Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 12790 ggr
livrädd-
6/23/14, 8:12 AM

Kan man få bli sövd?

Jag undrar om man kan få bli sövd när man ska undersöka tjocktarmen genom att gå in med en slang och kamera via rumpan?

Och jag vill inte ha svar som att det kommer gå så bra och det gör inget ont osv

Jag vill veta om jag har rätt att få bli sövd då jag är livrädd?

Är det någon annan som har fått bli sövd under undersökningen?

Annons:
Ketang
6/23/14, 8:32 AM
#1

Hur gammal är du? Det kostar nämligen en del att söva och dom är väldigt emot att söva folk "utan anledning", du kommer få höra att riskerna är större för komplikationer vid en sövning. Så jag vet inte. Men jag tycker att du ska berätta hur rädd du är och säga att det inte blir någon undersökning om du inte får hjälp med din rädsla. Är det något som verkligen verkligen MÅSTE göras eller är det bara för att få någon dom redan "vet" bekräftat? Om det ex är för att du fått ett positivt glutentest kan du säga nej och sluta med gluten. Men tror dom att du har tarmcancer måste du ju göra undersökningen och då får du bråka med dom om dom inte vill söva dig. Alternativt att be om mer lugnande än man normalt får.

Lycka till och hoppas att det inte är allvarligt!

livrädd-
6/23/14, 8:43 AM
#2

ja jag måste göra undersökningen då dom inte vet varför jag har så ont och att magen beter sig konstigt. Jag har uteslutit massa saker i omgångar utan att bli bättre. gluten mjölkprodukter ägg kött fibrer osv.

Jag är vuxen 30+, men livrädd ändå för detta. Jag har frågat om jag får bli sövd men fick inget svar. Dom skickade mig istället till en kurator som säger sakerna jag skrev ovan. Det kommer gå såå bra, det gör inget ont osv.

Vad hjälper det mig att hon säger så? Hon har ju betalt att säga så. Hon kan ju inte säga att det gör skitont och är jätteobehagligt då skrämmer hon ju ihjäl patienterna.

Att sövas kan väl inte vara så stora risker? Det måste vara väldigt ovanligt nuförtiden att folk dör under narkos Jag har opererats 4 gånger i mitt liv och blivit sövd alla gångerna.

Ketang
6/23/14, 8:52 AM
#3

Svår situation. Jag hade nog också velat bli sövd under en sån undersökning. Hur fungerar du i pressade situationer? Kan du stå på dig och bråka med dom tills du får igenom en sövning? Eller har du någon kompis/man/fru som kan hjälpa dig att få dom att förstå att dom måste söva dig? Grejjen är att dom måste ha mer personal vid narkos och kostnaderna blir högre. Så du kommer möta motstånd tyvärr.

livrädd-
6/23/14, 8:57 AM
#4

jag förstår ju att dom inte vill söva i onödan men jag förrstår inte hur jag ska kunna ligga still ens? Och undvika att sparka, knipa osv, Inte för att jävlas men rent reflexmässigt alltså-

Är det nån som gjort undersökningen som kan berätta hur det är i detalj. Blir man fastspänd så man inte kan sparka?

Ketang
6/23/14, 9:04 AM
#5

Jag har inte gjort det själv, men vet att du får lugnande. Min mamma är glutenintolerant och har gjort gastroskopi flera gånger (då går dom ner i magen via munnen) och hon har varit så groggy att hon inte ens upplevt det som obehagligt. Så jag tror inte att du behöver vara orolig över att du ska sparka osv för du får lugnande och blir avslappnad. Men är du väldigt rädd kommer du nog känna dig rädd även om du kommer vara lite groggy. Fråga om dom har något mer att ta till än lugnande, du kanske kan få en lite högre dos?

livrädd-
6/23/14, 9:07 AM
#6

gastroskopi har jag gjort också, obehagligt ja, men jag var inte alls lika rädd som nu. Jag skulle göra om gastron 100 gånger för att slippa detta. Det känns mycket mer skrämmande att gå in i analen jämfört med munnen.

Annons:
Ketang
6/23/14, 9:13 AM
#7

Fick du lugnande då? Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att rekommendera dig att kräva mer hjälp med din rädsla. Du har rätt att bli tagen på allvar!

livrädd-
6/23/14, 9:19 AM
#8

första gången jag gjorde gastron fick jag så mycket lugnande att jag inte minns nästan nånting av undersökningen.

Jag hade min sambo med under undersökningen som stöd. Han sa att han trodde att det egentligen inte var så bra att jag var så borta. Dom sa hela tiden åt mig att sluta hosta och att svälja istället och att jag skulle ligga still. Men jag kastade mig åt olika håll och gjorde tvärtom. Själv så minns jag INGENTING om vad som hände.

Andra gastron jag gjorde fick jag bara lite lugnande. Jag kan inte säga att jag ens kände av någon lugnande effekt och jag minns allt som hände men det gick ändå mycket bättre. Jag kunde koncentrera mig på att ligga still och undvika att hosta och jag blev klar mycket snabbare då.

Ketang
6/23/14, 9:25 AM
#9

Okej, då kanske det inte hjälper med bara lugnande i ditt fall om du slänger dig när du fått det. Du kanske kan få muskelavslappnande eller liknande. Fråga dom, sätt dig och kräv att dom diskuterar det med dig och kräv att dom löser problemet.

Mammahund
6/23/14, 10:16 AM
#10

Det är väl lite obehagligt med all luft de pumpar in i tarmen för att se bilder av den.  Jag låg avslappnad och tittade på skärmen själv på min egen tarm.  Jag smörjde   där nere med  helosan salva. Och visst var det lite jobbigt men det gjorde inget ont. 15 min så hade sett hela tarmen. de gjorde  gastro 30 min innan och det var lite jobbigare.

      Ingenting mot alla de magsmärtor jag har dagligen.

Har fött två barn och detta var inget i jämförelse med det.

Man får ligga still på en brits med ändan i  läkarens ögonhöjd på sidan.

Bra att få veta att inget farligt fanns i tarmen.    Lycka till Mammahund

livrädd-
6/23/14, 11:37 AM
#11

men dom måste väl använda nån form av glidmedel eller måste man ordna det själv, när dom stoppar in alltihop måste det ju göra jätteont, fattar inte hur du kunde ligga avslappnad mammahund

ursäkta alla frågor.

JohannaEkroth
6/24/14, 10:31 AM
#12

Man kan bli pre-medicinerad med lugnande säkert, som jag blev innan gastroskopin. Då är man knappt närvarande.

Jag har gjort gastro- (går in genom munnen) och koloskopi (går in genom rumpan.

Gastro var klart hemskast med kväljningarna man fick trots den bedövande sprayen i halsen.

Det som var mest obehagligt vid koloskopin var när de blåste in luft i tarmarna för att se bättre. Då knep det och gjorde ont i magen. Annars gör inte ingreppet ont, mer än att det är obehagligt att få det lilla röret infört i analen. Men det fick mig att få flashbacks till barndomens febertagningar i stjärten. En nostalgitripp med andra ord.

Glidmedel används. Tror det kallas glidslem.

Det mest hemska är medlet jag fick innan gastron för att tömma tarmarna ordentligt. Laxabon. Jättesvårt att få ner. Hade stora problem, fick blanda en sip koncentrerad saft med en sip Laxabon för att inte kräkas. Jag kräktes aldrig dock. Men det ska tydligen finnas något annat medel och dricka som faktiskt går att få ner. Kanske någon annan vet vad det heter?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Jensknut
6/24/14, 6:07 PM
#13

Jag har gjort både gastro och koloskopi. Varken fick eller behövde något lugnande eller avslappnande vid någon av gångerna. Av två onda ting vad koloskopin helt klart "bekvämare" att göra än gastron. Emellanåt när de skulle förbi "knepiga" ställen så kändes det som våldsam kramp i buken, men jag hade iallafall inga problem att ligga still eller bete mig ordentligt. De använder ordentligt med glidmedel. Det hela är faktiskt mest obekvämt, det gör inte särdeles ont.

Annons:
grandma
6/25/14, 9:25 PM
#14

Jag har blivit sövd alla gånger jag gjort en koloskopi utom en gång när jag bara fick sedering och det gick bättre än vad jag trodde. Dock så kommer de inte tillräckligt långt upp då jag har en sån kraftig krök mellan ändtarmen och tjocktarmen.  Även vid gastroskopi har jag blivit sövd men då vet de också hur jag har reagerat av att inte bli sövd. Stå på dig och berätta hur rädd du är. Du är inte ensam om detta.  :)

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Sisselie
6/27/14, 4:14 PM
#15

Hm, de sprutar in luft i tjocktarmen vid koloskopi… Ser de till att få ut den efteråt? Eller skickas man hem ännu mer uppsvälld än man var när man kom? Min läkare pratade om  att skriva remiss till både koloskopi och gastro. Hon sa att jag kunde få bli sövd. Det skulle bara bli längre väntetid. Men med tanke på mina problem med gas som inte kommer ut, vill jag inte ta risken att bli ännu mer uppblåst…

JohannaEkroth
6/27/14, 4:27 PM
#16

#15 Det är koldioxid så det absorberas av kroppen och kommer ut med andningen.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Mops1
6/27/14, 7:10 PM
#17

Hej!jag har gjort koloskopi.Jag tog inte lugnande o tog bara en liten dos smärtlindring.Det gjorde ONT..jag ska göra om detta om ett tag,jag ska då ha mera smärtlindring,men behöver inte lugnande.Räcker att hålla en sjukskoterska i handen:)Det finns ju lugnande du gärna får om du behöver.Då blir du inte alls orolig.Bra att dessa undersökningar finns.Kan ju rädda liv!Kram på dig.Det går bra ska du se!!!Luften kommer in i tarmen o sen kommer den ut som vanligt(gaser)Inget alls farligt

JohannaEkroth
6/27/14, 7:21 PM
#18

Ja, just ja, det stämmer, jag höll sjuksköterskan i handen vid rektoskopin. Vid koloskopin lika så.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Mops1
6/28/14, 4:01 PM
#19

Det är bara att ligga stillao låta sjukvården ta hand om sig.Man låter dem överta ens egen kropp ett tag bara.Jag låg still,men höll på att svimma till slut av smärta då kameran skulle förbi krökarna.Kommer alltså att ta mera smärtlindring nästa gång.TUR DET FINNS BRA UNDERSÖKNINGAR:DET KAN RÄDDA LIV;DET KAN GE DIG EN BÄTTRE LIVSKVALITET TILL SLUT:SE DE SÅ!Kram    ca 15 min tog det sen kalrt.. fick så ligga o vila mig o fick ett par glas saft o kex efteråt.

ella_moya
6/30/14, 9:27 PM
#20

När jag gjorde min koloskopi fick jag lustgas under hela undersökningen. Jag kände i princip ingenting och jag var knappt medveten om att jag undersöktes (man blir lite suddig i huvudet). Du kanske kan be om lustgas istället?

Att sövas är förenat med massor av risker tyvärr. Det är inte helt ovanlig att man bara inte vaknar eller får men. Dessutom är det, som andra sagt, väldigt dyrt, de måste ha minst en extra läkare där plus all utrustning.

Annons:
Sisselie
7/1/14, 8:26 AM
#21

Kanske bra att påpeka att lustgas inte funkar på alla, så det kan vara värt att prova först hur man reagerar på det. Jag fick lustgas en gång när jag hade tandläkarskräck. Jag hade inte vågat gå till tandläkaren på 2 år, och vågade mig dit efter löfte om att få lustgas. Tack och lov bara vanlig undersökning, ingen lagning av hål. Jag låg visserligen och skrattade i tandläkarstolen, men inte en chans att jag hade låtit tandläkaren göra något annat än att ta några röntgenplåtar. Han kommenterade iofs. att det var kul att komma till jobbet en måndagsmorgon, och första patienten ligger bara i stolen och skrattar…

grandma
7/1/14, 5:07 PM
#22

Om man är väldigt rädd så hjälper det ofta inte med lugnande , avslappnande. Vet patienter som börjat skaka av nervositet. Många kliniker är mer generösa än andra. Jag håller tummarna för att du har ett bra ställe och att de hjälper dig på bästa sätt.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: