Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 8146 ggr
Malinolsn
2013-11-24 19:08

Kåvepenin & IBS

Jag har varit på utredning för min mage, och fått diagnosen IBS. 
Nu i år har jag fått kåvepenin utskriven för min hals två gånger, och varje gång har min mage blivit "normal" under behandlingen, men återgår till sitt vanliga jag kort efter att kuren är avslutad.

Tycker att detta är väldigt konstigt, då man i regel brukar bli sämre i magen av kåvepenin. Talade om detta för en läkare, men han sa bara "Jaha, vad konstigt! Det brukar ju bli tvärtom!", och sen var det inte så mycket mer med det. 

Vad innehåller kåvepenin, och vad finns det för något i magen som kan behandlas med det isåfall? 
Känner till att det är mot bakterier, men vore det bakterier som ställde till det i min mage så borde ju läkare ha upptäckt det tidigare, och de borde väl ha försvunnit i och med mina behandlingar med kåvepenin?
Har ätit 3 tabletter dagligen i tio dagar, två gånger nu i år. En gång i somras, och den senaste kuren avslutade jag i torsdags. 
Är fortfarande bra i magen vilket jag brukar vara i upp till en vecka efter avslutad kur.

Annons:
[Tassy]
2013-11-25 16:13
#1

Samma här.

Om jag inte minns fel läste jag att kåvepenin ibland används vid behandling för Chrons.

Malinolsn
2013-11-25 17:26
#2

#1 Tack! Äntligen lite eventuell klarhet! 👍

mrcash
2016-05-05 19:07
#3

Har samma erfarenhet av kåvepenin. Fick en 7 dagars kur i Thailand för en sårskada och magen funkade nästan perfekt under kuren och några dagar efter.

grandma
2016-05-10 14:02
#4

Jag har Crohns och aldrig hört talas om att man får kåvepenin mot det. Var läste du det någonstans?🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Sundaychild
2016-05-20 18:08
#5

Kan tänka mej att kåvepenin kan slå ut vissa skadliga bakterier i tarmen. De flesta av oss med IBS tror jag lider av dysbios, dvs. fel sammansättning av bakteriefloran i tarmen. Kräver en ordentlig ändring av dieten för att komma åt problemet.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

grandma
2016-05-21 19:16
#6

#5 Kåvepenin slår även ut de snälla bakterierna. Min IBS var förmodligen antibiotikarelaterad.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
Upp till toppen
Annons: