Annons:
Etikettmagkatarr-magsår
Läst 10469 ggr
Huldan
2015-06-02 17:22

Förträngning i nedre magmunnen

Hejsan! Är det någon mer här inne som fått förträngning i nedre magmunnen? Behövde ni opereras? Åkte in till akuten 4 april med ett stort blödande magsår just vid magmunnenoch fick ligga inne några dagar, åkte hem med antibiotika och höga doser omeprazol. Försämrades dock efter någon vecka och 16 april upptäckte de att jag hade en förträngning i nedre magmunnen. Låg inne i nästan en månad med näringsdropp och fick sedan magmunnen vidgad genom ballongsprängning två gånger, senast förrförra måndagen då jag även fick komma hem. Vid en gastroskopi förra tisdagen såg de att magmunnen var i stort sett helt stängd igen, de fick inte igenom gastroskopet. Har efter det gått hemma med flytande kost samt mosmat. Har försämrats sen förra veckan och mår nu illa mest hela tiden samt har ont till och från, har såklart fortsatt kontakt med läkaren. Just nu är planen att göra en ny gastroskopi 24 juni men jag funderar på att åka in redan nu i veckan och göra en eftersom att det blivit sämre, gastroskopier är ju dock djävulens påfund och efter att ha gjort åtta stycken på två månader kan jag ju inte säga att jag är jättesugen. Väntar även på biopsisvar då de misstänker chrons. Är jobbigt att inte veta om det blir operation eller inte, och det är extremt svårt att hitta bra information på nätet, skulle därför vara tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter. Mottager också tacksamt tips på god mosmat eller annat som lätt slinker igenom en trång magmun.

Annons:
VildaVittra
2015-06-02 17:31
#1

Gelatin är ett bra påfund och går att variera hur mycket som helst. Det gör att mosmaten ändå har en form när du äter den, men smälter snabbt i magen. Mixa det du är sugen på och blanda det sedan i gelatinet, kyl tills det stelnat i kylskåp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Huldan
2015-06-02 17:34
#2

Tack för tipset! :) Vilken mat är god att mixa? Har ingen matlust alls så det är så svårt att komma på något… Gillar i vanliga fall all mat!

VildaVittra
2015-06-02 17:38
#3

#2 Tonfisk i olja brukar funka bra, faktiskt går det mesta bra, kyckling blir dock ganska "torrsmuligt".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mimåne
2015-06-02 17:38
#4

Hejsan.

Jag är diagnostiserad med chrons och har haft en förträngning, dock inte där din sitter. När jag läser ditt inlägg så förstår jag att du måste haft en jättejobbig tid. Jag hade det relativt lindrigt under tiden med min förträngning och turen på min sida. Jag hade fått en remiss skickad och allt för att bli opererad, när vi i sista sekund bestämde oss för att ändå pröva att göra en ballongsprängning. Det var först när jag gjort alla förberedelser och låg där på undersökningsbordet och läkaren gick in med ballongen som han upptäckte att förträngningen hade gått till sig av sig själv. Den var borta. Helt av sig själv. 

Det jag vill få fram med min berättelse är att även om det är jobbigt nu och dina ballongsprängningar har misslyckats, så finns det ändå hopp och mirakel kan ske. 

Jag har egentligen inga råd och tips att komma med, utan vill bara önska dig all lycka till och jag hoppas att du en diagnos. Förövrigt så håller jag helt med dig om gastroskopi. Det är hemskt! Långt så mycket värre än koloskopi. Jag kan inte förstå att du gått igenom så många på så kort tid. Det var starkt gjort!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

VildaVittra
2015-06-02 17:41
#5

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Huldan
2015-06-02 17:44
#6

Vildvittra: Tack för tipset, ska köpa tonfisk direkt, det tycker jag i alla fall i vanliga fall är supergott :) Mimåne: Tack för ditt svar, skönt att höra att det kan ordna sig! Pendlar mycket mellan hopp, frustration och hopplöshet. Även skönt att höra att koloskopi inte är lika hemskt som gastroskopi, ska nämligen göra en koloskopi snart också, de såg tecken på inflammation i tjock- och tunntarmen också när de röntgade mig.

Annons:
VildaVittra
2015-06-02 17:46
#7

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Huldan
2015-06-02 18:06
#8

Inspirerad av era tips slängde jag just ihop makrillmousse av det jag hade hemma hemma, gjort på makrill i tomatsås, lök, vitlök, kokosolja och lite kryddor. Smakade riktigt bra!

mimåne
2015-06-03 11:42
#9

Ja koloskopi är ingenting i jämförelse tycker jag. Visst är det obehagligt och jobbigt i och med att läkaren ska vara där bak, och så gör det lite ont i magen (men ont i magen har man ju haft förut som mag och tarm sjuk).

Med koloskopi slipper man ju även kvävnings och kräk känslan man har med gastroskopi. Sen tycker jag att det gör mycket mer ont att gå genom halsen också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Huldan
2015-06-09 03:55
#10

Vad skönt, då behöver jag inte oroa mig för koloskopin! Har inte fått någon tid för det än dock. Väntar även på svar på biopsierna, är så jobbigt att inte veta. Har inte åkt in till sjukhuset än, mår fortfarande illa dagligen men så länge jag bara äter finmixad mat går det realtivt bra.

mimåne
2015-06-09 11:12
#11

Märker du att du blir förstoppad så tveka inte att åka in till sjukhuset då. Annars tycker jag att du gör det hemskt bra som fortfarande kämpar medans du väntar. Starkt gjort.

Har det sagts något förresten vad som måste göras innan förträngningen ska åtgärdas? Jag kan ju tycka att det är högsta prioritering och akut att få den fixad. Du ska ju inte behöva gå och äta finmixad mat och må illa dagarna i enda.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Huldan
2015-06-09 11:41
#12

De hoppas att den ska läka ut av sig själv, eftersom de redan dilaterat utan större framgång är enda återstående alternativet operation vilket man ju helst vill undvika, båda på grund av riskerna och på grund av de besvär som kommer efter en sån operation. Men just nu känns det som att det kommer bli operation, jag känner ju att det inte blir bättre. Och tack för papper, det är skönt att höra från andra att jag är stark, jag glömmer lätt att jag får tycka det är jobbigt!

VildaVittra
2015-06-16 05:25
#13

Kom och tänka på den här tråden när jag såg denna tårtform: http://www.lyckasmedmat.se/baka-och-forma/1416-tartring-med-skala-westmark.html

Den använder man för att bygga upp moussetårtor och när jag såg den så tänkte jag att man kunde bygga upp matmoussetårtor också som en variant på smörgåstårta. Så ser det lite festligare ut som nu till midsommar. Man kan du spritsa pepparrotsgrädde ovanpå och ha exempelvis mousse med rostbiffsmak i ett lager, ett lager med någon grönsaksmousse, sedan ett lager med något mättande som potatis eller finmixat bröd, sedan pudra finhackad gräslök ovanpå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Huldan
2015-06-16 14:58
#14

Vad gulligt av dig att tänka på mig, tack! Låter som en bra idé. :)

Huldan
2015-06-21 01:22
#15

Blev en vända på sjukhuset onsdagnatt, kom hem idag. Näringsdropp, morfin och sond samt två gastroskopier, den ena under narkos.  Nu har de (åter igen) vidgat magmunnen till 1,5cm, nu ska jag dessutom äta fast föda. Får se hur länge det funkar denna gång.

VildaVittra
2015-06-21 01:27
#16

Håller tummarna för att det funkade denna gång för gott.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Huldan
2015-06-22 08:19
#17

Tack :) Känns inte så hoppfullt dock, redan börjar krångla..

VildaVittra
2015-06-22 11:58
#18

#17 Men så trist.😕 Vad säger läkarna att nästa steg är?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Huldan
2015-06-22 12:23
#19

Var bara nya läkare nu när jag var inlagd… En föreslog sondnäring i 6 månader för att ge det en chans att läka. Är ju inte jättesugen på det alltså. Men planen nu är nog gastroskopi om fyra veckor. Om jag klarar mig tills dess.

VildaVittra
2015-06-22 12:28
#20

Jag förstår att du inte är sugen på det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Huldan
2015-06-22 12:30
#21

Förra läkaren var inne på att det skulle bli operation om det blev värre (vilket det ju blev) men läkarna nu var helt emot den tanken pga min ålder…

mimåne
2015-07-01 16:35
#22

Ursch så jobbigt. Hur har det gått sen senast du skrev?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Huldan
2015-07-08 14:13
#23

Sådär! Äter jag en normal portion fast föda får jag ont, blir jättesvullen och mår illa. Äter jag flytande blandat med små mål fast föda som jag tuggar noga mår jag sådär, men småsvullen och illamående är jag typ hela tiden.

Huldan
2015-08-20 17:51
#24

Äter fast föda, försämras i perioder (ca två veckor), blir sen katastrofalt dålig oxh spyr eller måste fasta ett par dagar, sen blir det bra några dagar för att sen börja försämras igen. Gjorde min 11e gastroskopi idag, lika vidrigt som vanligt, smärtsam dilation. Dilaterade till 16mm och ska tydligen få genomlida upprepade dilationer var tredje till fjärde vecka tills det blir bra. Att det fortsätter krångla över jul kan jag tydligen räkna med.

Huldan
2015-10-02 01:00
#25

Uppdatering:
Varit på två gastroskopier sen senast (eller 3 kanske??), den senaste idag. Idag lyckades de bara dillatera till 15mm till skillnad från 16,5mm förra gången, det går alltså inte framåt… Problemen har dock minskat men kommer de tillbaka blir det operation säger läkarna nu.

Upp till toppen
Annons: