Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 4168 ggr
[LoveUnite]1
2015-07-25 10:42

Akut hjälp!

Jag har ingen aning om vad detta är, började igår kväll ca 20-tiden, kändes som intensiva ägglossningskänslor (första mensdagen igår) jag brukar känna av ägglossning men som sagt det är ju innan man får mensen, men denna känslan var intensiv.

1) Sedan runt 21.30 händer det, knivande smärtor i ljumsken som kommer i vågor, jag höll nästan på att gråta så ont gjorde det, sedan kom en till omgång och då kändes det som något lossnade inombord och föll, vet ej hur jag kan beskriva det, men den smärtan gjorde mig kritvit i ansiktet, benen skakade och jag var nära på att svimma, kände mig svag i 30 minuter eller så efter.

2) Denna smärtan kommer när jag ska bajsa, har vatten diarre i samband med detta och gaser, jag måste bajsa försiktigt annars… ja det går helt enkelt inte annars, aldelles för ont!

3) Känns även när jag kissar, inte från urinhålet tror jag inte men jag har svårt att slappna av så kisset får komma ut, tror jag är rätt spänd där nere pga smärtorna.

Det är alltså nedre mitten av buken under naveln och ner i ljumskarna… vet ej om det är tarmen, äggledarna, både och eller något helt annat.

Jag har det än idag nr 2 och 3 men inte lika extremt som igår, men ska ringa 1177 om jag får en sådan attack igen, i värsta fall akuten.

Det pinsamaste är ju om de säger det är mensvärk eller pga gaser. Jag är 29 år och har mensvärk men denna smärtan har jag aldrig upplevt i hela mitt liv :(

Några ideer om vad det kan vara?
Jag googla men hittar inget…

Annons:
Inkanyezi
2015-07-25 10:45
#1

Ta kontakt med sjukvårdsupplysningen eller gå till akuten på ditt sjukhus. Det kan vara massor av olika grejer med symptomen du beskriver. Det är bäst att du tar kontakt med läkare och får det undersökt.

Huygens
2015-07-25 10:50
#2

Det kan vara allt från gallsten, tarmvred till ljumskbråck m m. Ju tidigare man får det kollat på sjukvården desto bättre har det chans att bli bra sedan.

Kanske ska tillägga att det tydligen är rätt vanligt att folk kommer in till sjukvården med magbesvär som bara är gaser, det kan göra rätt ont om det är någon sorts maginfektion.

[LoveUnite]1
2015-07-25 11:00
#3

Är i kö på 1177, 30 minuter kö-tid 😴

Gallblåsan opererades bort 2011…
Va nyss på toa och e ju typ bara vatten jag bajsar 🤔

Har fortfarande knivsmärtor i ljumsken som kommer i vågor, ljust nu lugnt efter toa besöket. Men lär väl komma snart igen.

Igår kunde jag inte äns sitta. Tog totalt 6 alvedon under kvällen och natten för att kunna sova.

Idag har jag ej tagit något, inte lika ont men som sagt… ändå ont i vågor…

Får se vad dem på 1177 säger.

Jag är så trött på att ha så mkt problem :(

[TanatosNyx]
2015-07-25 11:02
#4

Har du en pågående mensblödning alltså? med tanke på att du nämner menssmärtor?

Kan du vara gravid? om ja bör du ringa ambulans då du kan ha drabbats av utomkvedshavandeskap. Det kan bli livshotande.

[LoveUnite]1
2015-07-25 11:04
#5

#4 nej jag är inte gravid, levt som en nunna i typ 1 år så det är rätt omöjligt, hehe.

[LoveUnite]1
2015-07-25 11:07
#6

Vill även påpeka att igår och under natten kunde jag inte röra på nedre delen på magen utan att det gjorde ont.

Idag däremot kan jag trycka på magen, gör inte ont, inte som igår…

Funderar på om det är mag/tarm infektion jag har fått.

Får se vad dem på 1177 säger…

Annons:
[[Boris Sager]]
2015-07-25 11:28
#7

Har du feber? App? Eller helt enkelt en gastroenterit?

[LoveUnite]1
2015-07-25 11:31
#8

Pratat med 1177 nu, han sa att om jag får en sådan attack igen ska jag in till akuten, för även om det bara är diarre ska man inte få så ont.

Kan vara tjocktarmen som är irriterrad eller jag har fått i mig någon bakterie.

Han kunde i stort sätt inte säga vad det kunde vara men sa man ska inte ha ont när man har diarre, han tyckte det var viktigt att kolla upp det, så får jag en attack till ska jag in till akuten.

[[Boris Sager]]
2015-07-25 11:43
#9

Håller tummarna! I och med att anfallen tycks komma intervallvis låter det som tarminfektion samt att du har vattentunn diarre. Även om utetempen I Sverige är lägre än normalt är det rötmånad nu.

[LoveUnite]1
2015-07-25 12:07
#10

Jag ska in till akuten nu iaf. När jag ställde mig upp fick jag lite ont igen och när jag försökte bajsa gjorde det så ont att jag kunde inte samt gjorde knivande ont överallt där nere… Vi får se om de hjälper mig på akuten eller bara skickar hem mig som vanligt.

[[Boris Sager]]
2015-07-25 12:36
#11

Håller tummar & tassar! Berätta hur det gick!

[LoveUnite]1
2015-07-25 15:29
#12

De kollade igenom mig bra o jag fick snabb hjälp. Proverna visade bara liten förhöjd sänka medan resten bra o gyn kunde se lite vätska bakom livmodern. Men läkarna gissade på tarmvirus eftersom jag får smärtattacker o har vatten diarre. Sedan har jag lite smärta från vätskan åxå. De sa om d blir värre lr jag får feber skulle jag återkomma.

[[Boris Sager]]
2015-07-25 15:39
#13

Vad bra att du blivit kollad!

Måste kännas bättre rent psykologiskt :)🌺

SR brukar ta en tid innan den stiger.

Annons:
[LoveUnite]1
2015-07-25 15:53
#14

Jo, skönt att det inte är något gynekologiskt eller allvarligt, men smärtan är jobbig :( Gör ont när jag måste på toa och varje gång jag rör mig.

Men eftersom det är bättre idag än vad det var igår kväll och under natten hoppas jag på att den är ännu bättre imorgon.

Har iaf inte behövt ta smärtstillande idag… än.

[[Boris Sager]]
2015-07-25 16:09
#15

Eftersom du har diarre är det förstås viktigt att du får I dig vätska. Har du tillgång till Sempers vätskeersättning, avslagen CocaCola eller blåbärsdryck? Ta lite I taget.

[LoveUnite]1
2015-07-25 16:23
#16

Jag har vanligt kranvatten och coca cola life men med kolsyra, hällde upp i ett glas och låter det stå tills kolsyran försvinner.

Åt lite ris med lax, trodde det var kyckling jag hade men var fel, dock åt bara lite av det och drack vatten. Tof 2 alvedon efter också, tänkte det är väl onödigt att gå omkring o känna smärtan, kanske kroppen kan slappna av lite, värken börjar redan släppa :)

Har inte behövt gå på toa sedan imorse och de ggr jag försökte men ej kom något, för jag har inte ätit något förrän 9 imorse tills nu då när jag åt maten. Så magen lär säkert vakna till liv snart.

Nu ska jag bara ligga och softa i sängen.

[[Boris Sager]]
2015-07-25 16:25
#17

Låter hoppfullt :))

[[Boris Sager]]
2015-07-26 08:52
#18

Hur är läget nu, TS ?

[LoveUnite]1
2015-07-26 16:04
#19

Smärtan försvann runt lunch tiden idag, drack endast 2 glas nyponsoppa på jobbet och klarade av att inte behöva gå på toa, dock åt jag en smörgås för en timme sedan när jag kom hem och den rann direkt ut. Har handlat hem blåbärssoppa och har coca cola som jag hällde upp i ett glas och väntar på att kolsyran ska försvinna, druckit lite blåbärsoppa nu och softar i sängen.

En annan på jobbet åkte även på samma grej, fanns en brukare på jobbet som hade lite magproblem så.. vi har nog blivit smittade. Brukaren hade värk på samma ställe som vi också.

Så, det är någon magsjuka vi har åkt på.

Skönt att smärtan är borta iaf, är bara diarre nu. Ledig imorgon så jag ska vila upp mig nu, förhoppningsvis blir det bättre för varje dag. :)

[[Boris Sager]]
2015-07-26 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Låter definitivt som om du är på bättringsvägen :) Duktig, som sköter dig så bra!

Annons:
[LoveUnite]1
2015-09-28 00:00
#21

Jaha… för 11 dagar sedan åkte jag på samma grej igen som jag skrev högst upp, exakt samma smärtor och i samband med mensen igen konstigt nog.

Smärtan gick över efter 2 dagar, nu hade jag inte lika stor panik över smärtorna då jag hade erfarenheten från innan… tycker det e skumt att jag åkte på magsjukan IGEN med bara 1 månads uppehåll.

Denna gången dock har jag haft kvar diarren i totalt 11 dagar… förra gången gick diarren över på 3-4 dagar.

Jag börjar bli trött på diarren, dock hellre det än förstoppning.
Men det är akut diarre, alltså finns ingen toa i närheten sker en olycka, heeh, tur väl är att jag är hemma nu så jag har toan nära =)

Men förra gången jag fick dessa smärtor o diarre hade jag tagit anti inflammatoriskt för muskelinflammationer i ca 3 veckor, inne på 4-e tror jag.

När jag fick de besvären slutade jag med tabletterna.

28/8 var jag hos läkare som sa jag skulle påbörja med tabletterna för inflammationerna igen så jag gjorde det, samma som innan, 3-4 veckor in och dessa smärtor kom tillbaka med diarre…

Så nu tänker jag… kan det vara någon sideffekt för tabletterna?
För smärtorna var EXTREMA!

Är 2 alvedon och 1 st 500 mg naproxen mylan jag tar varje kväll.

Nu dock slutade jag ju i samband med jag fick dessa besvär igen och har inte tagit igen.

Jag har känslig mage och får sid effekter för typ alla sorters tabletter nästan men då oftast som magkramp eller magkatarr.

Tant Grön
2015-09-28 00:12
#22

Om man tittar i Fass så ser man att några av biverkningarna är just diare och magsmärtor. http://www.fass.se/LIF/product?nplId=19870918000182
Har för mig att det skall finnas en medicin du kan ta som motverkar detta, men är inte säker.

[LoveUnite]1
2015-09-28 00:30
#23

ja där ser man #22

eftersom jag har fått detta 2 ggr nu och i samband med naproxen tagning och inom samma veckor period , alltså slutet av 3.e in till 4.e vecka av behandling misstänker jag biverkning av tabletter nu faktiskt.

Jag testade en diarre stop tablett, dock bara en brustablett, trodde faktiskt det var över idag för behövde inte gå alls idag, förrän nu ikväll vilket gjorde mig besviken. Men ska ta en brustablett imorgon och lite mer regelbundet och se om det hjälper.

Är jobbigt när jag inte kan ta tabletter, måste bli av med muskelinflammationen, men biverkningen är absolut INTE värt det! Få se om läkaren har någon annan tablett… har dock gått igenom alla nu känns det som. Har ju ett helt apotek hemma 🤪

Tant Grön
2015-09-28 14:19
#24

#23 Tror det skall finnas tabletter som skyddar mag och tarmslemhinnan. Alltså inte bara som stoppar diarren. Men det vet ju din läkare om du frågar.

[LoveUnite]1
2015-09-28 14:23
#25

omeprazol, den tar jag också, tog den förra gången men inte denna omgången.

Upp till toppen
Annons: