Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 14160 ggr
Glorious
3/2/14, 9:20 PM

Alkohol?

Nyår var senaste gången jag drack lite mer och eftersom jag är rätt ny med IBS vet jag inte riktigt hur min mage reagerar på det. Hur är det för er?

Är ganska nyss fylld arton och ska ut på krogen snart med ett stort tjej-gäng där jag inte känner alla jätteväl, hur ska jag tänka? Nästa kväll efter det är det dags för min stora 18-årsfest haha… Lite orolig för detta men man måste ju leva lite. Klart jag avstår från alkohol om jag kan men är i den perioden i livet då jag vill ut och festa :)

Känns som jag bombar det här forumet hehe..

Annons:
JohannaEkroth
3/3/14, 6:27 PM
#1

Jag kan inte dricka grogg då den sortens alkohol svider rejält i min mage. Rom är för sött och sliskigt, men det går. Öl är väl det jag dricker som mest de gånger jag har gått ut. Cider gillar inte min mage siktigt och det är för sött. Men se till och dricka vatten emellan också.

Se också till och ät bra mat innan du går ut. Mejeriprodukter tar hela 6 timmar för magen att smälta och så äter du proteinrikt av sådant du vet att din mage mår bra av.

Och framför allt ät och drick (ingen alkohol) innan du lägger dig för natten.

Men vem är jag att ge råd, jag är inte alls någon party-människa och inte är jag van att dricka alkohol heller.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

grandma
3/3/14, 6:43 PM
#2

Om du har IBS brukar man ju reagera mer på kolsyrat, dvs öl och cider men ärligt talat, det är verkligen så individuellt.  Om jag var du skulle jag ta det lite lugnare ute med tjejerna och festa till på din stora fest om du känner att du vill det. Synd om du sabbar din fest genom att vara dålig. Spritdrycker som innehåller bränt socker brukar magen reagera mest på , framför allt magkatarrsmagar. Det är t.ex whisky och Rom som står för de ingredienserna.

Ha det så himla kul båda kvällarna. 🍸

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Glorious
3/3/14, 9:29 PM
#3

Ah okej :) Ja tur att jag gillar öl i alla fall, för jag tror inte det funkar lika bra för mig heller med allt sötsliskigt som #1 nämnde..

#2 Ah, bra råd, tänker ändå försöka ta det ganska lugnt på fredagen eftersom jag vill vara pigg o fräsch till min fest :)

Tack så mycket!

Lööv
3/6/14, 10:34 AM
#4

Vitt vin typ husets vita eller Matteus rose vin funkar för mig. Men inte mer än ett par glas till fest. Typ spanskt  vitt vin.

God middag till.  Kryddor kan vara det värsta.

Lycka till och njut av din  ungdom  Blossas Matte

Glorious
3/9/14, 12:54 PM
#5

Måste säga att det blev utgång redan igår och det gick så bra :) Var orolig inför kvällen, men trots lite chipsätande och drinkar så klarade sig magen väldigt bra! Bussturen dit och hem har nog aldrig gått så fort heller ;) Slappnade av med alkohol i kroppen, så det gick finemang! Sen är magen kanske inte riktigt lika glad idag, men huvudsaken var att den inte bråkade med mig igår och hindrade mig från att ha kul :)

grandma
3/9/14, 8:51 PM
#6

#5 Härligt! Man måste ha kul ibland annars blir man ännu sjukare. 😃

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
IceTee
10/28/14, 2:01 AM
#7

Får jag fråga hur du gjorde? Känns som jag låter min IBS hindramug från att ha kul, för jag vill kunna dricka lite, men är för orolig för att våga… Sist blev jag nämligen jätte dålig, dock tror min pojkväns mamma som är sjuksköterska att det berodde på att jag hade haft en riktigt elak parasit i magen (som slog ovanligt hårt för att vara den, läkaren trodde det var min mage som ställde till det ännu mer för sig) och att det berodde på det och inte den lilla mängden alkohol jag fick i mig (kände mig fortfarande klar i huvudet när jag la mig, så jag blev väldigt förbryllad…) Det är nämligen snart halloweenfest och jag skulle så gärna kunna känna mig "normal" och deicka för första gången sen augusti!

Medarbetare på Skor iFokus

Cezia
11/2/14, 9:54 PM
#8

Kan tyvärr inte dricka alkohol, hade mer ont i månader efteråt  ;/ men jag är endå så tråkig hur som helst så jag kör alkoholfritt haha. Hoppas det fungerar för dig!

Upp till toppen
Annons: