Annons:
Etikettövriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 13542 ggr
Sisselie
2014-06-13 16:14

SIBO

Jag misstänker att jag har SIBO (Small Intestinal Bacterial Owergrowth). Jag har ju ätit mycket syrahämmande mediciner för mina återkommande magkatarrer, och det kan ju göra att bakterierna överlever i magsäcken och tar sig mer i tunntarmen. Symptomen blev kraftigt förvärrade när jag åt fiberhusk, som fungerar som mat åt de goda bakterierna, dvs ett väldigt typiskt symptom enligt vad jag läst på amerikanska sajter. Det verkar svårt att hitta nåt om SIBO på svenska, och sjukvården i Sverige erkänner det inte, så klart… När jag frågade min läkare om det sa hon bara att "då ligger man inlagd på sjukhus och svävar mellan liv och död". 

Det var 3 månader sen det började, med fiberhusken som utlösande faktor. Den gjorde att jag blev förstoppad, men jag kunde ändå få ut lite avföring varje dag därför dröjde det innan jag förstod att jag var förstoppad. Jag har varit hos läkare massvis med gånger, men inte fått nån hjälp. Alla medel jag fick gjorde det bara värre, och jag svällde upp mer och mer.

I tisdags gjorde jag en tarmsköljning. Det tog 3,5 timmar och då fick jag verkligen ut allting. Både jättemycket skit och mycket parasiter, enligt behandlaren. Ingen Candida, tack och lov. Hade jag haft det skulle det ha synts bland det som kom ut. Det var lite gaser kvar när vi avslutade, men de skulle försvinna ut av sig själva. Jag fick även nåt medel som skulle hjälpa, Cellfood.

Så allt kändes frid och fröjd när jag gick därifrån, men direkt jag började äta igen så började jag svälla upp igen. Nu är det nästan lika uppsvällt som det var innan… Jag är förtvivlad, så klart. Och desperat. Det verkar inte spela nån roll vad jag äter, jag sväller ju upp av allting. Jag ska prova FODMAP, har bokat tid hos en dietist som inriktar sig på det.

Det märkliga är att jag inte känner av gaserna. Det känns helt lugnt i magen, ingen orolig aktivitet, inget som kör runt, och jag fiser nästan ingenting. Nästan, dvs ytterst lite, så jag kan alltså få ut gaserna, men varför kommer det inte ut mer? Jag har funderat på FODMAP länge, men haft svårt att motivera mig till att följa det strikt eftersom jag inte märker att jag reagerar på FODMAP. Och uppsvälld verkar jag ju bli även av sånt som inte innehåller FODMAP. Jag hittade en diet mot SIBO som jag ska göra ett ärligt försök att följa, en striktare variant av FODMAP. http://www.eat-real-food-paleodietitian.com/paleo-diet-and-SIBO.html

Är det nån som känner igen sig? Nån som har nåt tips, eller vet nåt om SIBO som kan vara till hjälp? Det känns ju som att livet plötsligt tog slut för 3 månader sen…

Annons:
Sisselie
2014-06-13 17:10
#1

Läser lite på den sida jag länkade till:

_How does SIBO cause digestive problems?

If you have an overgrowth of bacteria in your small intestines, as is the case with SIBO, these bacteria will try to get their hand on every piece of carbohydrates or sugar they can to feed themselves. They literally steal foods and nutrients away from you. When “eating”, the bacteria in your small intestines release a lot of excess gas that causes the bloating, belching, flatulence and pain. The type of gas the bacteria in your gut produces can also affect the functioning of your intestines, causing either constipation or diarrhea.

The mechanism is very similar to what happens with fructose malabsorption and FODMAP intolerance, except that it is generalized to most carbohydrates._

Så det gäller alltså alla kolhydrater, inte bara de som innehåller FODMAP. Det förklarar ju varför det inte verkade göra nån skillnad när jag undvek FODMAP. 

Då borde det ju vara bra med lchf - fakir, dvs ta bort alla kolhydraterna. Nu när jag vet att jag inte har candidaöverväxt ska jag nog prova det. Jag åt lchf ett par månader fram tills helt nyligen, men slutade med det när jag läste att candida kan lära sig leva på ketoner, och då blir mycket aggressivare och omöjlig att hålla i schack. Så eftersom jag misstänkte att jag kunde ha candida vågade jag inte fortsätta med lchf. Men nu kan jag ju börja med det igen.

Chaktio
2014-06-26 05:01
#2

Du kanske behöver tillsätta något mjölksyrapreparat också för att främja tillväxten av de goda tarmbakterierna?

Sisselie
2014-06-26 17:02
#3

Inte än, för då är risken att de börjar leva tillsammans med gänget i tunntarmen. Först måste jag svälta ut alla bakterierna, ja jag vet att de goda i tjocktarmen också svälter ihjäl, men sen (när det gått en månad) kan jag försiktigt prova att börja med probiotika.

En liten uppdatering om hur det går då: Det känns inte vidare hoppfullt för tillfället. Jag har levt helt utan kolhydrater i 2 veckor i övermorgon. Jag bara längtar efter att kunna äta grönsaker igen. Jag är så fruktansvärt trött, men det tror jag beror på att jag var tvungen att börja med min ADHD-medicin igen, och den verkar inte fungera utan kolhydrater. Bara som sömnmedel då. Under de här 2 veckorna har jag sovit bättre än på länge, men trots det varit mycket tröttare på dagarna…

All instängd gas är fortfarande kvar, och jag är lika uppsvälld som för 2 veckor sen. Det har alltså inte förvärrats, men inte heller förbättrats. 

Jag funderar på att i övermorgon (när det har gått exakt 2 veckor) försiktigt gå över till den diet jag länkade till i startinlägget, för att få äta lite low-FODMAP grönsaker. Den är ju avsedd för  att bli av med SIBO. Jag har ju på eget initiativ kört striktare än den.

ifiweopfjwfjwef
2019-10-29 17:21
#4

Hej.

Du skrev detta inlägg för 5 år sedan men jag upptäckte det nyss när jag sökte på SIBO. Jag tror jag själv är drabbad av det, men ingen läkare vill ta mig på allvar. Jag har alla symptom för SIBO men hittar ingen läkare i Sverige som är erfaren av SIBO och vet hur det ska behandlas. Hur gick det för dig? Blev du av med dina besvär och i så fall hur? Vet du någon klinik som hjälper personer med SIBO? Jag är rädd att jag blir tvungen att söka vård utomlands om jag inte får hjälp snart, det är riktigt illa för mig och jag håller på att gå under mentalt pga dessa hemska symptom (konstanta sura uppstötningar, rapningar m.m.). Besvären försvinner när jag tar bort kolhydrater men kan inte leva utan kolhydrater för jag går ned i vikt till ingenting. Är redan underviktig. :-( Snälla svara om du läser detta.

Upp till toppen
Annons: