Allmänt - Illamående

Konstant illamående - vad kan det vara?

2014-09-20 12:31 #0 av: AWES0ME

Hej på er!
Jag har nu under tre månader mått rätt så dåligt. Jag har ett illamående som kommer och går och jag har kanske haft 2-4 dagar eller liknande där jag inte har varit illamående alls, annars har det inte gått EN DAG utan att jag mått så illa. Jag har inte kräkts eller liknande, men om jag förklarar hur illamående jag är på en skala 1-10 så kan det komma upp ända till 8-9...

Utöver detta har jag även "hungerkänsla" eller brännande känsla i bröstet och i ryggen, men det kan jag leva med. Men illamåendet... Detta GÅR INTE längre!

Jag har varit hos vårdcentralen 5 gånger, och varje gång har de sagt att det är magkatarr. Dock har jag ätit omeprazol i 2 veckor (hjälpte knappt) och nu nexium resten av veckorna, typ 8 veckor och det blir inte bättre! Det har snarare varit värre den senaste veckan. Den senaste gången jag var på vårdcentralen tog de lite prover, men allt ser bra ut. Nu har jag tagit prover för att se om det är Helicobacter Pylori och får svar nästa vecka...

Är det någon av er som har någon aning om vad det kan vara? Det har alltså gått så långt nu att jag ibland inte ens kan gå till skolan på grund av illamåendet, och måste ligga hemma... Jag kan inte ha det så här längre. :( 

Anmäl
2014-09-20 12:37 #1 av: Uppkatten

Det är inte så att du äter järntabletter (eller vitamintabletter med järn i) utan att äta ordentligt med mat till?

Hade en ung bekant som började varje morgon med en eller flera vitamin+järn tabletter + ett glas juice (men ingen annan frukost), det genererade ett ihållande illamående under fm + oförmåga att gå till skolan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2014-09-20 14:40 #2 av: AWES0ME

Nej, jag äter inga järntabletter eller vitamintabletter.. Och de tog ju tester på mig på vårdcentralen och de såg ingenting sådant för den delen heller. :( Och jag äter lagom mycket mat skulle jag säga, och jag äter även bra mat!

.. Fast det är ju inte lika trevligt att äta längre om man säger så.

Anmäl
2014-09-21 09:26 #3 av: Nils52

Har du tagit  prov för laktos och gluten?  Om inte, testa med att prova laktosfria

produkter under några veckor, och se om det är nån skillnad.

Anmäl
2014-09-23 17:04 #4 av: JohannaEkroth

Låter som en magkatarr. Gå till läkaren och be om Esomeprazol vilken minskar magsyran. Den är hjälper bättre än omeprazolen.

Drick Samarin också. 

De bägge har gjort att jag slipper illamåendet och mår mycket bättre. 

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2014-10-08 04:43 #5 av: Lia

Jag har ofta magkatarr, och det låter verkligen som att det är det du har. Jag äter Novalucol mot det.

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl
2019-08-30 01:01 #6 av: Kräkan

Du har oturligt nog med säkerhet CVS - cyklisk vometing syndrome . Illamående börjar ungefär vid samma tidpunkt på dagen , vill gärna vara i varmt eller kallt vatten. Jag föredrar att duscha iskallt- illamående tvingas snabbt undan. Duscha från nacken och de över ryggen. Som medicin ska du ha Saroten + Q10.
Så till illamåendet- Zofran ! Det du behöver är munlösliga Zofran .
Har haft detta i 27 år nu. Fick det under min graviditet och då hette det "gravt graviditets- illamående".
I dag , många år senare , närmare bestämt 2012 fick jag äntligen min diagnos.
Det är ingen rolig "sjukdom" det här. Den har praktisk taget förstört hela mitt liv. Och sjukvården har inte varit till stor hjälp heller.
Lycka till !

Anmäl