. Jag har inte ens fått någon tid för koloskopi, har inte varit sjuk så länge ( har bara mitt andra skov nu) men läkaren nämnde det hemska ordet redan första gången jag var där. Är det ulcerös du har, förstår att du varit sjuk länge eftersom du har fått göra så många koloskopi.

Annons:
Upp till toppen
Annons: